Consiliul Local al Municipiului Ploieşti a aprobat, prin Hotărârea nr. 7 din data de 31 ianuarie 2011, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Poliţiei Locale, începând cu data de 1 februarie 2011, instituţie publică de interes local, cu personalitate juridică, în subordinea Consiliului Local Ploieşti.
Potrivit organigramei, Poliţia Locală a Municipiului Ploieşti are un număr total de 240 de posturi, din care 228 de posturi au fost preluate de la Poliţia Comunitară Ploieşti, iar 12 posturi au fost transferate din cadrul aparatului de specialitate al primarului municipiului Ploieşti. Astfel, s-a stabilit un număr de 177 de funcţii publice specifice de poliţist local, 23 de funcţii publice cu încadrare generală şi 40 personal contractual.
Serviciul Public Poliţia Locală a Municipiului Ploieşti este structurat pe 3 servicii, 7 birouri şi 6 compartimente.
Potrivit Legii Poliţiei Locale nr. 155/2010, noua instituţie se înfiinţează în scopul exercitării atribuţiilor privind apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanei, a proprietăţii private şi publice, prevenirea şi descoperirea infracţiunilor în următoarele domenii : ordinea şi liniştea publică, paza bunurilor, circulaţia pe drumurile publice, disciplina în construcţii şi afişajul stradal, protecţia mediului, activitatea comercială, evidenţa persoanelor, precum şi alte domenii stabilite prin lege.
Poliţia locală îşi desfăşoară activitatea în interesul comunităţii locale, exclusiv pe baza şi în executarea legii, precum şi a actelor autorităţii deliberative şi ale celei executive ale administraţiei publice locale; în conformitate cu reglementările specifice fiecărui domeniu de activitate, stabilite prin acte administrative ale autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale.
Hotărârea Consiliului Local nr. 7/2011 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Poliţiei Locale a Municipiului Ploieşti, poate fi vizualizată pe site-ul www.ploiesti.ro, la secţiunea Hotărâri.