112 este număr comun în Uniunea Europeană și are ca obiectiv salvarea vieţii, a proprietății și a mediului. Sistemul Naţional Unic pentru Apel de Urgenţă (SNUAU) a fost introdus în România din luna martie 2005. Serviciul de Telecomunicaţii Speciale este autoritatea competentă să instaleze, să opereze, să întreţină şi să menţină sistemul 112 la nivelul cerinţelor.
Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) reprezintă o componentă importantă a obligaţiilor serviciului universal, fiind prevăzut şi în una din Directivele semnificative pentru politicile sectorului de telecomunicaţii din acquis-ul Uniunii Europene.
Sistemul 112 vizează asigurarea protecţiei cetăţenilor şi un grad înalt de asistenţă, indiferent de locul în care se află aceştia. Apelarea numărului 112 este gratuită şi reprezintă o cale rapidă de a comunica cu dispeceratele de urgenţă (Poliţie, Pompieri, Ambulanţă, Jandarmerie) în timpul unei situaţii de urgenţă. Utilizarea resurselor materiale şi umane la intervenţia de urgenţă este mult mai eficientă. În acest fel, cele mai apropiate echipe de intervenţie vor sosi la faţa locului, economisind minute importante în salvarea unei vieţi omeneşti. Eficienţa acestui sistem depinde în mare masură şi de promptitudinea cu care acţioneaza serviciile de intervenţie în situaţiile de urgenţă semnalate prin apelurile la 112. Sistemul 112 funcţionează la nivelul întregii ţări, în toate reţelele de telefonie, fixe sau mobile.
112– respect şi preocupare faţă de problemele cetăţeanului
Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) este constituit din centre de preluare a apelurilor de urgenţă, având ca dotare un sistem operativ de telecomunicaţii, pentru anunţarea, recepţionarea, prelucrarea şi transmiterea către serviciile specializate de intervenţie ale Poliţiei, Pompierilor, Ambulanţei şi Jandarmeriei. Dispeceratele 112 funcţionează în fiecare reşedinţă de judeţ. Personalul Centrelor de preluare a apelurilor de urgenta 112 este compus din profesionişti care răspund la apelurile de urgenţă 24 din 24 de ore. Ei sunt instruiţi să asiste apelanţii în cazuri de urgenţă şi să-i ajute în cel mai scurt timp posibil.
Modalitatea de procesare a unui caz
– un cetăţean apelează 112 pentru a semnala o urgenţă;
– sistemul identifică numărul de telefon al persoanei care a semnalat cazul;
– se determină numele şi adresa abonatului postului telefonic prin căutare automată în baza de date (la fel se procedează şi în ţările Uniunii Europene, S.U.A. şi Canada, fiind o masură necesară pentru aflarea veridicităţii apelului);
– operatorul cere apelantului date despre natura cazului;
– se transmit toate datele la dispeceratele Poliţiei, Ambulanţei şi Pompierilor, în funcţie de natura cazului (această operaţiune se realizează în 2-3 secunde);
– dispecerii stabilesc rapid mijloacele de intervenţie care participă la soluţionarea cazului, având la dispoziţie aplicaţia AVL (Localizare Automată a Vehiculelor);
– pe harta din fiecare dispecerat se afișează conexiunea caz-mijloace de intervenţie;
– dacă este nevoie de intervenţia tuturor agenţiilor, datele cazului le sunt transmise simultan, în maximum 2-3 secunde.
Prin 112 există o singură cale de comunicare, care activează simultan toate serviciile implicate în rezolvarea urgenţelor. Utilizarea eficientă a resurselor materiale şi umane implicate în rezolvarea urgenţelor micşoreaza considerabil timpul de intervenţie.
Dacă sunaţi la 112, trebuie să anunţaţi:
– Ce urgenţă aveţi;
– Locul evenimentului;
– Unde vă aflaţi;
– De la ce număr de telefon sunaţi;
– Cum vă numiţi.
După furnizarea acestor date trebuie să rămâneţi la telefon pentru a fi puşi în legătură cu agenţia de urgenţă de care aveţi nevoie şi pentru a primi eventuale recomandări.
Dacă legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să sunaţi din nou. Rămâneţi calmi şi răspundeţi la toate întrebările; nu închideţi până când nu vi se spune.
