Plenul PE a adoptat pozitia sa cu privire la pachetul legislativ constand din sase acte legislative, asa-numitul „six-pack”. Deputatii solicita reguli mai stricte si ambitioase, reflectate in propunerea initiala a Comisiei Europene. Mai multa transparenta, sisteme de alerta automate si sanctiuni sunt principalele solicitari ale Parlamentului. Grupurile politice de stanga au avertizat ca aceste masuri reprezinta prea multa austeritate.
In ceea ce priveste consolidarea stabilitatii si a pactului de crestere, aceste prevederi au fost adoptate de PE, insa grupurile S&D, Verzii si GUE/NGL au votat impotriva, considerand ca se pune prea mult accent pe controlul fiscal, ceea ce nu permite continuarea investitiilor decisive pentru cresterea pe termen lung si crea de locuri de munca.
Textele adoptate azi reprezinta pozitia oficiala a Parlamentului inaintea reuniunii Consiliului European, care va fi si punctul de referinta pentru negocierile dintre deputati si Consiliu in vederea ajungerea la un acord cat mai curand posibil.
Puncte principale rezultate in urma votului
Textele adoptate contin mai multe imbunatatiri rezultate in urma ultimei sesiuni de negocieri incheiata in mandatul Ungariei la presedintia UE saptamana trecuta. Acestea nu includ propunerile Consiliului ECOFIN avansate luni, considerate insuficiente de catre raportori. Ele se refera la:
Â
â¢
Folosirea din ce in ce mai des a votului cu majoritate calificata inversata pentru ca avertizarile si sanctiunile sa aiba un caracter mai automat. Acest lucru este valabil, in special, in cazul emiterii unei declaratii in cazul in care un stat membru nu a luat nicio masura corectiva fata de avertizarile venite anterior din partea Comisiei in ceea ce priveste cheltuielile excesive, facand referire si la situatia in care un stat membru nu a intreprins actiunile necesare pentru a remedia dezechilibrele macroeconomice identificate.
Â
â¢
Mai multa transparenta, prin publicarea mai multor texte si discutii decat s-a prevazut anterior. De asemenea, prin implicarea Parlamentului European si a parlamentelor nationale in tragerea la raspundere a statelor membre.
Â
â¢
Codificarea semestrului european in textele juridice, acordand astfel o greutate legala acestei proceduri.
Â
â¢
Competente crescute acordate Comisie prin solicitarea de a i se furniza mai multe informatii decat era prevazut anterior si prin instituirea de misiuni de supraveghere in statele membre.
Â
â¢
O noua amenda (de 0,5% din PIB) in cazul prezentarii de statistici frauduloase de date privind deficitele si datoria.
Â
â¢
O sanctiune privind depozitul prin aplicarea unei dobanzi (0,1% din PIB) in cazul in care un stat membru nu actioneaza conform recomandarilor pentru corectarea dezechilibrelor macroeconomice.
Â
â¢
Cresterea independentei organismelor de statistica.
Â
â¢
Mai multe detalii despre indicatorii ce vor fi folositi in cadrul verificarii dezechilibrelor macroeconomice pentru a fi siguri ca institutia Comisiei nu ia in calcul doar indicatorii strict economici, ci acorda atentie si dimensiunii sociale.
Â
â¢
Protejarea proceselor de negociere sociala si a acordurilor de calculare a salariilor.
Â
â¢
Clauza de revizuire a euro-obligatiunilor – Pana la sfarsitul anului 2011 Comisia sa pregateasca un raport si mai multe variante de propuneri legislative.
Chestiuni ramase nerezolvate in pachetul legislativ adoptat in sedinta plenara
Desi nu exista inca un acord ferm asupra urmatoarelor subiecte, acestea pot fi regasite in textele adoptate joi de catre deputatii europeni:
Â
â¢
Nu exista inca un acord pentru emiterea de declaratii ce vizeaza statele membre care nu tin cont de avertizarile Comisiei in ceea ce priveste depasirea cheltuielilor. Acest lucru este inclus in textele adoptate, deoarece este considerat ca fiind primul pas pentru impunerea de sanctiuni si, prin urmare, poate determina o tara sa-si rectifice situatia.
Â
â¢
Audierea ministrilor de Finante de catre Parlamentul European. Proiectul propus in plen face ca PE „sa poata oferi posibilitatea de a invita statul membru in cauza sa participe la un schimb de opinii”.
Â
â¢
Referirea la nevoia de a putea cunoaste surplusurile de cont curent ale tarilor (cum este cazul Germaniei), dar si statele care inregistreaza deficite de cont curent (cele care cu importuri mari), atunci cand se evalueaza cauzele unui dezechilibru macroeconomic.
Madalina MIHALACHE
European Parliament
Directorate General for Communication
Information Office in Romania
Phone: +40 21 405 0880 begin_of_the_skype_highlighting +40 21 405 0880 end_of_the_skype_highlighting
Website: www.europarl.ro