Saptamana trecuta, pe 24 octormbrie 2019, Prefectura Prahova a organizat sedinta Comisiei de Dialog Social, unde Uniunea Asociatiilor de Proprietari Prahova, prin presedintele Eugen Cristescu trebuia sa prezinte un raport privitor la blocurile cu risc seismic din Ploiesti si modul in care municipalitatea gestioneaza aceasta situatie. Sunt total dezamagit de modul in care city-managerul muncipiului, doamna Teodora Marin a inteles sa isi indeplineasca obligatiile de servici si trebuie sa va spun ca am depus la solicitarea domniei sale, pe data de 4 octombrie am depus la ristratura primariei( vezi facsimil) o cerere in care am solicitat informatii pentru a prezenta raportul cat mai complet, in fata membrilor Comisieid e Dialog Social.
Semnalez doua lucruri legate de modul neprofesionist in care Teodora Marin a inteles sa raspunda cerintelor unei astfeld e actiuni, care, o privea in mod direct prin prisma functiei pe care o detine. In primul rand, nu a anuntat pe nimeni dintre organizatori ca este plecata in strainatate, nici daca este in interes de servici, dar a trebuit sa merg in primarie ca sa aflu unde a fost plecata: la Madrid. Poate ne spune si noua de ce…, ca doar a fost zice-se in interes de servici.
Al doilea lucru care demonstreaza lipsa de profesionalism a doamnei Teodora Marin este legat de faptul ca desi a fost plecata asa cum …a fost plecata, nu a avut bunul simt sa delege pe altcineva in locul sau.
Al treilea lucru este legat de modul cum coordoneaza activitatea Departamentului de Comunicare care nu a fost in stare sa dea un raspuns in intervalul 04-23.10.2019 la cateva intrebari punctuale legate de tema raportului ce urma sa fie prezentat, practic, in locul primariei Ploiesti care are atributii pe aceasta tema.
Daca as spune ca se impune cercetarea disciplinara a city-managerului Teodora Marin, cat si a sefei Departamentului Comunicare, Alina Fratila, ar fi o cerere lipsita de sens pentru primarul Adrian Dobre. Dar cine stie, poate citeste acest material si ia vreo masura.
Mai jos aveti raportul prezentat in cadrul Comisieid e Dialog Social si cererea conform legii 544/ 2001:
Raport situatie cladiri risc seismic Ploiesti
Primaria municipiului Ploiesti este total depasita de situatie
Uniunea Asociaţiilor de Proprietari Prahova, organizatie non-guvernamentala, care reprezinta peste 65.000 de membri afiliati, a facut parte din Comisia de monitorizare a riscului seismic din muncipiul Ploiesti, conform HCL 314/2016, prin reprezentatul sau Eugen Cristescu, alaturi de doi consilieri locali, respectiv Marcian Cosma si Iulian Bolocan.
In urma sedintelor Comisiei, care au avut loc pe parcursul anului 2018, la care au participat si reprezentanti ai directiilor din primaria Ploiesti s-a decis organizarea unor dezbateri publice pentru a identifica solutiile tehnice si financiare cele mai bune pentru consolidarea blocurilor de locuinte din muncipiul Ploiesti.
In urma acestor dezbateri au reiesit mai multe concluzii, pe care le punem la dispozitia dumneavoastra.
Pe teritoriul muncipiul Ploiesti exista un numar de ………blocuri( din pacate, nu va putem da un numar de blocuri construite in Ploiesti, pentru ca Departamentul Comunicare din primaria Ploiesti nu ne-a raspuns la solicitarea conform Legii 544/2001 din data de 10 octombrie 2019).
Prin urmare ne vom referi la asociatiile de proprietari afiliate UAP, circa 850 in care locuiesc in jur de 65.000 d epersoane, care se afla pe raza municipiului Ploiesti. Dintre acestea, blocurile construite inainte de 1977 si care reprezinta un grad de risc ridicat sunt situate in cartierele Nord, SUD( str. Hadesu, Mihai Eminescu, in mod special) Centrul Civic si partial Vest. Numarul acestora este de circa 480 de asociatii de proprietari formate din peste 600 de blocuri de locuinte.
OG 20/ 1994, cu privire la riscul seismic si rezultatele ei la Ploiesti
Acest act normativ a fost binevenit in legislatia romaneasca dar, rand pe rand, primarii care s-au succedat la conducerea primariei Ploiesti de la aparitia actului normativ au tratat cu indiferenta acesta problema esentiala pentru dezvoltarea urbei. Functionam la mila lui Dumnezeu si, din cate am constatat in urma dezbaterilor organziate de Comisia pentru monitorizarea riscului seismic, nu exista premisele schimbarii acestei abordari. Motivul este acela ca, din diferite motive, banii din bugetul local au devenit din ce in ce mai putini, iar investitiile sunt un domeniu tot mai greu de acoperit.
