Am cautat sa aflu cum poate un functionar public, fie si director al Directiei Economice, sa distruga buna functionare a institutiei din care face parte, doar pentru ca i s-a acordat viza de Control Financiar Preventiv Propriu(CFPP). Eram curios cine este vinovat de aceasta atribuire a vizei, cine poate lua masuri si cum se poate remedia situatia. Nu de alta, dar primaria Ploiesti, din cauza deciziilor acestui director al Directiei Economice risca sa intre in blocaj( vezi AICI de ce). De asemenea, nu trebuie uitate nici orgoliile politice ale executivului(primar) si autoritatii deliberative( Consiliul Local format din consilierii de la patru partide: PNL,PSD,ALDE si PMP) care, coroborate cu refuzurile la viza CFPP ale Nicoletei Craciunoiu nu fac decat sa puna pe un butoi de pulbere Ploiestiul…Si nimeni nu raspune, nimeni nu isi asuma…ceea ce este nefiresc intr-un stat de drept!
Prin urmare, in urma studiului pe care l-am facut timp de o saptamana pentru a prezenta situatia cat mai concret in cadrul emisiunilor Momentul Adevarului, difuzate de Valea Prahovei TV, am constatat ca se poate remedia situatia. Cel indrituit sa o faca este primarul Adrian Dobre, in primul rand, dar si Consiliul Local, care poate initia o Hotarare de Consiliu Local dupa cum veti citi mai jos.
Prin urmare, acest articol este o scrisoare deschisa catre primarul Adrian Dobre si consilierii locali. E un apel catre domniile lor pentru deblocarea primariei, cu speranta ca vor face un efort comun in acest sens si vor tine cont de sfatul prietenesc pe care il dau, pentru binele comunitatii, cu argumente legale.
Astfel, la baza deciziilor de a refuza viza CFPP, Nicoleta Craciunoiu are la dispozitie un act normativ care spune asa: ” persoana desemnata sa exercite CFPP este independenta in luarea deciziilor si acesteia nu i se poate impune in niciun fel acordarea sau refuzul vizei de CPPP. Pentru actele sale, intreprinse cu buna-credinta, in exercitarea atributiilor sale si in limita acestora, cu respectarea prevederilor legale, persoana respectiva nu poate fi schimbata din aceasta activitate”. Poate acesta este motivul pentru care crede ca poate refuza viza CFPP dupa bunul plac, desi sunt niste proceduri care trebuie indeplinite de domnia sa si credem ca le-a tratat superficial.
In vederea evaluarii salariatului care desfasoara activitati de control financiar preventiv, se va tine cont de prevederile OG 119/1999, republicata, care stabileste (art. 9 alin.(8)) ca evaluarea activitatii persoanei care desfasoara activitati de control financiar preventiv propriu se face de catre conducatorul entitatii publice, cu acordul entitatii publice care a avizat numirea, anual, prin calificative, pe baza informatiilor cuprinse in rapoartele auditului public si in rapoartele Curtii de Conturi, unde este cazul.
Pana sa ajungem la evaluarea performantelor Nicoletei Craciunoiu, aducem in atentia primarului din consilierilor locali urmatorul aspect ce ridica semne de intrebare, care trebuie elucidate, asupra legalitatii detinerii dreptului de viza CFPP al Nicoletei Craciunoiu…
Prevederile pct. 7 din Artibutiile Directiei Economice din regulamentul de organziare si functionare al aapartului de specialitate al primarului, respectiv HCL 129/2007 stabiliesc urmatorul lucru:
7. Asigurã si rãspunde de respectarea legalitãtii privind întocmirea si valorificarea tuturor documentelor financiar contabile prezentate spre aprobare ordonatorului principal de credite.
Ati zice ca e firesc. Si noi spunem la fel, numai ca aceasta atributie face parte din atributiile trecute in fisa postului Nicoletei Craciunoiu, ca director al Directiei Economice, asa cum este normal. Iar daca nu exista atunci e o mare problema. Pornim de la premisa ca, asa cum e si firesc, Craciunoiu are aceste atributii. Atunci, pentru ca i-a fost atribuit dreptul de viza CFPP, prin dispozitia primarului 3609/19.10.2015, se incalca prevederile OG 119/1999, cu privire la controlul financiar preventiv propriu:
ART. 11
Separarea atribuţiilor
Persoana care exercită controlul financiar preventiv propriu nu trebuie să fie implicata, prin sarcinile de serviciu, în efectuarea operaţiunii supuse controlului financiar preventiv propriu.
