Agentia Nationala de Administrare Fiscala, a pus la dispozitia contribuabilor o aplicatie care le permite acestora sa-si acceseze dosarul fiscal, adica toate informatiile referitoare la vectorul lor fiscal declaratiile depuse la Fisc sau obligatiile de plata restante. Desi aplicatia a fost lansata in martie 2011, multi contribuabili evita sa o foloseasca, motivand ca nu se pot baza pe informatiile furnizate online pentru ca ele nu sunt actualizate la timp. Acest lucru ar putea sa se schimbe, dupa ce ANAF a stabilit printr-un ordin, publicat recent in Monitorul oficial, ca toate datele din aplicatie vor fi actualizate lunar. Serviciul „Acces controlat la dosarul contribuabilului” este disponibil pe site-ul ANAF, in sectiunea declaratii electronice, inca din luna martie a anului 2011. Recent ANAF a reglementat printr-un act normativ procedura de accesare a acestui serviciu, pana acum neexistand niciun cadru legal referitor la aceasta facilitate. Mai exact, Ordinul ANAF nr. 230/2013, publicat in Monitorul Oficial nr. 126 din 7 martie 2013, aproba procedura de accesare a informatiilor cuprinse in dosarul fiscal, puse la dispozitia contribuabililor pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in spatiul privat al contribuabilului. „In vederea reducerii contactului direct dintre contribuabili si functionarii publici din cadrul organului fiscal si simplificarii accesului la o informatie rapida si exacta, informatiile cuprinse in evidenta creantelor fiscale, care fac parte din dosarul fiscal al contribuabilului, se publica pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, asigurandu-se astfel transparenta datelor cuprinse in fisa pe platitori”, se precizeaza in actul normativ publicat de Fisc. Potrivit ordinului publicat in 7 martie, aplicatia dosar fiscal este disponibila doar utilizatorilor care detin un certificat digital calificat, inregistrat la ANAF.
Cum se acceseaza dosarul fiscal online al contribuabilului
Aplicatia ANAF este disponibila utilizatorilor care poseda certificat digital calificat. Acestia trebuie sa se autentifice pe site-ul ANAF, apoi din meniul Spatiul privat al contribuabilului pot alege accesarea aplicatiei Dosar fiscal. Ordinul ANAF nr. 230/2013 aproba si modelele a doua noi formulare cu numerele de identificare 152 si 153, care vor fi utilizate de contribuabili pentru a obtine dreptul de acces la informatiile cuprinse in dosarul fiscal, dar si pentru a revoca acest drept. Un ghid de folosire a serviciului ”dosar fiscal”, publicat de ANAF cu ceva timp in urma preciza ca aplicatia functioneaza doar pe calculatoare cu sistem de operare Windows. In plus, browser-ul de internet (ex. Internet Explorer, Mozzila Firefox, etc.) trebuie sa aiba prima optiune limba engleza. In caz contrar, trebuie parcursi urmatorii pasi: din meniul Tools se alege Internet Options, se tasteaza butonul Languages si se alege English (United States). Dupa accesarea link-ului Dosar fiscal, pe ecran se va afisa meniul principal care contine patru submeniuri de lucru:
Date identificare;
Vector fiscal;
Situatie sintetica;
submeniuri pentru fiecare declaratie in parte.
Potrivit Ordinului ANAF nr. 230/2013 in mod automat, aplicatia afiseaza un camp de editare, referitor la codul fiscal pentru care se doreste afisarea informatiilor. Pentru completarea campului Cod fiscal, se alege un CUI din lista atasata certificatului digital cu care s-a facut autentificarea. Apoi, se apasa butonul Go, care lanseaza cautarea datelor pentru codul fiscal furnizat. In absenta acestei alegeri, utilizatorul va vizualiza meniurile, insa acestea nu vor avea continut.