Vinerea trecuta am mers la sediul Parchetelor de pe langa Judecatorie, Tribunal si Curte de Apel din Ploiesti, str. Buna vestire nr. 1, pentru a depune o solicitare conform legii 544/2001, cu privire la liberul acces la informatiile de interes public. Nu va spun inca despre ce ceream, pentru ca astept raspunsul si va asigur ca va fi unul interesant, indiferent de foma pe care o va lua.
Vorbim despre o institutie publica, de anvergura unor Parchete de pe langa Judecatorie sau de pe langa Tribunal ori Curte de Apel, cu oameni grei inauntru, cu procurori care vegheaza la respectarea legilor si aflarea adevarului. Pentru unii dintre ei, din pacate, despre care vom scrie cat de curand pentru a-i vedea in toata splendoarea lor, adevarul este intradevar relativ, dar mai ales subiectiv.
Asadar, am ajuns la sediul din str. Buna Vestire si m-am bucurat ca nu e lume si nu mai trebuie sa stau la vreun rand, dar bucuria mi-a fost repede stricata cand a venit un domn politist de la poarta sa ma intrebe ce doresc. Nu asta mi-a stricat starea de monment, pentru ca era datoria lui, ci faptul ca am aflat de la acesta ca niciun Parchet nu are registratura. Iar eu sau oricine vine sa depuna vreun act este nevoit sa tina cont de orarul pentru AUDIENTE intre oerele 9.00-13.00, pe care il vedeti in poza:
Luni- Parchetul de pe langa Tribunalul Prahova
Marti- Parchetul de pe langa Judecatoria Ploiesti
Miercuri- Parchetul de pe langa Curtea de Apel Ploiesti
Joi- Parchetul de pe langa Judecatoria Ploiesti
Iar eu am mers vineri cand, iata, nu exxista program de audiente. Culmea este ca acest program de audiente nu are legatura cu o Registratura unde depui documentele pentru care te-ai deplasat la Parchet. In audienta te duci atunci cand ai vreo nemultumire legata de magistrati, de abuzurile lor, daca exista, nu sa depui documente care trebuie inregistrate.
Discutia cu politistul s-a oprit si am telefonat la secretariatul Parchetului de pe langa Judecatorie pentru a depune cererile si, mai ales, pentru a primi numere de inregistrare la ele, deoarece in caz ca nu se va respecta termenul sa actionam in instanta institutia respectiva. Sau daca nu ni se raspunde punctual la ce solicitam, sa procedam la fel. Intr-un final, am fost invitat la d-na procuror sef adjunct Iuliana Mihoc, care a avut amabilitatea sa imi spuna ce as avea de facut daca vreau sa depun o cerere conform Legii 544. Adica sa vin saptamana asta in fiecare zi ori sa trimit pe e-mail si sa stau cu mana intins sa mi se dea un numar de inregistrare in online( asta cu mana intinsa e de la mine, nu de la d-na procuror Mihoc), care de cele mai multe ori nu vine. O spun in cunostinta de cauza si nu ma refer la Parchete ci la alte institutii, inclusiv Guvernul Romaniei.
Nu credeam ca exista asa ceva la o institutie publica, dar iata ca e posibil orice. Ministrul de Justitie, Catalin Predoiu, care este deputat de Prahova ar trebui sa se aplece si aspura acestei probleme, care ar implica niste costuri suplimentare care trebuie asigurate din bugetul de stat. Ce presupune acest lucru?
In primul rand, infiintarea unei Registraturi, daca nu pentru fiecare Parchet in parte, macar o singura Registratura pentru toate Parchetele, pentru ca omul de rand, justitiabilul sau jurnalistul sa se prezinte la orice ora in intervalul orar al programului de lucru zilnic ca la orice alta institutie publica. Pe langa cheltuielile de infiintare a acestei/acestor registraturi se presupune ca este nevoie de bani pentru a asigura ventiurile celor care vor deservici acest departament. Poate ca o reorganziare ar fi cea mai buna varianta, iar grefierii care am inteles ca lucreaza la Parchete ar putea lucra prin rotatie la Registratura/Registraturi si astfel, nu ar mai fi nevoie de prevederi bugetare pentru noi salarii. Voi incerca sa am o discutie cu ministrul Predoiu, care inainte de toate este deputat de Prahova si are niste obligatii legale fata de cei din terioriul unde a fost votat. Iar daca nu le respecta, cat e el de ministru vom actiona in consecinta, adica legal, pentru a obtine audienta la domnia sa.