Din datele publice colectate de pe site-ul primariei, avand in vedere lipsa raspunsului oficial la cererea noastra, situatia expertizarilor blocurilor de locuinte din municipiul Ploiesti, la nivelul anului 2007, pare uitata de vreme, ultima expertiza fiind efectuata in anul 2000. La acea data fusesera expertizate doar 52 de blocuri din tot Ploiestiul. , conform situatiei anexate. Trebuie sa mentionam, ca in conformitate cu legislatia in constructii in vigoare la aceasta data, valabilitatea expertizelor este de 5 ani, fapt care conduce la ideea ca si expertizele efectuate pana acum trebuie reluate de la zero, practic ele nemaifiind valabile la aceasta data.
Solutiile financiare- neinteresante pentru bancile comerciale
Uniunea Asociatiilor de Proprietari a depus la toate bancile aflate pe teritoriul muncipiului Ploiesti, la nivelul anului 2018 solicitari pentru identificarea unor pachete financiare in vederea asigurarii sumelor necesare consolidarii cladirilor. Din pacate, nicio banca nu s-a aratat interesata de a sustine programe de consolidare a cladirilor din Ploiesti, iar dezinteresul acestora a confirmat ca domeniul cladirilor cu risc seismic este neinteresant la nivelul societatii romanesti, fie ca vorbim despre autoritati publice, fie ca vorbim despre banci.
Am fost nevoiti dupa circa sase luni de aborari ale reprezentantilor bancilor carora le-au fost adreate solicitarile sa renuntam la ideea de a contribui la implementarea unui sistem financiar bancar care sa sprijine consolidarea blocurilor din Ploiesti.
Cum e acum sistemul?
Conform OUG20/1994, procesul ar trebui sa arate in felul urmator:
- Toti proprietarii care constata la cladirile lor degradari sau avarieri care ar putea pune in pericol stabilitatea structurala sunt obligati sa isi expertizeze tehnic constructiile si sa anunte autoritatea locala rezultatul expertizelor.
- Primarii identifica clădirile multietajate, cu peste P+3 etaje si construite inainte de 1978, si notifica proprietarii ca sunt obligati sa isi expertizeze tehnic cladirile;
- Proprietarii cladirilor completeaza fișe de identificare per imobil si solicita expertiza tehnica;
- Consiliile județene, hotărăsc care sunt imobilele care au nevoie de expertiza cu prioritate si notifica proprietarii. Expertiza este platita de stat, iar proprietarii sunt obligati sa o accepte;
- Pe baza expertizelor, consiliile judetene întocmesc o lista de prioritati de interventie pe care le propun Ministerului Dezvoltarii;
- In limita fondurilor disponibile, Ministerul hotaraște pentru cate lucrari de interventie poate plati in anul curent;
- Consiliile locale, instiinteaza proprietarii ai caror imobile vor intra in proces;
- Asociatia de proprietari este obligata sa aprobe decizia de interventie pentru proiectare si executie. In cazul în care asociația nu aprobă decizia de intervenție, primarul va face acest lucru prin dispoziție de primar. Asociația cere Certificat de Urbanism pentru lucrări;
- Asociația de proprietari impreuna cu consiliul local reprezentat de primarul orasului, formeaza o asociatie contractanta pe baza unei conventii civile. Primarul organizeaza procesul de achizitie publica pentru desemnarea proiectantului si apoi al executantului;
- Proprietarii semnează contracte prin care se obliga sa restituie suma platita din bugetul de stat pentru proiectarea si executia lucrarilor de consolidare intr-o perioada de 25 de ani, in rate egale, fara dobanda. Cei al căror venit este sub venitul mediu national nu platesc rate. Pana la restituirea platii, pe proprietati se instituie ipoteci;
- Proprietarii sunt mutati in locuinte de necesitate puse la dispozitie de CL;
- Se executa lucrarile de consolidare;
- Proprietarii se muta inapoi in locuinte;
- Dupa restituirea datoriilor se ridica ipoteca. Acelora care nu pot restitui sumele datorate, statul le cumpără casa si ii lasa sa locuiasca in continuare ca chiriasi.
Concluzie: in conditiile in care autoritatile locale nu se implica si nu ofera conditii decente pentru efectuarea consolidarii cladirilor, obligativitatea instituita de OG 20/1994 devine caduca si lipsita de sens si continut.
In situatia in care primaria Ploiesti nu ofera conditii, cetatenii accepta cu greu consolidarea cladirilor
In urma dezbaterilor la care au participat si reprezentantii din cadrul Directiilor Gestionare Patrimoniu si Tehnic Investitii a iesit la iveala faptul ca, dupa efectuarea lucrarilor de consolidare la Blocul A7, str. Cibinului, Blocul A7 de pe Strada Cibinului este singurul bloc intrat în programul de consolidare al autorităţilor si finalizat. Consolidarea a fost inceputa in anul 2007 si finalizata cu greu in jurul anilor 2014.
Conform datelor din presa locala la ora actuala, blocul A4, figureaza pe lista cu imobile afectate din cauza seismelor care doresc sau doreau la un moment dat consolidarea cladirii. Primaria Ploiesti, prin reprezentatii sai in cadrul dezbaterilor ca MDRAP a alocat 80.000 lei, in vederea elaborarii proiectului pentru lucrari de interventie, dar cetatenii nu au mai dorit sa se implice.
