In cadrul conferintei de presa organizata astazi la sediul UNPR, Raluca Anghelache, presedintele filialei Prahova si-a exprimat dezamagirea fata de reactia politicienilor la adresa proiectul Taxa de Solidaritate. Asa cum stiti acest proiect initiat de UNPR vrea sa introduca o taxa de solidaritate de 1% pe o perioada limitata celor care au averi de peste 450.000 de euro. “UNPR incearca gasirea unei solutii pentru Romania. Initiativa a fost respinsa de rerezentatii PSD si PD-L”, a spus Raluca Anghelache. Menirea acestei taxe este de a aduce la bugetul de stat 3 miliarde pe an, dupa calculele unperistilor, in Romania, fiind la aceasta ora circa 300.000 de “bogati”. Cuvintele de ordine care au motivate refuzul parlamentarilor PSD si PNL de a vota acest act normativ, in procedura de urgenta, a fost “Proiect demagogic”. Pana la aceasta data s-au strans 300.000 de semnaturi, numai din Prahova venind 10.000.
Proiectul va merge, totusi, mai departe in procedura normala, asteptand avizul Comisiei de specialitate si apoi trecand prin Senat si Camera Deputatilor, ceea ce inseamna circa sase luni pana la adoptare.
Dupa aceste reactii ale parlamentarilor trebuie sa imi fac mea culpa fata de senatorul Serioja Chivu, pe care l-am criticat pentru acest proiect normativ. Constat ca solidaritatea poporului roman este aproape nula, iar acest proiect normativ vine sa ii dea dreptate lui Chivu. Totusi, asa cum spunea si colega Simona Uta, solidaritatea nu poate fi taxata prin lege. Dar, pe de alta parte, daca nici prin lege bogatii nu pot fi solidari pentru scoaterea Romaniei din impas, atunci e clar ca nu exista SOLIDARITATE. Sa nu uitam ca majoritatea bogatilor a facut avere din bani publici.
Proiect lege
LEGE
privind taxa de solidaritate
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art.1. – Începând cu data intrării in vigoare a prezentei legi se instituie, pentru o durata de 3 ani, taxa de solidaritate.
Art.2. – Persoanele fizice care deţin bunuri imobile constând în locuinţe sau terenuri precum şi bunuri mobile constând în avioane, elicoptere, ambarcaţiuni sau autoturisme, a căror valoare însumată este mai mare de 450.000 euro vor achita, anual, o taxa de solidaritate în cuantum de 1% din valoarea totala a acestora, care se face venit la bugetul de stat.
In cazul în care valoarea totală a bunurilor mobile şi imobile prevăzute la art.2 este mai mica de 450.000 euro se vor taxa doar bunurile imobile a căror valoare individuală este mai mare de 300.000 euro, precum şi bunurile mobile a căror valoare individuală este mai mare de 50.000 euro, taxa de solidaritate va reprezenta 0,5% din valoarea individuala a bunurilor respective.
Art.3. – Taxa de solidaritate se stabileşte de către direcţiile de taxe şi impozite locale, în conformitate cu prevederile art.2, pe baza declaraţiei pe proprie răspundere a persoanelor în cauză., conform modelului prevăzut în anexă, care face parte integrată din prezenta lege.
Art.4. Pentru stabilirea valorii bunurilor imobile prevăzute la art 2. direcţiile de taxe şi impozite locale utilizează „Ghidul privind valorile orientative ale proprietăţilor imobiliare” adoptat de către Uniunea Naţională a Notarilor Publici, iar pentru bunurile mobile valoarea se stabileşte scăzând din valoarea de catalog iniţială 25% pentru primul an de vechime şi câte 10 % pentru următorii 4 ani vechime.
Art.5. – Direcţia de taxe si impozite locale va emite dispoziţia de impunere asupra bunurilor prevăzute în condiţiile prezentei legi.
Art.6. – La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă art.I, pct.2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.59/2010.
De la aceeaşi dată, modelul declaraţiei speciale prevăzut la art.252 alin.4, teza finală din Legea nr.571/2003, Codul Fiscal, se înlocuieşte cu modelul prevăzut în anexa la prezenta lege, iar art.263 alin.2 din aceeaşi lege se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) În cazul oricăruia dintre următoarele autovehicule, impozitul pe mijlocul de transport se calculeazã în funcţie de capacitatea cilindricã a acestuia, prin înmulţirea fiecărei grupe de 200 de cm 3 sau fracţiune din aceasta cu suma corespunzãtoare din tabelul urmãtor:
CAPITOLUL IV
Impozitul pe mijloacele de transport Art. 263 alin. (2)
Nr. Mijloace de transport cu tracţiune mecanicã lei/200 cmc sau fracţiune din aceasta
1. Motorete, scutere, motociclete şi autoturisme cu capacitatea cilindricã de pânã la 1.600 cmc inclusiv 8
2. Autoturisme cu capacitatea cilindricã între 1.601 cmc şi 2.000 cmc inclusiv 18
3. Autoturisme cu capacitatea cilindricã între 2.001 cmc şi 2.600 cmc inclusiv 36
4. Autoturisme cu capacitatea cilindricã între 2.601 cmc şi 3.000 cmc inclusiv 72
5. Autoturisme cu capacitatea cilindricã de peste 3.001 cm 145
6. Autobuze, autocare, microbuze 24
7. Alte vehicule cu tracţiune mecanicã cu masa totalã maximã autorizatã de pânã la 12 tone inclusiv 30
8. Tractoare înmatriculate 18