Catre Ministerul Afacerilor Externe
In atentia ministrului Titus Corlatean
Stimate domnule ministru,
Sunsemnatul Eugen Cristescu in calitate de jurnalist al publicatiei online www.incomodph.ro cat si ca presedinte al Asociatiei Alianta pentru Drepturile Omului din Romania,va solicit, ca in baza Legii 544/2001, art. 1, art. 2, art. 6, precum si OG 27/2002, art. 1, alin (2), art. 2, art. 4, art. 5, sa ne raspundeti punctual la solicitarile noastre, pentru aflarea adevarului in cazul „instrumentat” de domnul consul Eugen Serbanescu la Rimini, unde trei tineri din Tecuci, aflati in dificultate au solicitat sprijinul domnului consul, prin intermerdiul unor civili, iar Eugen Serbanescu nu a gasit de cuviinta sa respecte art. 14, punctele 1,2,3 din Regulamentul Consular, lasand rezolvarea situatiei in mana civililor. Raspunsul primit anterior nu este altceva decat o sfidare la adresa cetateanului roman de pretutindeni si o incalcare grava a prevederilor Legii 544/2001 si OG 27/2002.
Inainte de a va adresa intrebarile, punctual, va solicitam ca, in baza art. 6 alin (1) din OG 27/2002 sa ne comunicati numarul de inregistrare al cererii/petitiei noastre si in baza art. 4 alin. (1) din legea 544/2001 sa ne spuneti cine sunt persoanele( numele lor) care fac parte din compartimentul specializat de informare si relatii publice din cadrul MAE si cine este persoana desemnata( numele ei) sa ne comunice raspunsul la solicitarea noastra.
Asadar, revenim cu intrebarile noastre la care asteptam un raspuns care sa ne arate ca respectati atat actele normative indicate mai sus , precum si cetateanul roman, pentru a afla adevarul, oferindu-ne probele pe care le solicitam, nu garantiile ipotetice si greu credibile pe care ni le-ati oferit anterior.
Iata intrebarile noastre ale caror raspunsuri, speram oneste, pricipiale si conforme cu legilatia in vigoare ne vor ajuta sa finalizam materialul jurnalistic pe care il avem in lucru si sa conluzionam despre activitatea consulului Eugen Serbanescu, in cazul Rimini:
Citam din raspunsul MAE A1/ 2089 din 1 septembrie 2014 : În condițiile date și ținând cont de contextul existent la momentul respectiv (consulul general se afla la Ravenna pentru demersuri de asistență consulară în favoarea unui grup de 19 marinari de cetățenie română, iar restul personalului consular presta servicii consulare în cadrul programului de lucru cu publicul al Consulatului General de la Bologna, care se confruntă cu un volum semnificativ de solicitări de natură consulară), în situația aflată în discuție era imposibilă deplasarea unui consul la Rimini, deci nu se poate pune problema neîndeplinirii obligației de acordare a asistenței consulare de către personalul oficiului de la Bologna.
1. Avand in vedere ca sustineti in continuare ca domnul consul s-a aflat la Ravenna unde a acordat asistenta unui grup de 19 marinari, lasand pe mana unor civili rezolvarea situatiei tinerilor din Tecuci, va solicitam ca, in baza art. 2 lit. a) din Legea 544/2001, sa ne puneti la dispozitie o copie dupa ordinul de deplasare la Ravenna al domnului consul, care sa ateste deplasarea domniei sale la actiunea mentionata de dumneavoastra sau orice act administrativ care ne poate demonstra prezenta domniei sale la data si ora evenimentelor care fac obiectul discutiei noastre, la Ravenna. Mentionam ca, in opinia noastra, chiar daca ar fi fost prezent la Ravenna, consulul nu era absolvit de prevederile art. 14 din Regulamentul Consular…
2. Din afirmatiile persoanei implicate direct, pe care le regasiti in atasament, reiese ca domnul consul nici nu a mai raspuns la telefon, nicidecum ca „s-a asigurat, prin legături permanente la fața locului, că cei trei cetățeni români beneficiau de un tratament adecvat”. Va rugam sa ne comunicati ce sta la baza citatului anterior sau doriti sa va retrageti aceasta afirmatie in mod oficial?