Motivul acestei renuntari a cetatenilor este unul real si corect, avand in vedere ca primaria Ploiesti nu are cladiri amenajate pe care sa le puna la dispozitia cetatenilor dispusi sa se mute pentru a se efectua lucrarile de consolidare la domiciliul lor.
Practic, la nivelul anului 2019, primaria Ploiesti nu are construite locuinte pe care sa le puna la dispozitia cetatenilor care vor sa isi consolideze cladirile in care locuiesc. Facem aceasta precizare ca in acest moment, metoda pe care o ofera UAT Ploiesti pentru consolidarea blocurilor, brat la brat cu MDRAP, este acea a mutarii proprietarilor de apartamente cu mobilier, cu tot ce au in apartament, in alte locuinte, pana la finalizarea lucrarilor de consolidare. Avand in vedere experienta blocului A7, unde cnsolidarea a durat circa 7 ani, inseamna sa pui pe drumuri familii intregi, in conditiile in care tu primarie nu esti in stare sa asiguri cladirile in care sa se mute. Din discutiile avute cu doamna city manager Teodora Marin, ni s-a comunicat ca primaria detine spatii pentru depozitarea mibilei proprietarilor de apartamente, dar acestia ar trebui sa se mute la rude pana la finalizarea lucrarilor de consolidare.
Solutii tehnice si financiare actuale
In urma dezbaterilor organizate de Comisia de monitorizare a riscului seismic in doua randuri, a reiesit ca solutia actuala, prin care cetatenii trebuie sa se mute din apartamentele lor nu este una viabila. Practic, viata acestor oameni este data peste cap pe o durata nedetrminata, vand in vedere modul in care functioneaza acest segment de activitate.
In cadrul dezbaterii o firma a prezentat o metoda moderna de consolidare, cu rasini, care prin aplicarea acestora in interiorul si exteriorul cladirilor pot asigura siguranta cetatenilor in locuintele lor pana la nivelul unui cutremur de 7 grade pe scara Richter.
Aceasta solutie nu implica, din cate au spus cei care sunt dispusi sa o implementeze, mutarea oamenilor din propriile locuinte, ci se bazeaza pe efectuarea unor lucrari care conduc la un minim deranja ca in situatia zugravirii unui apartament. Nu dureaza mult ca si executie, dar, din cate s-a retinut, costurile sunt mai ridicate decat in cazul metodei traditionale de consolidare.
E de retinut acest aspect pentru cazul in care se va dori rezoarea situatiei consolidarii cladirilor construite inainte de 1977 din muncipiul Ploiesti.
Consluzii finale si propuneri
Dezbaterile organziate pe tema riscului seismic au au avut ca scop identificarea solutiilor. Pe parcursul celor doua dezbateri s-a ajuns la concluzia ca cea mai buna solutie pentru demararea consolidarii cladirlor, din punct de vedere finaciar, ar fi o finantare euroepana, de genul celei in care blocurile se reabiliteaza termic.
Demersurile noastre ar fi condus la implicarea parlamentarlor romani din parlamentul European, cu scopul de a indetifcia fonduri, eventual neramburasabile, sau suportate in proportie de 60% din bugetul euroepan, 25% de catre cetatean si 15% de catre solicitantul care este primaria.
Avand in vedere ca dupa ultima dezbatere publica pe aceasta tema, care a avut loc in octombrie 2018, PSD Ploiesti si-a retras membrul desemnat in Comisia de monitorizare a riscului seismic, activitatea acestei Comisii s-a blocat si profitam de aceasta ocazie pentru a solicita sprijinul autoritatilor, Guvernului Romaniei, pentru a face demersurle necesare pentru langa parlamentarii romani in UE, pentru ca acestia sa solicite in numele Romaniei solutii financiare pentru consolidarea cladirilor din tara noastra consturite inainte de 1977.
Un alt aspect care a iesit in evidenta in discutiile care au avut loc in cadrul dezbaterilor publice este acela ca se impune racordarea legislatiei romanesti dupa modelul Chile, unde cutremurele sunt foarte dese si mari ca intensitate, iar riscul a fost redus la maxim in urma implicarii generalului Ricardo Toro care si-a pierdut sotia in urma unui puternic cutremur. S-a incercat contactarea acestuia, dar misiunea aceasta a fost imposibila si ar trebui reluata, poate chiar solicitata prezenta acestuia in Romania cu asigurarea unui onorariu si conditiilor necesare, asa cum domnia sa procedeaza in intreaga lume.
P.S. Multumim Prefecturii Prahova, in speta d-nei prefect Madalina Lupea si d-ului subprefect Emil Draganescu, pentru sprijinul acordat prin alocarea unei Sali pentru desfasurarea celor doua dezbateri.
Data 23.10.2019 Eugen – Costin Cristescu
Presedinte
Uniunea Asociatiilor de Proprietari Prahova