Una peste alta, consider ca nu este normal ca o institutie publica, care functioneaza, in primul rand, pe baza depunerii unor documente, fie ca sunt plangeri penale, petitii sau cereri conform legii 544/2001, sa nu aiba o Registratura, care sa aiba un program zilnic, un angajat permanent. Iata cate registre ar trebui sa detina parchetele conform regulamentului de mai jos. Oare exista aceste registre si daca da cum se tine evidenta lor daca nu exista o registratura, macar una pentru toate parchetele, asa cum am descris-o mai sus, d-le ministru?
REGULAMENT din 14 noiembrie 2019, de ordine interioară al parchetelor
ART. 175
Registre şi condici
Pentru evidenţa activităţii, toate parchetele întocmesc şi păstrează următoarele registre şi condici:
A. Registre:
1. Registrul de evidenţă a ordinelor cu caracter normativ ale ministrului justiţiei şi ale procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (Partea I)/Registrul de evidenţă a ordinelor, deciziilor şi a altor dispoziţii ale organelor de conducere centrale şi locale (Partea a II-a) (R-3).
2. Registrul de evidenţă a activităţii de urmărire penală şi de supraveghere a acesteia (R-4).
3. Registrul de evidenţă a măsurilor preventive dispuse în cursul urmăririi penale (R-5).
4. Registrul de evidenţă privind metodele speciale de supraveghere şi cercetare (R-6).
5. Registrul special privind măsurile de protecţie a persoanelor vătămate, părţilor civile, martorilor, investigatorilor sub acoperire, informatorilor şi a colaboratorilor (R-7).
6. Registrul de evidenţă a cererilor de încuviinţare a efectuării percheziţiei (R-8).
7. Registrul de evidenţă a plângerilor formulate împotriva măsurilor şi actelor de urmărire penală, precum şi împotriva soluţiilor procurorului (R-9).
8. Registrul de evidenţă a infirmărilor, redeschiderilor şi restituirilor de la instanţă (R-10).
9. Registrul de evidenţă a valorilor şi corpurilor delicte (R-11).
10. Registrul de evidenţă şi punere în executare a obligaţiilor dispuse în cazul renunţării la urmărirea penală şi a cheltuielilor judiciare (R-12).
11. Registrul de evidenţă a căilor de atac exercitate de procuror (R-13).
12. Registrul de inventar al bibliotecii (R-14).
13. Registrul de intrare-ieşire a corespondenţei (R-15).
14. Registrul de evidenţă a informaţiilor strict secrete de importanţă deosebită (R-16).
15. Registrul de evidenţă a informaţiilor strict secrete şi secrete (R-17).
16. Registrul de evidenţă a informaţiilor secrete de serviciu (R-18).
17. Registrul unic de evidenţă a registrelor, condicilor, borderourilor şi a caietelor pentru însemnări clasificate (R-19).
18. Registrul de evidenţă a informaţiilor clasificate multiplicate (R-20).
19. Registrul de evidenţă a certificatelor de securitate/autorizaţiilor de acces la informaţii clasificate (R-21).
20. Registrul de evidenţă a autorizaţiilor speciale (R-22).
21. Registrul documentelor UE/NATO (R-23).
22. Registrul de dactilografiere (R-24).
23. Registrul de incidente de securitate (R-25).
24. Registrul de evidenţă a vizitatorilor în cadrul mediului de securitate local (R-26).
25. Registrul de evidenţă a mediilor de stocare SI (R-27).
26. Registrul jurnal de evenimente pentru evidenţa incidentelor, verificărilor, controalelor şi testărilor în cadrul SI (R-28).
