Dupa cum stiti, guvernul Boc a emis un act normativ prin care, incepand cu anul scolar 2010- 2011 se vor acorda mere gratuit in scoli. Nu e prima masura ce poate fi considerata ofensatoare la adresa romanilor, dar e una dintre ele, care subliniaza gradul de saracie in care am ajuns. Probabil ca e la mintea cocosului ca elevii nu de mere au nevoie, ci de profesori cu randament, consiliere scolara si alte elemente importante care sa creasca an de an procentul de promovabilitate. Ca o paranteza, randamentul profesorilor nu poate veni cand au un salariu de mizerie. Senatorul Iulian Badescu a luat pozitie si va face o interpelare primului ministru, legata de aceasta problema a merelor acordate gratis in scoli. O sa devenim un popor de rozatoare cu astflel de acte normative. Sa vedem in ce conditiii se vor acorda si daca se vor acorda aceste mere inutile, pentru ca actul normativ lasa loc de interpretari. Cititi mai jos comunicatul de presa si interpelarea:
Am adresat Primului Ministru o interpelare intitulată <<A început şcoala: Mere pentru elevi sau promovare pentru clientelă?>>. Aceasta se referă la măsurile cuprinse în HG 905/2010 privind stabilirea fructelor distribuite, a perioadei şi frecvenţei distribuţiei, a limitei valorii zilnice/elev şi a măsurilor adiacente distribuţiei de fructe, a bugetului aferent acestora, precum şi a modalităţii de implementare efectivă şi de gestionare la nivelul administraţiei publice, în cadrul Programului de încurajare a consumului de fructe în şcoli în anul şcolar 2010-2011.
Încă o hotărâre a Guvernului României potrivit căreia se stabilesc noi sarcini autorităţilor administraţiei publice locale, fără asigurarea sumelor necesare implementării „grandioaselor programe” !
Sau poate vor fi bani … după modelul cunoscut deja, al fluxurilor financiare portocalii – pentru că, evident, numai cei cu carnet de membru PD-L au voie sa fie bine hrăniţi, nu – ?!
În acelaşi timp, hotărârea obligă la promovare (prin pliante, „vizite în livezi”, concursuri etc) în mod nejustificat şi chiar aberant! Iar dacă elevii nu ajung să mănânce merele, banii sunt folosiţi, evident, de „cei aleşi din registrul portocaliu”.
După cum veţi putea observa citind textul actului normativ menţionat mai sus, la baza acestuia a stat un motiv pretins nobil: distribuirea gratuită de mere către copii. Totodată, veţi mai putea constata că odată cu enunţarea acestui pretins scop, el a şi fost abandonat; textul hotărârii fiind dedicat intenţiei reale a legiuitorului, aceea de a constitui un fond mascat de acordare unor sinecuri pe bani publici.
Astfel, deşi primul articol al hotărârii stipulează imperativ:
“Pentru anul şcolar 2010–2011 se vor acorda gratuit mere, în limita valorii zilnice de 0,3 lei/elev, pentru o perioadă de maximum 93 de zile de şcolarizare, începând cu data de 1 noiembrie 2010.”, ulterior, – pentru ca totul să fie foarte clar preşedinţilor consiliilor judeţene şi primarilor obligaţi să pună în aplicare „politici publice à la Boc” -, finalul actului normativ precizează:
„În situaţia în care fondurile necesare pentru distribuţia merelor şi/sau implementarea măsurilor adiacente prevăzute la art. 2 alin. (1) nu sunt disponibile în anul 2010, prevederile prezentei hotărâri se aplică începând cu luna ianuarie 2011, din sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru anul 2011.”
Aşadar NOI (Guvern) vrem, dar voi (autorităţi ale administraţiei publice locale) nu puteţi să oferiţi gratuit mere elevilor!?
Oare va exista şi o hotărâre de guvern care va facilita accesul în “FERMA ANIMALELOR”?!
Senator Iulian Bădescu
membru al Comisiei Economice, Industrii şi Servicii
şi al Comisiei pentru Cercetarea Abuzurilor, Combaterea Corupţiei şi Petiţii
Septembrie, 2010
Anexat, regăsiţi textul integral al interpelării:
INTERPELARE
Obiectul interpelării:
A început şcoala: Mere pentru elevi sau promovare pentru clientelă?
