La una dintre ultimele mele emisiuni am scos în evidenţă modul haiducesc în care băncile găsesc de cuviinţă să scoată bani din buzunarele clienţilor. Ciprian Stuparu, invitatul meu, a arătat cum banca la care el a făcut un împrumut pentru achiziţionarea unei locuinţe, i-a cerut sistematic bani în plus, deşi nu avea acoperire. Vestea bună este că problema invitatului meu a fost rezolvată, pentru că el a ştiut ce are de făcut. Cei care au probleme cu japca la care sunt supuşi de către bănci trebuie să ştie că începând cu data de 27 decembrie 2008 va intra în vigoare un act normativ care va veghea asupra intereselor lor. ” Este vorba despre o ordonanţă în care sunt înăsprite măsurile asupra băncilor care îşi împovărează clienţii. Băncile sunt obligate să comunice clienţilor CONŢINUTUL contractelor înainte de a contracta, dând posibilitatea unei evaluări a efortului financiar la care se angajează clientul”, a delclarat Ion Zanfir, juristul OJPC Prahova. De menţionat este faptul că după 27 decembrie unităţile bancare trebuie să notifice în scris consumatorii cu cel puţin 30 de zile înaintea modificării oricărei clauze contractuale, aceştia din urmă având posibilitatea să comunice opţiunea lor în 15 zile. Neprimirea unui răspuns nu va mai însemna, ca până acum, aceptare tacită. De asemenea, băncile au obligaţia de a menţiona în contract toate comisioanele percepute şi, în cazul majorării dobânzilor, să aştepte acordul clienţilor pentru a efectua majorarea, altfel actul este anulabil . Dacă dobânzile sunt variabile, banca este obligată să prezinte indicii în funcţie de care variaza dobânzile şi, mai ales, modul de calcul al dobânzilor variabile, în raport cu aceşti indici. În felul acesta, clientul urmăreşte şi înţelege evoluţia creşterilor sau descreşterilor ratei aferente creditului. Se pare că avem un adevărat protector în Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului. Numai să ştim să-l căutăm.