Sunaţi la 112 doar dacă aveţi o urgenţă!
Centrele de Urgenţă funcţionează permanent, 24 din 24 de ore, 7 zile pe săptămână. În baza legii, confidenţialitatea în legătură cu datele celor care apelează 112 sau referitoare la urgenţele pentru care s-a sunat este o obligaţie a Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) şi a personalului său.
Convorbirile din sistemul 112 sunt înregistrate şi se păstrează 10 ani. Aflarea automată a numărului şi locaţiei urgenţelor permite identificarea apelurilor false şi/sau injurioase.
Apelarea abuzivă sau falsă a Numărului Unic de Urgenţă 112 este contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 100 la 500 de lei. Cei care sună şi anunță amplasarea unui dispozitiv exploziv intră sub incidenţa legii penale şi pot fi acuzaţi de terorism sau tentativă de terorism. Pentru astfel de fapte legea prevede închisoare de la 3 la 10 ani.
Apelul la 112 este gratuit.
Principalele evenimente pentru care cetăţenii pot apela la 112 sunt:
– omor;
– atac armat;
– atentat;
– tâlhărie;
– tulburarea gravă a ordinii si liniştii publice;
– dezertări;
– evadări;
– trafic şi consum de droguri;
– furturi;
– accident de circulaţie soldat cu victime
– explozii;
– electrocutări;
– căderi de la înălţime;
– surpări de teren;
– accident grav la metrou;
– accident de aviaţie;
– accident feroviar;
– urgenţe medicale
– incendii;
– salvarea oamenilor, animalelor si bunurilor aflate în pericol;
– înlăturarea urmărilor accidentelor, catastrofelor şi calamităţilor naturale;
– transport de apa pentru populatia afectata de producerea unor dezastre;
– evacuarea apei din subsolurile clădirilor sau din fântâni după producerea de inundații,
– îndepărtarea unor produse poluante;
– salvări de la înalţime;
– asanarea muniţiei neexplodate.
SUNTEȚI PREGĂTIŢI PENTRU O SITUAŢIE DE URGENŢĂ?
Există probabilitatea ca fiecare dintre noi să fie nevoit să folosească 112 măcar o dată în viață.
112 nu reprezintă doar un număr de telefon, ci un ajutor rapid, care depinde, însă, de informaţiile vitale pe care le oferiţi. Astfel, când sunteţi puşi în faţa unei situaţii de urgenţă, fiţi calmi. Este foarte important să vă concentraţi asupra a ceea ce urmează să solicitaţi şi să răspundeţi corect la întrebările puse de operatoare. Evaluaţi situaţia, adunându-vă gândurile, înţelegeţi ceea ce se întamplă. Întrebaţi-vă ”Ce trebuie să fac?”, apoi treceţi imediat la acțiune.
Trebuie să evitaţi cu orice preţ panica pentru a putea face faţă situaţiei în mod inteligent. Nu uitaţi că timpul este extrem de preţios în cazul unei urgenţe. Dacă ţineţi cont de aceste sfaturi puteţi contribui la salvarea unei vieţi, puteţi împiedica extinderea unui incendiu în împrejurimi, puteţi preveni o crimă sau o infracţiune şi puteţi contribui la prinderea unui criminal sau infractor.
Dacă doriţi să beneficiaţi de serviciile puse la dispoziţie prin sistemul 112, nu ezitaţi să oferiţi datele cerute de operator!
CÂND SECUNDELE CONTEAZĂ, RĂSPUNDEŢI URGENT LA ÎNTREBĂRILE PUSE DE OPERATOAREA DE LA 112 ! ÎNAINTE DE A FORMA 112, TREBUIE SĂ CUNOAŞTEŢI NUMĂRUL DE TELEFON DE LA CARE SUNAŢI, ALTFEL APELUL DUMNEAVOASTRĂ
POATE FI EVALUAT CA NESERIOS.
Apeluri primite prin intermediul S.N.U.A.U. 112
și numărul intervenții ale Poliției
în județul Prahova în perioada 2008-2012
ANUL |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Apeluri primite |
53.464 |
57.660 |
51.867 |
54.637 |
53.721 |
Intervenții ale Poliției |
26.049 |
27.113 |
25.478 |
26.228 |
23.633 |