(Hotărârea Guvernului nr. 905 din 25 august 2010 privind stabilirea fructelor distribuite, a perioadei şi frecvenţei distribuţiei, a limitei valorii zilnice/elev şi a măsurilor adiacente distribuţiei de fructe, a bugetului aferent acestora, precum şi a modalităţii de implementare efectivă şi de gestionare la nivelul administraţiei publice, în cadrul Programului de încurajare a consumului de fructe în şcoli în anul şcolar 2010-2011)
Stimate domnule Prim – Ministru,
În Monitorul Oficial nr. 627 din 06.09.2010 a fost publicată o hotărâre a Guvernului României, potrivit căreia se crează premisele cheltuirii de fonduri bugetare cu altă destinaţie decât cea necesară atingerii scopului declarat de actul normativ sus-menţionat. Mai mult, modul în care a fost formulată HG în cauză, permite utilizarea banilor aferenţi cheltuielilor adiacente programului propriu-zis, fără a condiţiona acest fapt de realizarea scopului declarat.
Din lectura titlului hotărârii, am înţeles că se doreşte reglementarea unei modalităţi de distribuire a merelor către copiii şcolarizaţi, binecunoscute fiind beneficiile consumului acestui fruct. Textul actului normativ devoalează scopul real al acestui demers: direcţionarea unor bani publici către alte destinaţii decât cea pretinsă.
Argumente: Deşi sunt menţionate sumele necesare achiziţionării merelor, provenienţa acestora este neclară. În schimb, sunt descrise pe larg modalităţile de obţinere, cheltuire şi decontare a banilor necesari implementării unor aşa numite „măsuri adiacente” (de promovare). În spatele acestei sintagme se ascunde, de fapt, cheltuirea unor bani publici după bunul plac al destinatarilor acestora (autorităţi ale administraţiei publice locale). De fapt, avem de-a face cu o sinecură mascată, definită în textul normei prin „realizarea de broşuri sau materiale didactice”.
Repet, parcurgerea textului HG 905/2010 relevă faptul că atenţia legiuitorului a fost concentrată involuntar („intenţia a doua” a lui Freud) strict pe reglementarea acestei din urma destinaţii. Prin urmare, acordarea de mere gratuite către copii se rezumă, în final, la un simplu pretext, menit să acopere scopul real al acestui demers.
Actul normativ stabileşte acordarea în mod gratuit de mere, în limita valorii zilnice de 0,3 lei/elev, pentru anul şcolar 2010 – 2011; sumele NECESARE, NU ALOCATE sunt stabilite defalcat în anexă.
În acelaşi timp, hotărârea obligă la implementarea pomenitelor „măsuri adiacente” (broşuri, concursuri tematice, vizite de lucru documentare etc) care „încarcă valoarea mărului”, în mod nejustificat.
Mai mult, chiar dacă elevii NU ajung să mănânce merele, banii – pentru „încurajarea consumului de fructe” – pot fi rulaţi şi utilizaţi, din simplul motiv că punerea în aplicare a „măsurilor adiacente” nu este condiţionată, cum ar fi firesc, de către derularea programului propriu-zis.
Şi pentru ca totul să fie foarte clar reprezentanţilor administraţiilor publice locale – obligaţi să pună în aplicare astfel de politici publice -, finalul actului normativ precizează:
„În situaţia în care fondurile necesare pentru distribuţia merelor şi/sau implementarea măsurilor adiacente prevăzute la art. 2 alin. (1) nu sunt disponibile în anul 2010, prevederile prezentei hotărâri se aplică începând cu luna ianuarie 2011, din sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru anul 2011”.
În acest context, vă rog domnule prim-ministru, ca împreună cu echipa pe care o conduceţi, să prezentaţi procedura potrivit căreia – din punct de vedere financiar şi al circuitelor tehnice – un măr ajunge (pentru a fi consumat) pe banca elevului, cu sau fără aplicarea “măsurilor adiacente” de încurajare a consumului de mere.
Senator Iulian Bădescu