„În perioada actuală, preţul petrolului este determinat în principal de echilibrul a trei factori (desigur că mai sunt şi alţii importanţi): criza din Europa, ritmul economiei americane şi, respectiv, situaţia din Iran. Panta de scădere a preţului petrolului din aprilie şi până către finele lunii iunie a fost foarte abruptă (aproape amintind de anul 2008!); situaţia din Iran nu a cunoscut schimbări majore în această perioadă, iar economia americană a evoluat, în general, în jurul unor parametrii estimaţi, aşa încât reiese că, dintre toţi cei trei factori, criza din Europa (în frunte cu Grecia, dar şi Spania, Italia, Portugalia) a fost cel mai important şi influent, „doborând” preţul petrolului cu aproape 30% în intervalul menţionat, de la 125,26 USD/baril la începutul lui aprilie până la 88,46 USD/baril în 22 iunie, nivel neatins de la sfarsitul anului 2010”, a arătat Victor Safta- Director General Noble Securities, sucursala România, membru al grupului financiar european Getin Noble Bank Groups of Companies & Getin Holding.
Pe parcursul întregului an 2012, preţul petrolului a fost foarte volatil: în primul trimestru a crescut cu 13,8%, apoi a scăzut cu 20,76% în trimestrul al doilea, iar ulterior, într-o singură lună (cea curentă), a recuperat aproape jumătate din această scădere: în luna iulie, până marti, 31 iulie, ora 12.00, preţul petrolului Brent (relevant pentru Europa) a crescut cu 8,29 %, până la 105,59 USD/baril.
După câteva scăderi în mai- iunie, preţurile carburanţilor comercializaţi in România (dependente de preţul internaţional al petrolului şi de cursul USDRON) au crescut în luna curentă cu aproximativ 4-4,5% ; considerând că în iulie (până marti, 31 iulie, ora 12), leul a pierdut pe pieţele financiare 6,11% în faţa dolarului American, iar preţul petrolului a crescut cu 8,29%, reiese că majorarile respective ale preţurilor benzinei şi motorinei reflectă încă parţial creşterile din iulie ale celor două componente menţionate, consideră analiştii Noble Securities România. “Preţurile benzinei şi motorinei nu se stabilesc doar după o aritmetică directă raportată la cursul USDRON şi la preţul petrolului, deşi depind covârşitor de aceşti factori; totuşi, având în vedere evoluţiile şi diferenţele menţionate anterior, dacă cele două variabile se menţin în aceste intervale, este posibil să urmeze noi scumpiri ale carburanţilor”, consideră analiştii Noble Securities România. “Desigur, există şi varianta – ideală – ca jucătorii de pe piaţa de profil să considere că în lunile trecute evoluţiile cotaţiilor internaţionale ar fi permis ieftiniri mai mari ale benzinei şi motorinei, care însă nu au fost efectuate la maxim la vremea respectivă, aşa încât creşterile marcate în iulie de preţul petrolului şi de cursul USD-leu ar fi acoperite pe moment şi nu ar fi nevoie de scumpirea suplimentară a carburanţilor…, arată Victor Safta.
Pe termen scurt, preţul petrolului va rămâne volatil, având în vedere în special criza din Europa (unde este dificil de găsit o soluţie care să fie atât salvatoare pentru ţările în pericol, cât şi suportabilă şi rezonabilă pentru restul membrilor UE, organisme financiare internaţionale etc), dar şi situaţia din Iran, care în orice zi poate evolua radical în orice direcţie.