Uniunea Europeană evaluează în prezent un set de noi reguli pentru șoferi, care includ diverse schimbări importante:
- Implementarea unui permis de conducere digital.
- Revizuirea perioadelor de valabilitate ale permiselor de conducere.
- Reducerea vârstei minime pentru obținerea dreptului de a conduce un autovehicul.
- Introducerea controlului medical obligatoriu.
- Stabilirea unei noi limite de alcoolemie.
Una dintre propunerile UE ar permite adolescenților de 17 ani să obțină permisul de conducere, cu condiția să fie însoțiți de un adult. Se propune de asemenea ca tinerii de 18 ani să poată conduce camioane și autobuze, cu condiția deținerii unui certificat de competență profesională, altfel limita de vârstă rămânând la 21 de ani.
O altă propunere notabilă vizează stabilirea unei limite de alcoolemie de 0,2 g/l pentru șoferii începători în primii doi ani de la obținerea permisului. Această limită va fi recomandată, nu impusă, fiecare stat membru având libertatea de a stabili propriile limite și sancțiuni. De exemplu, în multe țări din vestul Europei, limita acceptată este de 0,5 g/l alcool în sânge.
Aceste propuneri de modificare a legislației rutiere vor fi analizate în perioada următoare, urmând a se decide până în martie 2024 dacă vor fi implementate.
În România, conform Ordonanței de Urgență 195/2002, limitele de alcool în sânge și aerul expirat sunt strict reglementate. Pentru o concentrație între 0.01 și 0.40 mg/l alcool în aerul expirat, se aplică amendă și suspendarea permisului pentru 90 de zile. Conducerea cu o îmbibație alcoolică de peste 0.80 g/l alcool pur în sânge (peste 0.40 mg/l alcool pur în aerul expirat) se pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani, conform Art. 87 din aceeași ordonanță.
Astfel, în România, o concentrație alcoolică peste limita legală atrage nu doar amendă și suspendarea permisului, ci și posibilitatea întocmirii unui dosar penal pentru conducere sub influența alcoolului.