27. Registrul imprimantă/salvarea informaţiilor pe medii electronice de stocare (R-29).
28. Registrul opis alfabetic pentru identificarea dosarelor/lucrărilor (R-30).
29. Registrul de evidenţă a intrărilor şi ieşirilor unităţilor arhivistice (R-31).
30. Registrul de evidenţă a sigiliilor şi ştampilelor (R-32).
31. Registrul de audienţă (R-33).
32. Registrul de evidenţă a cererilor, reclamaţiilor, sesizărilor, plângerilor şi memoriilor adresate parchetului (R-34).
33. Registrul de depozit (R-35).
34. Registrul de evidenţă a salariaţilor care au avut acces în unitate ori au rămas după terminarea programului normal de lucru (R-36).
35. Registrul de evidenţă a persoanelor care au acces în unitate (R-37).
36. Registrul de evidenţă pentru înregistrarea cererilor şi răspunsurilor privind accesul la informaţiile publice (R-38).
37. Registrul de control (R-39).
38. Registrul de evidenţă a sancţiunilor aplicate salariaţilor (cu excepţia procurorilor) (R-40).
39. Registrul numerelor de inventar (R-49).
40. Registrul inventar (R-50).
41. Registrul jurnal (R-51).
42. Registrul de evidenţă a ordinelor de protecţie provizorii emise în baza Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (R-52).
B. Condici:
1. Condica de evidenţă a dosarelor şi lucrărilor procurorilor (C-1).
2. Condica de evidenţă a cauzelor cu autori neidentificaţi (C-2).
3. Condica de evidenţă a documentelor/suporturilor care se arhivează/păstrează conform art. 142 alin. (6) şi art. 143 alin. (2) din Codul de procedură penală (C-3).
4. Condica de evidenţă a folosirii materialelor de criminalistică (C-4).
5. Condica de prezenţă (C-5).
6. Condica de corespondenţă (C-6).
7. Condica de evidenţă sumară (C-7).
8. Condica de evidenţă a lucrărilor salariaţilor (cu excepţia procurorilor) (C-8)
9. Condica de predare-primire a documentelor clasificate (C-9).
10. Condica de predare-primire a cheilor de la încăperile şi containerele de securitate (C-10).
11. Borderoul de corespondenţă clasificată (C-11).
ART. 176
Registre la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie va ţine şi următoarele registre:
1. Registrul de evidenţă a ordinelor cu caracter normativ ale procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (R-1).
2. Registrul de evidenţă a ordinelor şi a deciziilor cu caracter individual ale procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (R-2).
3. Registrul opis alfabetic de evidenţă a salariaţilor (R-41).
4. Registrul de evidenţă a legitimaţiilor de serviciu (R-42).
5. Registrul de comenzi la tipografie (R-43).
6. Registrul de evidenţă a parcului auto (R-44).
7. Registrul de mişcare a autovehiculelor (R-45).
8. Registrul de evidenţă a accidentelor de circulaţie (R-46).
ART. 177
Alte registre şi condici
(1) Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi parchetele de pe lângă tribunale şi curţile de apel vor mai ţine:
1. Registrul de casă (R-47).
2. Registrul pentru evidenţa ordinelor de plată (R-48).
(2) Parchetele de pe lângă curţile de apel vor ţine şi Registrul de evidenţă a legitimaţiilor de serviciu (R-42), precum şi Registrul de evidenţă a parcului auto (R-44) şi Registrul de mişcare a autovehiculelor (R-45).
(3) Pentru evidenţa activităţii parchetelor vor fi ţinute orice alte registre prevăzute de lege sau stabilite de Consiliul Superior al Magistraturii.
(4) Registrele şi condicile prevăzute la art. 175 lit. A) pct. 4 – 5, 7, 14 – 21 şi 39, art. 175 lit. B) pct. 1 – 4 şi 7 – 10, art. 176 pct. 1 – 2, 5 – 6 şi art. 177 alin. (1) pct. 1 şi 2 nu sunt destinate publicităţii.
(5) Registrele şi condicile prevăzute la art. 175 – 177 au conţinutul stabilit prin acte normative speciale sau prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.