Recent a trecut de Camera Deputatilor, ca for decizional, proiectul de L E G E pentru modificarea si completarea Legii serviciului de salubrizare a localitatilor nr. 101/2006. Nimic nou pana aici, numai ca modificarile cu pricina vin cu doua aspecte deloc de neglijat, in contextul in care activitatea de salubritate este, de multe ori, ingreunata. Ceea ce vom spune nu vine in sprijinul Rosal, pentru a carei disparitie din Ploiesti militam in continuare, doar atragem atentia autoritatilor si operatoruluid e salubritate viitor, ca nu vor mai avea posibilitatea sa se planga atunci cand vor fi acuzati ca Ploiestiul pute.
Apropo de Rosal, cei din Ploiesti nu uitati sa semnati petitia pentru rezilierea contractului dintre primaria Ploiesti si Rosal, AICI.
Sa revenim la oile noastre… juridice si sa spunem ca modifciarile care ne-au atras atentia in mod deosebit sunt in numar de trei. Astfel, se defineste foarte clar cine este proprietarul gunoiului, ce patesc cei care smotocesc ghenele si, ce obligatie are operatorul de salubritate pentru a evita suspiciunile legate de incarcarea facturilor pentru cantitatea deseurilor transportate.
La articolul 2, după alineatul (3) se introduc opt noi alineate, iar alineatele 36 , 37 si 38 vor avea următorul cuprins:
(36) Unităţile administrativ-teritoriale au calitatea de deţinător legal al deşeurilor municipale şi deşeurilor similare, depozitate în recipientele amplasate în aria lor teritorială.
(37) Preluarea deşeurilor din recipientele şi/sau containerele amplasate în punctele de colectare de către alte persoane decât operatorii licenţiaţi pentru prestarea activităţii în aria de delegare respectivă constituie infracţiune de furt şi se sancţionează potrivit legii.
(38) Operatorii licenţiaţi de către A.N.R.S.C. pentru prestarea activităţii de colectare separată şi transport separat al deşeurilor au obligaţia să ţină evidenţa şi să raporteze lunar autorităţilor administraţiei publice locale şi A.N.R.S.C. cantităţile predate operatorilor economici care desfăşoară activităţi de tratare a deşeurilor, pe fiecare tip de deşeu.
Prin urmare, detinatorii legali ai deseurilor municipale vor fi chiar primariile( unitatile dministrativ-teritoriale), fapt care, desi suna un pic ridicol, defineste clar conceptul de gunoi municipal si, mai ales, posibilitatea facturarii lui.
Un alt aspect important este ce se intampla cu cei care scormonesc in ghenele de gunoi si isi insusesc obiectele de acolo. Ei comit infractiunea de furt si pot fi trimisi in fata instantei de judecata pentru aceasta reglementare penala, fiind chiar in situatia de a face puscarie, daca sunt gasiti vinovati.
Ultimul aspect pe care il semnalam este cel legat de obligativitatea operatorului de salubritate de a tine o evidenta si de a raporta lunar atat autoritatilor cat si ANRSC cantitatile predate celor care trateaza deseurile. Astfel, se evita, in masura in care operatorul de salubritate este onest, orice suspiciune legata de umflarea facturilor.
Cei care doresc sa consulte legea la care facem referire si care va fi promulgata in perioada imediat urmatoare, o pot face AICI.