Citam raspunsul MAE A1/ 2089 din 1 septembrie 2014: În ceea ce privește prezenţa, la acel moment, a șefului oficiului consular român din Bologna la Ravenna, pentru acordarea de asistenţă consulară unui grup de marinari români, vă reconfirmăm implicarea acestuia în acel caz și subliniem faptul că intervențiile consulilor în străinătate au la bază elemente și informații de ordin operativ, cuprinzând și date cu caracter personal care nu pot fi comunicate ca atare terților.
3. Pornind de la premisa ca MAE este o „ institutie publica e utilizeaza sau administreaza resurse financiare publice”, conform art. 2, lit. a) din legea 544/2001, va solicitam sa puneti la dispozitia opiniei publice ordinul de deplasare care justifica prezenta oficiala a domnului consul la Ravenna, bilete de tren sau orice act care demonstreaza prezenta domniei sale la Ravenna. Nu consideram ca cetateanul roman este tert in acest lititgiu, avand in vedere ca este contribuabilul din banul caruia dv, domnule ministru si domnul consul va pimiti salariul si va asigurati cheltuielile de deplasare, pe acre sunteti obligati sa le justificati.
4. Daca domnul ministru Corlatean a verificat situatia semnalata de Incomodph.ro cu privire la modul in care a inteles domnul consul Eugen Serbanescu sa respecte Regulamentul Consular, tragem concluzia ca exista un act oficial care reprezinta cercetarea disciplinara efectuata conform Codului Muncii, asa cum se impune, motiv pentru care va solicitam sa ne puneti la dispozitie acest act oficial, asumat de MAE, pentru a-l aduce in atentia opiniei publice si invocam in sprijinul solicitarii noastre, prevederile art. 2, lit. b) din Legea 544/2001, act normativ pe care aveti obligatia sa il respectati.
5. Un consul poate fi inlocuit in exercitarea artibutiilor sale conform Regulamentului Consular, respectiv art. 14 punctele 1,2,3 de catre civili care se ofera benevol sa solutioneze o cauza, desi nu au acest drept? Daca da, va rugamsa ne comunicati actul normativ in baza caruia se poate face acest transfer de responsabilitate
6. De inadata ce i s-a adus la cunostinta un caz, domnul consul Eugen Serbanescu era sau nu obligat, „ la cerere sau din oficiu”, sa acorde „asistenta şi protecţie cetãţenilor romani, în calitatea sa oficialã de organ al statului investit şi recunoscut cu astfel de atribuţii”, conform art. 14, pct. 1 ?
7. Este legal transferul de responsabilitate al consulului, stabilit prin Regulamentul Consular, catre unul sau mai multi reprezentanti ai comunitatii romanesti din Italia, fara niciun drept de reprezentare al statului roman in Italia sau consulul, nefiind in apropierea zonei, cum sustineti in raspunsul anterior, trebuia sa delege un angajat al consulatului care era in zona si reprezenta statul roman?
8. Dupa cum veti vedea in atasament, declaratiile la cald ale Oliviei Tudor, persoana pe care o considerati reprezentanta comunitatii romanesti in Italia, care a intervenit in locul domnului consul Eugen Serbanescu, spune ca domnul consul nu s-a implicat, dupa care revine in articolul din Gazeta Romaneasca si isi schimba declaratia. Va rugam sa ne spuneti daca ati efectuat cercetarea disciplinara conform Codului Muncii, care sunt concluziile cu privire la implicarea consulului Eugen Serbanescu in cazul tinerillor din Tecuci si respectarea Regulamentului Consular?
9. Este sau nu este Regulamentul Consular actul normativ dupa care actioneaza un consul roman pe teritoriul unui stat strain unde exista ca entitate reprezentativa a statului roman, atunci cand i se solicita ajutorul de catre un cetatean roman?
Asteptam cu viu interes raspunsurile dumneavoastra si va rugam sa ne trimiteti numarul de inregistrare al solicitarii noastre, conform art. 6 alin(1) din OG 27/2002 si sa ne comunicati numele persoanei desemnate sa ne raspunda la solicitare, conform art. 4 alin. (1) din legea 544/2001 pe adresa de mail: [email protected].
Cu stima,
Eugen Cristescu