31.01.2025- Astăzi a fost depusă o cerere conform Legii 544/2001, cu privire la liberul acces la informațiile publice, pentru a ni se comunica toate detaliile despre vizita primarului Polițeanu Laurențiu Mihai și a autointitulatului viceprimar Mihai Tonsciuc, pentru a aduce răspunsurile la cunoștința opiniei publice. Într-o administrație locală unde transparența este clamată ca principiu de guvernare, dar rareori respectată în practică, orice deplasare externă a primarului ar trebui să fie însoțită de o justificare clară, cu obiective, beneficii și un raport de cheltuieli publicat la întoarcere. Însă, în cazul vizitei recente a primarului Mihai Laurențiu Polițeanu în Norvegia, lucrurile par să urmeze un tipar deja familiar: informațiile sunt ascunse în colțuri obscure ale site-ului primăriei, comunicarea este minimă, iar întrebările legitime ale cetățenilor rămân fără răspuns.
Pe 23 ianuarie 2025, Primăria Ploiești a publicat o dispoziție prin care anunța participarea primarului Polițeanu la o serie de evenimente desfășurate în Norvegia, în perioada 27-29 ianuarie 2025. Printre temele discutate s-au numărat „Smart City Governance: 2030 Climate Neutrality Action Plan for the City of Stavanger”, „Urban Energy: The Energy Central” și „Transforming Urban Mobility”. O inițiativă aparent ambițioasă, însă una care ridică întrebări esențiale: ce caută primarul Ploieștiului într-un program la care orașul său nu este afiliat? Cu ce scop s-a cheltuit banul public pentru această deplasare? Și, poate cel mai important, care sunt beneficiile concrete pentru ploieșteni?
O vizită fără statut clar și fără beneficii vizibile
Evenimentele la care a participat Polițeanu sunt organizate sub egida Misiunii UE pentru Orașe („EU Mission: 100 Climate-neutral and smart cities by 2030”), un program care sprijină 100 de orașe europene în atingerea neutralității climatice până în 2030. Însă, din lista oficială a orașelor selectate fac parte doar trei orașe din România: București (Sectorul 2), Cluj-Napoca și Suceava. Ploieștiul nu este printre ele. Mai mult decât atât, nici măcar în inițiativa M100, un hub național care sprijină orașele în tranziția lor către neutralitate climatică, Ploieștiul nu figurează printre cele 16 orașe românești înscrise.
Acest detaliu face ca prezența primarului la eveniment să fie cu atât mai bizară. Dacă Ploieștiul nu este parte a inițiativei, ce justificare există pentru participare? De ce nu a fost anunțată public această deplasare și care sunt rezultatele concrete pe care primăria le așteaptă în urma ei? Fără o astfel de clarificare, vizita nu pare decât un turism administrativ pe bani publici, fără impact real asupra comunității.
Cheltuieli publice nedeclarate
Un alt aspect esențial, asupra căruia primăria refuză să ofere clarificări, este cel al cheltuielilor aferente vizitei. Cât a costat această deplasare pentru contribuabili? A fost achitată din bugetul local sau dintr-o altă sursă? Ce costuri specifice au fost suportate pentru transport, cazare, diurnă și alte cheltuieli adiacente?
Lipsa unui raport public pe această temă ridică suspiciuni justificate. Dacă primăria Ploiești ar fi dorit să fie transparentă, ar fi publicat un comunicat detaliat înainte de plecare și ar fi făcut publice documentele financiare imediat după revenirea delegației. În schimb, tăcerea oficială nu face decât să alimenteze îndoielile.
Mihai Tonsciuc, viceprimar în acte, dar nu și în realitate!
Un alt detaliu interesant descoperit în actele oficiale este prezența lui Mihai Tonsciuc în delegația din Norvegia, figurând ca viceprimar. Însă, în mod oficial, ploieștenii nu au fost informați că acesta ar deține o asemenea funcție. Dacă Mihai Tonsciuc este într-adevăr viceprimar, de ce nu există un anunț oficial? Dacă nu este, cum a ajuns să fie trecut în acte în această calitate?
Această lipsă de claritate nu face decât să întărească ideea că administrația actuală funcționează într-un mod opac, lipsit de respect față de cetățeni. Oricine ocupă o funcție publică trebuie să fie desemnat și anunțat conform legii, nu să fie descoperit accidental în documente administrative.
Abuz în serviciu prin delegarea ilegală a atribuțiilor
În timpul vizitei din Norvegia, atribuțiile primarului Polițeanu au fost delegate administratorului public Sorin Dumitrașcu, o decizie care ridică serioase probleme de legalitate.
Conform OUG nr. 57/2019, primarul poate delega atribuțiile sale viceprimarilor sau, în lipsa acestora, secretarului general al unității administrativ-teritoriale. Administratorul public, conform legii, poate îndeplini doar atribuții de coordonare a unor compartimente, dar nu poate prelua atribuțiile de primar.
Cu alte cuvinte, această delegare nu doar că este ilegală, dar sugerează și un posibil abuz în serviciu. Dacă orașul ar fi avut viceprimari desemnați, aceștia ar fi preluat atribuțiile primarului, conform legii. Dar, în lipsa acestora, funcția ar fi trebuit preluată de Mihaela Lucia Constantin, secretarul general al primăriei.
Este această delegare un semn că, de fapt, administratorul public Sorin Dumitrașcu conduce primăria din umbră, iar Polițeanu este doar un paravan? Aceasta este o întrebare la care doar primarul poate răspunde, dar tăcerea administrației nu face decât să alimenteze astfel de speculații.
Fără o justificare clară a participării la evenimente, fără transparență în privința cheltuielilor și cu o delegare a atribuțiilor care pare a fi ilegală, vizita primarului Polițeanu în Norvegia ridică mai multe întrebări decât răspunsuri.
Ploieștenii au dreptul să știe cum sunt cheltuiți banii lor, cine ia deciziile în primărie și dacă astfel de deplasări au vreun impact real asupra dezvoltării orașului. Până când primăria va oferi răspunsuri clare, suspiciunile rămân justificate.