Având în vedere informaţiile prezentate în spaţiul public referitoare la intenţia Guvernului de a adopta unele măsuri de natură să afecteze drepturile personalului din sistemul justiţiei, precum şi Proiectul de Ordonanţă de urgenţă privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative precum şi pentru prorogarea unor termene, pus în dezbatere publică de Ministerul Finanţelor,
Văzând că art. VIII din proiect:
- Încalcă art. 6 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului prin eşalonarea eşalonării (componenta executării- considerentele din Hotărârea din data de 30.03.2023 prin care România a fost condamnată la CEDO în cauza State contra României şi alţii contra României, pentru că a refuzat să execute sau a executat întârziat hotărârile judecătoreşti)
- Încalcă art. 1 din Protocolul 1 la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului prin modificarea obiectului obligaţiei (transformarea debit în titluri de plată şi neacordarea dobânzilor legale)
- Încalcă autoritatea de lucru judecat a hotărârilor prin aceeaşi transformare a obiectului obligaţiei, înlăturarea dobânzii penalizatoare şi a actualizării debitului cu rata inflaţiei
- Prin adoptarea acestui act normativ se creează un conflict de natură constituţională între puterea executivă şi puterea judecătorească
- Se încalcă independenţa justiţiei din perspectiva componentei financiare şi este afectat statutul constituţional al judecătorilor, nesocotind art. 124 alin. 3 şi art. 133 alin. 1 din Constituţia României, republicată, precum şi stabilitatea financiară şi statutul personalului auxiliar de specialitate
- Creează o situaţie discriminatorie, cu încălcarea art. 16 din Constituţia României şi art. 14 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, puterea executivă nesocotind în mod nepermis efectele hotărârilor judecătoreşti definitive, fundament al statului de drept, fiind încălcat principiul separaţiei puterilor în stat garantat de art. 1 alin. 4 din Constituţia României, republicată,
Subliniind că prin hotărâri judecătoreşti definitive au fost acordate drepturile salariale conform legii,
Prin Hotărârea nr. 8 din data de 14.12.2023, Adunarea Generală a Judecătorilor din cadrul Tribunalului Prahova a hotărât, în unanimitate, în urma voturilor liber şi valabil exprimate:
Art. I. Susţinerea scrisorii şi a punctului de vedere al Consiliului Superior al Magistraturii transmise prin adresa nr. 23701/14.12.2023.
Art. II. Reluarea protestului suspendat la data de 05.09.2023, prin Hotărârea Adunării Generale nr. 5/05.09.2023, pentru o perioadă nedeterminată până la alocarea de către puterea executivă a fondurilor necesare plăţii integrale a salariilor, precum şi a celorlalte drepturi de natura salariala legal stabilite prin ordine administrative şi prin hotărâri judecătoreşti definitive şi până la asigurarea în bugetul anului 2024 a sumelor necesare plăţii integrale a drepturilor salariale cuvenite în anul respectiv.
Pe durata protestului, activitatea de judecată a Secţiilor civile din cadrul Tribunalului Prahova vizează judecarea, în fond sau în căile de atac, a următoarelor cauze, în funcţie de competenţa acestora:
- Suspendarea executării hotărârii;
- Suspendarea executării provizorii;
- Măsuri de protecţie a minorilor – Legea nr. 272/2004 şi Legea 273/2004;
- Măsuri asiguratorii;
- Suspendarea provizorie a executării silite;
- Suspendare executare silită;
- Ordonanţa preşedinţială;
- Asigurarea dovezilor;
- Tutela/curatela;
- Ordin de protecţie;
- Suspendare executare act administrativ;
- Cereri de deschidere a procedurii insolvenţei la cererea debitoarei
- Cereri privind insolvenţa persoanei juridice întemeiate pe art.66 alin.(11) din Legea nr. 85/2014;
- Conflicte de competenţă şi incidentele procedurale în cauzele care se judecă pe durata protestului, inclusiv cererile de îndreptare, lămurire şi completare a hotărârii;
- Orice alte cereri care vizează situaţii excepţionale care pot fi considerate de urgenţă deosebită, apreciate ca atare de către judecătorul cauzei.
Pe durata protestului nu se vor dispune măsuri în procedura prealabilă (comunicare cerere, întâmpinări, fixare termen de judecată, soluţionare cereri ajutor public judiciar, reexaminare etc.) cu excepţia dosarelor având obiectele sus-menţionate.
Pe durata protestului, activitatea de judecată a Secţiei Penale din cadrul Tribunalului Prahova vizează judecarea, în fond sau în căile de atac, de către judecătorii de drepturi şi libertăţi, judecătorii de cameră preliminară sau instanţele de judecată a următoarelor cauze, în funcţie de competenţa acestora:
- Cauze în materia amânării sau întreruperii executării pedepsei ori a măsurii educative privative de libertate;
- Cauze în materia liberării condiţionate;
- Cauze având ca obiect schimbări privind măsura educativă a internării într-un centru educativ sau într-un centru de detenţie;
- Contestaţiile împotriva încheierilor judecătorului de supraveghere a privării de libertate prevăzute de Legea nr. 254/2013;
- Contestaţii la executare;
- Cereri având ca obiect schimbări în executarea unor hotărâri;
- Cereri având ca obiect înlăturarea sau modificarea pedepsei;
- Cereri privind menţinerea, înlocuirea sau încetarea măsurilor de siguranţă cu caracter medical;
- Căi de atac extraordinare apreciate ca urgente;
- Cereri de strămutare, conflicte de competenţă şi incidentele procedurale în cauzele care se soluţionează pe durata protestului;
- Cererile având ca obiect prelungirea dreptului de circulaţie pe drumurile publice, potrivit art. 111 alin. (6) din O.U.G. nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, fiind aplicabile dispoziţiile art. 4 din Decretul nr. 195/2020;
- Cauzele în care se prefigurează împlinirea termenului de prescripţie a răspunderii penale, cauzele de corupţie monitorizate de Inspecţia Judiciară, cauzele având ca obiect măsuri de supraveghere tehnică şi alte tipuri de cauze apreciate ca urgente de către preşedintele completului.
- Orice alte cereri care vizează situaţii excepţionale care pot fi considerate de urgenţă deosebită, apreciate ca atare de către judecătorul cauzei.
BIROUL DE INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE