Proiectul are în centrul atenţiei dezvoltarea sistemelor de susţinere a atitudinilor şi practicilor nediscriminatorii, promovând egalitatea de şanse şi de gen în societate. Obiectivul principal vizează îmbunătăţirea relaţiilor de parteneriat între comunităţile de romi vulnerabile şi instituţiile publice, la nivel local, judeţean, regional şi naţional, în vederea creşterii incluziunii sociale a romilor din România, prin dezvoltarea reţelei de experţi locali pentru romi, la nivel naţional.
Obiective specifice
1. Creşterea gradului de reprezentare a romilor în structurile administraţiei publice locale, la nivelul celor opt regiuni de dezvoltare din România.
2. Dezvoltarea durabilă a unei reţele naţionale a experţilor locali pentru romi, care să sprijine implementarea măsurilor de incluziune socială a romilor.
3. Dezvoltarea capacităţii instituţionale a administraţiei publice locale, prin formarea şi angajarea experţilor locali romi.
4. Facilitarea creării de grupuri locale de lucru pentru a identifica, planifica şi implementa acţiuni care să conducă la incluziunea socio-economică a romilor la nivel local.
Pentru atingerea obiectivelor propuse, în prima parte a proiectului au avut loc întâlniri lunare de lucru cu partenerii în proiect şi membrii echipei de coordonare, în cadrul cărora s-a realizat planificarea activităţilor la nivel judeţean, regional şi naţional. Au fost concepute ateliere de lucru cu consilierii pe problemele romilor din Instituţiile Prefectului, Birourile Judeţene pentru Romi (BJR), din cele 42 de judeţe din România. Scopul acestor ateliere de lucru a fost acela de a prezenta proiectul, etapele de lucru, stabilirea criteriilor de selecţie pentru localităţile/primăriile beneficiare în proiect şi pentru selecţia experţilor locali pentru problemele romilor.
Consilierii din BJR, coordonaţi de experţii din birourile regionale ale Agenţiei Naţionale pentru Romi, cu consultarea organizaţiilor non guvernamentale rome din regiune, au iniţiat o evaluare a tuturor localităţilor din judeţ, au analizat disponibilitatea primăriilor de a participa şi de a se angaja în proiect, resursele umane din localităţile respective şi capitalul social, şi au propus o listă cu zece localităţi eligibile, cărora le-au acordat un punctaj. Coordonatorii regionali, împreună cu membrii echipei de coordonare şi partenerii proiectului au selectat localităţile beneficiare şi au făcut publică lista localităţilor selectate pe reţelele de comunicare formală şi informală ale romilor.
A urmat etapa de selecţie a candidaţilor pentru posturile de experţi locali pentru problemele romilor. În procesul de selecţie au fost implicaţi consilierii romi din cadrul BJR, primarii din localităţile selectate, reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale rome din regiune alţi actori interesaţi la nivel local, cât şi membrii birourilor regionale ale Agenţiei Naţionale pentru Romi.
La nivel local, s-a mediatizat postul de expert local rom, prin organizarea unor micro campanii de mediatizare, afişe şi anunţuri la avizierul de la primărie. Coordonatorii regionali, împreună cu BJR au răspuns de efectuarea campaniilor de informare pentru recrutarea candidaţilor şi organizarea concursului. Toţi cei implicaţi în proces au urmărit cu atenţie respectarea principiilor privind accesul pe piaţa muncii, competitivitatea, egalitatea de gen şi de şanse.
Au fost elaborate programele formare a experţilor locali romi. Echipa de formatori din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Romi a organizat cursurile de formare la nivel regional, în opt centre: Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Brăila, Alba Iulia, Craiova, Călăraşi şi Bucureşti. Formarea experţilor a fost structurată pe nouă module care au cuprins următoarele arii de dezvoltare a competenţelor: Dezvoltare şi Facilitare comunitară; Curs de iniţiere PC; Legislaţie în administraţie publică locală. Politici sociale pentru romi, naţional şi european; Comunicare şi Tehnici de comunicare eficientă şi intervenţie în conflict; Scrierea propunerilor de finanţare si Managementul proiectului; Planificare Strategică. Elaborare Planuri de Acţiune Locală; Incluziune socială, egalitate de şanse, antidiscriminare, interculturalitate; Activităţi generatoare de venit pentru comunităţile de romi. Plan de afaceri; Educaţie electorală, Participarea comunităţii la viaţa publică.
Programul de formare în cele opt regiuni de dezvoltare s-a derulat pe parcursul a 18 luni, anul I şi anul II de proiect. Modulele de formare teoretică au alternat cu perioade de practică, în care „cursanţii”, noii angajaţi în primării, au avut de pus în aplicare cunoştinţele obţinute şi au putut să îşi dezvolte abilităţi şi competenţe în domeniile curriculare stabilite, cu consultanţa coordonatorilor regionali. Experţii locali pe problemele romilor au fost ajutaţi să îşi dezvolte competenţele necesare pentru a juca rolul de facilitator comunitar şi pentru a putea iniţia procesul de facilitare comunitară, urmărind etapele de lucru stabilite în cadrul proiectului: evaluarea şi elaborarea profilului comunităţii, identificarea problemelor comunităţii, interviuri cu liderii şi cu reprezentanţii instituţiilor locale, formarea grupurilor de iniţiativă locală, formarea unui grup local de lucru, din reprezentanţi ai romilor, ai instituţiilor locale, ONG şi alţi factori interesaţi.
Între timp, s-a realizat amenajarea şi dotarea spaţiilor de lucru în primării pentru experţii locali. Agenţia Naţională pentru Romi a încheiat contracte de finanţare cu primăriile localităţilor selectate, în vederea acordării de subvenţii primăriilor beneficiare în proiect pentru plata experţilor locali pe problemele romilor.
Au fost organizate ateliere de lucru, judeţene şi regionale, cu participarea experţilor locali pentru problemele romilor, experţilor judeţeni din cadrul Birourilor Judeţene pentru Romi/Instituţiile Prefectului, angajaţilor din structurile regionale ale solicitantului, membrii Grupurilor Locale de Lucru şi membrii ONG-urilor romilor din regiune.
În cadrul proiectului, experţii locali au avut ca obiectiv important şi înfiinţarea Grupurilor Locale de Lucru (GLL), cu scopul de a reuni actorii cheie de la nivel local. Întâlnirile GLL au fost programate să se desfăşoare lunar, sub forma unor dezbateri tematice, activităţi culturale, educative, de sănătate, etc. Elaborarea şi revizuirea planurilor de dezvoltare locală reprezintă o altă componentă importantă a proiectului. În urma activităţii expertului local s-au elaborat revizuit constant planurile de acţiune locală, incluzând nevoile şi priorităţile identificate cu membrii GLL. Ulterior se vor elabora propuneri de finanţare pentru implementarea măsurilor de incluziune socială, din planul local de acţiune.
În anul doi al proiectului, s-a organizat o întâlnire naţională a experţilor locali romi, pentru socializare, schimb informaţional, consolidarea ideii de reţea profesională de reprezentare a intereselor romilor. Întâlnirea s-a finalizat cu schiţarea unei strategii de comunicare şi colaborare în reţea, la nivel naţional. La nivel judeţean s-au organizat întâlniri cu primarii, cu experţii locali romi, cu consilierii prefectului pe problema romilor/BJR, cu reprezentanţii Agenţiei Naţionale pentru Romi în regiune şi ai partenerilor, cu reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale rome, cu scopul de a consolida relaţiile profesionale, de a realiza schimburi de experienţe şi bune practici, în vederea responsabilizării primăriilor şi a incluziunii romilor.
Pe întreaga perioadă a derulării proiectului, Agenţia Naţională pentru Romi, prin structurile sale regionale, s-a îngrijit să menţină şi să dezvolte legăturile cu primăriile beneficiare, contribuind la conştientizarea acestora asupra beneficiilor aduse de către expertul local. Un alt scop urmărit a fost şi acela de a dezvolta un parteneriat durabil cu primăriile, astfel încât, la finalizarea proiectului, acestea să fie direct interesate să asigure angajarea expertului local, cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată.
Principalele rezultate
210 persoane din minoritatea romă pregătite în cadrul cursurilor de formare a experţilor locali romi, în centre regionale.
210 persoane din minoritatea romă (din care 50% femei) angajate în 210 primării pe funcţia de expert local rom, conform H.G. nr. 522 din 2006.
210 experţi locali pe problemele romilor sunt parteneri sociali cu expertiză specifică de calitate.
252 persoane din cadrul autorităţilor publice locale şi judeţene: 42 de consilieri romi ai prefectului, din cadrul Instituţiilor Prefectului (Birourile Judeţene pentru Romi) şi 210 reprezentanţi ne-romi din cadrul primăriilor beneficiare ale proiectului implicaţi în implementarea măsurilor de incluziune socială a romilor; 42 de consilieri din Instituţiile Prefectului informaţi şi pregătiţi pentru implementarea activităţilor la nivel judeţean.
210 Grupuri de Locale de Lucru (GLL), înfiinţate în localităţile selectate pentru intervenţie (min. 1.050 membri).
210 comunităţi facilitate; comunităţi active.
210 contracte de subvenţii încheiate între solicitant şi primăriile beneficiare în proiect, angajament al primăriilor pentru menţinerea poziţiei expertului local rom.
210 planuri de acţiune locală elaborate şi/sau revizuite, după caz, cu consultarea şi participarea GLL şi a comunităţilor de romi, planuri care cuprind măsuri de incluziune socială a romilor.
o reţea naţională profesională a experţilor locali romi.
210 comunităţi de romi din toate judeţele României reprezentate, la nivelul administraţiei publice locale, prin experţii locali romi.
500 propuneri de finanţare elaborate de către experţii locali romi, pentru implementarea măsurilor de incluziune socială a romilor cuprinse în planurile de acţiune locală.
210 parteneriate formalizate între solicitant – partener naţional – Instituţiile Prefectului privind sustenabilitatea măsurilor pentru incluziunea romilor, respectiv angajarea pe perioadă nedeterminată a experţilor locali romi, în primării.
100.000 de persoane rome şi ne-rome informate despre excluziunea socială, efectele negative ale discriminării şi segregării romilor, necesitatea incluziunii grupurilor vulnerabile, importanţa reprezentării romilor în structuri de decizie – Consiliul Local, Consiliul Judeţean şi alte foruri de decizie la nivel naţional.
1.000 exemplare din Ghidul expertului local.
2.000 broşuri care cuprind poveşti de succes în implementarea proiectului.
Sustenabilitatea proiectului
210 parteneriate formalizate între Agenţia Naţională pentru Romi – partener naţional – Instituţiile Prefectului privind sustenabilitatea măsurilor pentru incluziunea romilor, respectiv angajarea experţilor locali romi, pe perioadă nedeterminată în primării.
Proiectul „Reţeaua naţională a experţilor locali romi, mecanism de sprijin în implementarea măsurilor de incluziune socială a romilor, grup vulnerabil supus excluziunii sociale” este iniţiat de Agenţia Naţională pentru Romi în parteneriat cu Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici (ANFP) şi Asociaţia Partida Romilor “Pro-Europa”.
Agenţia Naţională pentru Romi (ANR) este structura guvernamentală de reprezentare a romilor la nivel naţional. Instituţia funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului. Agenţia Naţională pentru Romi aplică, coordonează, monitorizează şi evaluează măsurile din domeniile sectoriale de intervenţie socială, cuprinse în Strategia Guvernului României de îmbunătăţire a situaţiei romilor, aprobată prin H.G. nr. 430/2001.
Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici (ANFP) a fost înfiinţată prin Legea nr. 188/1999. Misiunea ANFP constă în dezvoltarea unui corp al funcţionarilor publici profesionist, bine pregătit, neutru din punct de vedere politic şi capabil să asimileze şi să îşi însuşească standardele de performanţă de la nivelul Uniunii Europene, în scopul eficientizării administraţiei publice şi îmbunătăţirii raporturilor dintre administraţie şi principalii săi beneficiari, cetăţenii.
Asociaţia Partida Romilor “Pro-Europa” s-a constituit la începutul anului 1990. Scopul şi obiectivele principale ale Asociaţia Partida Romilor „Pro-Europa” vizează păstrarea, exprimarea şi dezvoltarea identităţii minorităţii rome, în special, a învăţământului în limba minorităţii rome, a culturii minorităţii rome, a mijloacelor de informare în masă în limba maternă şi în cea oficială, cât şi a convingerilor religioase a cetăţenilor români aparţinând minorităţii romilor.
Contact
Echipa de management
Tel. : 021 318.10.55
Fax : 021 311.30.47
E-mail: [email protected]
Web: http://www.anr.gov.ro
COMUNITATEA DE ROMI DIN MICA, JUD. MUREŞ
Comunitatea din satul HĂRĂNGLAB
În urmă cu mulţi ani, la marginea satului Hărănglab locuiau izolate câteva familii de romi, alungate din zonele învecinate deoarece nu s-au putut integra în comunitate. Acolo și-au încropit case din pământ, răsfirate pe un deal unde nu exista nici măcar o legătură la rețeaua electrică. După revoluţie, au venit mai multe organizaţii străine cu ajutoare pentru aceste familii. Vestea s-a dus în satele vecine şi, în scurt timp, numărul romilor a crescut semnificativ. Acum, comunitatea de romi din Hărănglab numără 130 de persoane, din care aproximativ 90 sunt copii. Toţi trăiesc în 20 de colibe, în condiţii greu de imaginat.