Pe cale de consecinta, Craciunoiu nu poate sa detina viza de CFPP pentru ca ar insemna sa isi verifice singura deciziile luate, ceea ce inseamna ca nu ar exista separatia atributiilor.
Prin urmare, primarul Adrian Dobre are la dispozitie urmatoarea prevedere legala:
OG 119/1999
SECŢIUNEA a II-a
Dispoziţii privind controlul financiar preventiv propriu
ART. 9
Organizarea controlului financiar preventiv propriu
(6) Numirea, suspendarea, destituirea sau schimbarea personalului care desfăşoară activităţi de control financiar preventiv propriu se face de către conducătorul entitatii publice, cu acordul entitatii publice superioare, iar în cazul entitatilor publice în care se exercită funcţia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurărilor sociale de stat sau al bugetului oricărui fond special, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice. Persoanele desemnate cu exercitarea activităţii de control financiar preventiv propriu trebuie să aibă competentele profesionale solicitate de aceasta activitate. Ele vor respecta un cod specific de norme profesionale, elaborat de Ministerul Finanţelor Publice, care va cuprinde şi condiţiile şi criteriile unitare pe care entitatile publice trebuie să le respecte în cazul numirii, suspendării, destituirii sau schimbării personalului care desfăşoară aceasta activitate.
O alta varianta ar fi aceea ca, in cazul in care primarul inca ezita, consiliul local sa il sprijine si sa initieze o HCL prin care sa il delege sa aplice prevederile invocate mai sus, pentru intrarea in legalitate.
Inainte de a incheia as mai vrea sa subliniez un lucru care ar trebui remediat in noul Regulament de Organizare si Functionare al Aparatului de Specialitate al Primarului si anume eliminare pct. 9 din dreptul Atributiilor Directiei Economice, respectiv:
“Organizeazã, asigurã si rãspunde de exercitarea conform prevederilor legii a controlului financiar – preventiv”.
Veti intreba: de ce? Iata raspunsul:
OG 119/1999
ART. 9
Organizarea controlului financiar preventiv propriu
(1) Entitatile publice, prin conducătorii acestora, au obligaţia de a organiza controlul financiar preventiv propriu şi evidenta angajamentelor în cadrul compartimentului contabil.
Dupa cum vedeti, o serie de nereguli stau la baza acestor blocaje cu care se confrunta primaria Ploiesti, iar rezolvarea lor sta la indemna primarului, in primul rand, si a consilierilor locali, in al doilea rand. Ramane doar ca ei sa ne reprezinte cu cinste si sa dispuna masurile care se impun. Noi am venit in sprijinul lor cu argumentele legii. Daca nu se va dispune nimic, inseamna ca se doreste ca acest haos sa persiste. Ar fi pacat sa fie asa.
Incheiem prin a-i intreba pe primar si viceprimari, daca intentiile de refuz ale Nicoletei Craciunoiu respecta intocmai actul normativ de mai jos…
OMFP 1139/2015, pentru completarea OMFP 923/2014
Anexa 1
INTENŢIE DE REFUZ DE VIZĂ
Ministerul Finanţelor Publice
Direcţia generală de control financiar preventiv
Controlor delegat……….
Nr. ……../…………………..
Domnului/Doamnei …………………………………..
(numele şi funcţia ordonatorului de credite)
(denumirea entităţii publice)
În conformitate cu prevederile art. 13 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, vă aduc la cunoştinţă intenţia de refuz de viză de control financiar preventiv delegat pentru suma de ………… lei,
la ………/(datele de identificare a operaţiunii prezentate la viză: denumirea operaţiunii; nr./dată; compartimentul emitent)…………………………………,
deoarece nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru a fi efectuată,
după cum urmează: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
(Se vor preciza actele normative şi condiţiile prevăzute de acestea care se consideră a fi nerespectate dacă s-ar efectua operaţiunea).
Dacă apreciaţi că operaţiunea îndeplineşte condiţiile de legalitate, regularitate şi, după caz, de încadrare în limitele şi destinaţia creditelor bugetare şi/sau de angajament, vă rog să îmi transmiteţi, în scris, argumentele dumneavoastră în cel mai scurt timp posibil.
Precizez că pentru intervalul de timp de la data comunicării prezentului document şi până la înregistrarea punctului dumneavoastră de vedere perioada de verificare a operaţiunii se suspendă, conform art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Controlor delegat,
…………………………….