Experții in spații publice spun că centrul civic ideal ar trebui sa aibă spații accesibile de mers pe jos, conectate, confortabile, plăcute vizual, active, atractive si sociabile. Concetățenii devin mai atasati de locul si comunitatea lor, când aceștia exact acolo iși intâlnesc prietenii, iși saluta vecinii cu care se cunosc de o viață, intereacționează cu străinii care le vizitează orașul si leagă noi prietenii.
Intotdeauna când vizitez un oraș nou, mă gândesc instinctiv cam așa :
- Mă pot plimba cu bucurie ? imi starneste voioșie?
- Pot vedea verdeață( parcuri, alei, peisagistică urbană) si apă (fântâni arteziane, cișmea cu apa potabila)?
- Mă pot așeza să mă odihnesc și să privesc oamenii, cand mă simt obosit, am unde să poposec?
- Există undeva umbră in centru sau trebuie sa mă duc la Mall daca doresc să mă răcoresc ?
- Există coșuri de gunoi la indemână?
- Persoanele cu dizabilitați se pot bucura și ele de centru civic sau e selectiv ?
- ma pot plimba impreună cu animalul meu de companie care este membrul non uman al familiei mele?
- Ma pot plimba impreună cu copii, cu părintii, cu bunicii, cu familia in general ?
- Spațiul, perimetrul central este frumos amenajat, prezinta armonie?
- Plec de acolo cu “cunoaștere”- care se bazeaza pe observație/memorie sau cu deșteptăciune – care se bazeaza pe adaptabilitate? Sau plec cu un gust amar ….?
Consider că inainte de a gândi ce spun turiștii despre centrul orașului, ar trebui să te intrebi daca ți-ar placea să te plimbi prin centru, să stai in centru, să lucrezi in centru, etc. și dacă centrul civic arată intr-adevar ca un loc de adunare al intregii comunitați. Ori dacă nu au loc evenimente importante pe parcursul anului ce fel de turiști vin sa viziteze orașul, turism de comercial sau turism pentru petrecerea concediului? Când mă gândesc la centrul orașului ar trebui să-mi crească inima de bucurie si exact același sentiment ar trebui să aibă si turiștii, pentru ca mai apoi să povestească despre aceste locuri.
Este o competițtie intre Centrul civic care ar trebui să isi crească atractivitatea pentru a atrage cat mai mulți consumatori si Mall-urile din exteriorul orașului care imbrarțiseaza consumatorii, iubitori de convenabil. Ce-i atrage pe consumatori sunt restaurante, agrement, transport în comun facil, diverse activități, parcuri și atmosferă. Insa pentru a crește activitatea si atractivitatea orasului, vorbim deja de o alta știința care trebuie tratata cu … marketing.
Pentru a putea concura cu orașele învecinate și centrele comerciale externe orașului, centrul civic trebuie sa compenseze cumva, oferind mai mult decât spații comerciale. Condiții de parcare convenabile, transport public, ușurință de deplasare în centrul orașului, festivaluri și evenimente, distracție, restaurante și cafenele, atmosferă intangibilă, arhitectură, natură si multe altele sunt cerințe obligatoriu necesare pentru un centru civic adevărat.
Un oraș fară un centru civic frumos este plictisitor. Și ca sa vorbim de orasul nostru Ploiești, “Prea multe parcări exterioare, prea multe mașini si prea multe strazi pline toate cu mașini, insă fara sa existe mobilitate urbană, neprietenos pentru pietoni / trecători si turiști. Parțial haotic in zona Halele Centrale si aparent ordonat in fata si de jur imprejurul clădirii Primăriei si a Consiliului Judetean sau acolo unde exista interes”.
Ori când vezi străzi terne cu o clădire a primăriei care arată ca o clădire de birouri din santierul naval, Camera de comerț asemenea, Consiliul judetean idem-inca mai poartă amprenta anilor de glorie, blocuri aproape identice cât vezi cu ochii-intrucât arhitectura a fost una din uneltele comuniste care incerca o uniformizare a orașului in scopul pierderii identității și o diminuare a tot ce era capitalist, cum procedam ca centrul civic să renască ? au reușit să altereze până si arhitectura balcoanelor, să “aresteze” cumva gândirea prin ingrădirea libertații de expresie. Deci, cum procedam? Demolam ce s-a construit in ultimii 70 de ani ? facem exact ce au facut ei?
Iată cateva caracteristici care fac centrul civic mai primitor:
- Este prietenos cu pietonii, pentru a face plimbări de cațiva kilometri abordând doar pietonala si toate străzile laterale.
- Are folosință mixtă (magazine, restaurante, clădiri publice, spații publice, blocuri de apartamente și instituții culturale).
- Are propria identitate vizuală, unică si distinctivă totodată.
- Are spațiu verde și albastru, insemnănd verdeață si apă.
- Are cafenele și restaurante unde te poți așeza să privești timpul cum trece, asta inseamnă in definitiv viată .
- Este colorat dar nu artificial ca un papagal, ci in culorile pământului, aerului, apei, focului, florilor, plantelor, etc.
- Este accesibil tuturor și are o atmosferă vibrantă prietenoasă.
- Este curat, este ordine si curățenie ceea ce insemana ca „a incăput pe mâna unui specialist” care știe exact ce trebuie sa faca cu centrul orașului.
- Oferă artă și cultură, teatru, filarmonica, sport, spectacole, etc.
- Are străzi laterale pe care le poți explora, cu cât sunt mai multe straduțe incluse in centrul civic si integrate in pietonală, cu atat mai bine.
Municipalitățile din întreaga lume își îndreaptă atenția către mobilitatea urbană și caută modalități de a face deplasarea în oraș cat mai rapidă și mai confortabilă pentru cetățeni. Mobilitate urbană inseamnă totodata si posibilitatea de a avea acces la educație, cultură, locuri de muncă și de petrecere a timpului liber folosind opțiuni de transport sigure, rapide, ecologice și la prețuri accesibile, in general înseamnă capacitatea de a avea acces si de a putea participa la societate.
Societatea noastră este formată din toti oamenii care aleg sa trăiesca laolaltă in acelasi Ploiești, legați intre ei de o anumită istorie familială/conjuncturală, care au permanent relații economice si de schimb, care isi petrec timp impreună, care au scopuri comune, sportive, științifice, culturale etc, care își doresc să traiască in siguranță, in pace și intr-o atmosferă prietenoasă vieții de la oraș.
Ploieștiul are un centru generos, Ploieștiul trebuie să facă doar curătenie, să se organizeze să blocheze câteva străzi si să facă un trafic circular pentru a ocoli pietonala care va exista intr-un viitor, să mute la periferie/să desființeze capetele de linie si toate stațiile nepotrivite si nedemne de un centru civic, ori in nici un caz, pietonala nu trebuie să excludă blocurile de locuințe sau anumite blocuri.
Mioara Scărlătescu
autor voluntar, Locatar al blocului 7 etaje