Pentru câteva familii, nişte organizaţii din Finlanda şi Olanda au construit case din cărămidă, astfel încât acestea au abandonat colibele din pământ de pe deal. Hayman, un cetăţean olandez, a cumpărat pe cont propriu, fără să colaboreze cu primăria, două-trei case în apropierea comunităţii de romi, pe care le-a dat acestora în chirie. A amenajat în apropiere o casă care, în timp, a avut mai multe destinaţii: cantină, biserică, depozit … Pentru restul comunităţii însă lucrurile nu s-au schimbat. Dimpotrivă, romii au considerat că trebuie să le vină şi lor rândul la ajutoare şi nu au mai făcut nimic pentru a-şi schimba traiul.
Investiții în tânăra generație
„Comunitatea romilor din Hărănglab trăiește și acum fără nicio regulă, ca un trib izolat de tot ce înseamnă lumea civilizată, explică expertul local pe problemele romilor, Augustin Barcea. Deoarece sunt extaordinar de multe probleme, pentru a putea îmbunătăți condițiile de viață din această comunitate, m-am gândit să încep cu educația copiilor, fiindcă este o investiție pe termen lung și sigură.” Așa că a luat legătura cu organizaţia Annovyn din Olanda, care avea în derulare un proiect în Deaj, sat aparținător comunei Mica. Augustin Barcea a explicat membrilor organizației faptul că mulţi copii romi din Hărănglab nu vin la grădiniţă sau la școală, și a reuşit să-i convingă pe cei din conducere să viziteze comunitatea din Hărănglab şi să discute cu directoarea şcolii. Concluzia olandezilor a fost pe măsura viziunii asupra societăţii moderne: „Trebuie să investim în oameni”. Soluţia găsită a fost simplă şi eficientă: în fiecare zi, de luni până vineri, copiii de romi care vin la şcoală sau la grădiniţă primesc un sandviş. Ideea nu era nouă, dar conducerea locală nu a urmărit cu consecvenţă aplicarea ei. Olandezii au abordat ideea ca pe un proiect, au alocat banii necesari şi, zilnic, 70 de copii romi din Hărănglab sunt prezenţi la şcoală sau la grădiniţă. Rezultatele lor şcolare nu sunt extraordinare, dar copiii care trăiau în mizerie vin acum la grădiniţă sau la şcoală şi sunt ajutaţi să se integreze într-un program: scriu, citesc, socotesc, colorează… Sunt paşi mici, dar care, cu siguranţă, vor genera schimbări în viitor.
Amenajarea unei săli de grădiniţă pentru copiii romi este un alt proiect inițiat de expertul local împreună cu organizaţia Annovyn din Olanda. La grădiniţa din Hărănglab erau doar două săli: una pentru copiii maghiari şi una pentru copiii români şi romi. Lângă aceste două săli mai era o încăpere folosită ca magazie. După ce a vizitat grădiniţa, conducerea organizaţiei Annovyn luat hotărârea de a transforma această magazie în sală de curs pentru preşcolarii romi, finanţând întreg proiectul pentru amenajare şi dotare.
În timp, organizaţia Annovyn s-a atașat tot mai mult de copiii din comunitate și proiectele au continuat cu o nouă investiție. „Proiectul Excursia a adus multă bucurie în inimile copiilor, apreciază Augustin Barcea. Discutând cu olandezii, aceștia au înțeles că niciunul dintre copiii romi nu au posibilitatea să meargă în vacanţă cu părinţii, din cauza problemelor materiale.” Generoşi, membrii organizației Annovyn au luat decizia să ofere copiilor posibilitatea să viziteze, în fiecare an, câte un oraş. În primul an, copiii de romi au fost la Sighişoara. Anul trecut au fost la Târgu Mureş, unde au vizitat grădina zoologică şi s-au plimbat cu trenuleţul. Cei 60 de copii au fost însoţiţi de cadrele didactice de la şcoala şi grădiniţa din Hărănglab.
Comunitatea de romi din CEAUŞ
Case pentru săraci
Acest proiect a fost finanţat organizaţii din Olanda şi reprezentanţi ai unor biserici care au fost direcţionaţi spre satul Ceuaş. Văzând condițiile în care trăiesc romii din Ceauș, inițiatorii proiectului au luat legătura cu oficialitățile locale și s-au sfătuit cu liderul comunităţii de romi. Expertul pe problemele romilor a avut un rol deosebit de important, ca mediator, în cadrul discuţiilor purtate între primărie şi liderul romilor din comunitate, dar şi în procesul de stabilire a familiilor care ar fi putut beneficia de o casă.
Organizaţia din Olanda a finanţat şi a construit trei case din lemn aduse „la pachet” din Olanda. La înălţarea lor au participat, alături de voluntarii olandezi, şi membrii comunităţii din Ceauş.
Oamenii speră ca acest proiect să continue, deoarece în satul Ceauş, dar şi în celelalte sate din comuna Mica, sunt multe familii de romi care trăiesc în condiţii de neimaginat pentru acest secol.
Comunitatea de romi din ABUŞ
Centre comunitare pentru romi
Recent, în localitatea Abuș a luat fiinţă un Centru comunitar pentru romi, în cadrul proiectului derulat de Centrul Romilor pentru Politici de Sănătate – SASTIPEN. Centrul, în a cărui realizare s-a implicat şi expertul local, oferă servicii de consiliere individualizată, programe de formare şi asistenţă pentru începerea unei activităţi antreprenoriale, orientare pe piaţa muncii etc., precum şi consiliere medicală, socială şi educaţională. Deocamdată, celor nouă persoane selectate pentru desfășurarea acestor activități le-a fost pus la dispoziție un container, dotat cu tot ceea ce este necesar funcţionării.
Activitatea centrului se va derula timp de doi ani prin intermediul proiectului, dar Augustin Barcea speră ca până la finalul proiectului – anul 2013, să se găsească soluţii pentru continuarea activității, deoarece creşterea accesului pe piaţa muncii reprezintă singura șansă a romilor din comuna Mica de a ieși din cercul vicios al sărăciei și mizeriei.
AUGUSTIN BARCEA, expert local pe problemele romilor
PRIMĂRIA MICA, jud. MUREŞ
În perioada 4 -13 octombrie 2011, s-au organizat patru ateliere regionale de lucru, la București, Bacău, Craiova și Clu,j în cadrul proiectului „Rețeaua națională a experților locali romi, mecanism de sprijin în implementarea măsurilor de incluziune socială a romilor, grup vulnerabil supus excluziunii sociale”. 210 experti locali pe problemele romilor s-au reunit, la nivel regional, pentru a discuta problemele cu care se confruntă comunitățile de romi și pentru a prioritiza măsurile de intervenție propuse în planurile locale de acțiune în domeniul educației, locurilor de muncă, locuirii și sănătătii.
Proiectul, implementat de Agenția Națională pentru Romi (ANR), în parteneriat cu Agenția Națională a Funcționarilor Publici și Asociația Partida Romilor „Pro-Europa”, a debutat în decembrie 2008 și se va finaliza în noiembrie 2011. Activitățile desfășurate au urmărit îmbunătățirea relațiilor de parteneriat între comunitatile de romi vulnerabile și instituțiile publice, la nivel local, judetean, regional și national, în vederea creșterii incluziunii sociale a romilor din România, prin dezvoltarea rețelei de experți locali pentru problemele romilor, la nivel național.
„Este unul dintre cele mai importante proiecte ale Agenției”, potrivit opiniei exprimate de secretarul de stat Ilie Dincă, președintele ANR, în cadrul atelierelor regionale de lucru ale experților locali pe problemele romilor. „În acest proiect au fost identificate 210 primării din toată țara, care au acceptat să angajeze experții pe care noi i-am instruit pentru a putea evalua situația comunităților locale de romi și a elabora planuri concrete de acțiune, prin intermediul proiectelor integrate. Avem mari speranțe în cei 210 experti care, timp de doi, ani s-au străduit să contribuie la îmbunătățirea situației romilor în comunitățile pe care le reprezintă.”
Cele patru ateliere de lucru organizate în luna octombrie au avut ca obiectiv împărtășirea experienței acumulate de experții locali pe problemele romilor de-a lungul întregului proiect și identificarea unor măsuri de acțiune adecvate cuprinderii lor în noua strategie națională de incluziune a romilor. „Aceste reuniuni fac parte din seria atelierelor de lucru organizate periodic la nivel județean și regional, cu participarea experţilor locali pentru problemele romilor, experţilor judeţeni din cadrul Birourilor Judeţene pentru Romi, angajaţilor din structurile regionale ale ANR, membrilor Grupurilor Locale de Lucru şi ai ONG-urilor romilor, explică Adrian Bodonea, managerul proiectului. Elaborarea planurilor de dezvoltare locală reprezintă o componentă importantă a proiectului. Pe parcursul celor doi ani, de când când experții locali lucrează în primării, au fost elaborate și revizuite constant planuri de acţiune locală, incluzând nevoile şi priorităţile comunităților locale.”
În cadrul sesiunilor de lucru au fost discutate acțiunile întreprinse de experții locali pentru asigurarea participării la educație și cultură a romilor, creșterea oportunităților de angajare, facilitarea accesului la resurse materiale și economice adecvate, fiind prezentate exemple de bune practici din toate cele opt regiuni de dezvoltare cuprinse în proiect. Au fost analizate rezultatele obținute și s-au efectuat exerciții aplicative menite să contribuie la îmbunătățirea măsurilor de incluziune socială, cât și la identificarea modalităților prin care ar putea crește gradul de reprezentare a romilor în structurile administrației publice locale. „Am fost impresionată de efortul depus de mulți dintre experții locali pentru elaborarea unor planuri și de acțiunile întreprinse în comunitatea pe care o reprezintă pentru rezolvarea problemelor grave cu care se confruntă romii. Drept este că, în cadrul proiectului, s-au depus eforturi semnificative pentru a-i forma, pentru a dobândi competențe și a pune în aplicare cunoștințele necesare elaborării planurilor de acțiune locală sau a proiectelor cu finanțare externă”, recunoaște Mariea Ionescu, consilier ANR. „O parte din măsurile propuse de experți în atelierele de lucru sunt inedite și le vom lua în considerare în cadrul noii strategii naționale pentru incluziunea romilor.”
Faptul că pe întreaga perioadă a derulării proiectului, ANR, prin structurile sale regionale, s-a îngrijit să menţină şi să dezvolte legăturile cu primăriile a contribuit la conştientizarea reprezentanților acestora asupra beneficiilor aduse de către experții locali. „La început mi-a fost greu, recunoaște unul dintre experții locali participanți la atelierul de lucru desfășurat la Craiova. Primarul îmi dădea să rezolv toate actele sau problemele ale romilor. Acum, sunt fericită pentru că mi-a spus că am făcut o treabă foarte bună și vrea să mă angajeze după ce se termină contractul încheiat prin proiect, pentru că are mare nevoie de mine.”
Unul dintre scopurile urmărite în cadrul proiectului a fost şi acela de a dezvolta un parteneriat durabil cu primăriile, astfel încât, la finalizarea proiectului, acestea să fie direct interesate să asigure angajarea expertului local, cu contract de muncă pe următorii trei ani. Din discuțiile purtate la atelierele de lucru cu experții locali s-au putut identifica primăriile care nu și-au dat încă acordul pentru continuarea acestor contracte. „Vom face toate demersurile necesare pentru ca primăriile sa angajeze pe toți cei 210 experti locali și după ce se va finaliza contractului convenit în cadrul proiectului, pentru a putea valoriza experiența acumulată de aceștia și pentru a dezvolta planurile de acțiune necesare comunităților de romi,” a declarat Ilie Dincă. În plus, președintele ANR a dat precizat că a avut discuții la nivel guvernamental privitoare la finanțarea planurilor strategice în vederea creșterii incluziunii sociale a romilor. „Premierul a cerut miniștrilor de resort să finanțeze aceste măsuri care vin în rezolvarea problemelor romilor pe care le întâmpinăm la nivel național.” În demersurile ce vor fi întreprinse, Cătălin Manea, secretar general al și Asociației Partida Romilor „Pro-Europa”, a asigurat că va acorda tot sprijinul și va face demersurile necesare pe lângă primării pentru ca experții locali să își continue activitatea.
În cursul acestei luni urmează să se organizeze o întâlnire cu primarii localităţilor beneficiare, cu scopul de a face o evaluare a activității experților locali pe problemele romilor și de a consolida relaţiile profesionale în vederea responsabilizării primăriilor și implicării acestora în planurile strategice de incluziune socială a romilor.