Sistemul şcolar românesc vehiculează o cantitate enormă de informaţie, dar cu ce rămân elevii din cei peste 10 ani în care acumulează informaţii? Ne dorim un sistem educaţional şi de formare continuă competitiv, capabil să dezvolte creativitatea, inteligenţa, iniţiativa, originalitatea, care să dubleze cultura generală cu una practică, de specialitate. Elevii au nevoie mai mult ca oricând de un învăţământ bazat pe competenţe, de instruire şi formare pentru viaţă, pentru piaţa muncii, pentru o lume în continuă dinamica.
Cine şi cum poate contribui la schimbare?
Pornind de la principiul „learning by doing”, Junior Achievement România şi Romanian American Foundation au organizat o conferinţă-curs de instruire pentru profesori şi directori de instituţii şcolare din localităţi mici şi din mediul rural, aducînd împreună pe cei care au parcurs programul de antreprenoriat în 2009-2010 cu cei care doresc să îl implementeze în acest an şcolar. Evenimentul de analiză şi practici în Programul de antreprenoriat pentru tinerii din mediul mic urban şi rural Young Entrepreneurs for Sustainability (YES) s-a desfăşurat în perioada 10-12 septembrie 2010, la Sinaia, şi a reunit 140 de profesori şi directori din unităţi şcolare din localităţi sub 50.000 locuitori.
Implementat anul trecut în şcolile din România, acest program îi ajută pe tineri să afle concret ce presupune introducerea pe piaţă a unui produs sau serviciu viabil, înfiinţarea, funcţionarea şi menţinerea pe piaţă a unei afaceri. Toate etapele esenţiale ale funcţionării unei companii reale, de la studiu de fezabilitate, atragerea de capital, organizarea companiei, până la planul de afaceri şi efectuarea înregistrărilor contabile, devin familiare elevilor, care îşi dezvoltă abilităţi de conducere, de comunicare în echipă, capacitatea de a lucra în condiţii economice reale. Contribuţia comunităţii prin participarea la program este cea care aduce, an de an, un plus de valoare programului.
Pentru anul şcolar 2009-2010, programul internaţional Compania a atras un număr semnificativ de elevi din mediul rural sau mic urban: peste 2.400 de elevi din 49 de şcoli şi 42 localităţi, care au conceput produse sau servicii viabile pentru piaţa românească (turism, ecologie şi reciclare, prestări servicii, olărit şi produse tradiţionale etc), învăţînd prin metode practice cum să înfiinţeaze şi să gestioneze un pilot de afacere. Programul este implementat în localităţi rurale şi urbane cu mai puţin de 50.000 de locuitori din majoritatea judetelor României: Argeş, Arad, Botoşani, Braşov, Bihor, Bistriţa Năsăud, Caraş-Severin, Constanţa, Cluj, Covasna, Dâmboviţa, Galaţi, Gorj, Hunedoara, Harghita, Iaşi, Ialomiţa, Maramureş, Mehedinţi, Mureş, Olt, Prahova, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timiş, Vâlcea.
“O generaţie care intră pe internet şi primeşte un răspuns, mai complet sau mai puţin complet, la orice întrebare, în câteva secunde, are nevoie şi de o schimbare în clasă. Am fost onorată să petrec trei zile alături de 140 de profesori care îşi doresc să facă lucrurile altfel în şcolile lor, dînd elevilor posibilitatea să înveţe să găsească soluţii, să ducă un plan până la capăt, să creadă în ei şi în ceea ce pot face. Iar poveştile lor sunt minunate, pentru că experienţele multora nu s-au oprit la uşa clasei sau când a sunat clopoţelul! Programul YES este pentru cei care cred în schimbare, iar prin sprijinul financiar al Romanian-American Foundation el va deveni o parte permanentă a programei şcolilor participante.” a declarat dna Roxana Vitan, Director Executiv al Romanian-American Foundation.
Experienţa de implementare a acestui program a demonstrat faptul că modelul este unul practic, simplu şi corelat cu nevoile comunităţii, iar iniţiativele locale generate de echipele participante în proiect au condus la identificarea unor posibile soluţii de afaceri într-un mediu cu probleme sociale. “Elevii mei provin din medii cu situaţii financiare grele şi nu aveam cu ce să-i ajutăm. Implicarea concretă într-o afacere cred că îi va motiva să realizeze ceva mai departe, după terminarea liceului.”, spune dna Codruţa Petrescu, profesor la Grupul Şcolar Cobadin, jud. Constanţa.
Acest program îi ajută pe cei implicaţi să înţeleagă faptul că şcoala este un mod de viaţă, nu o obligaţie, şi că pot rămâne cu experienţe relevante pentru viitorul lor. „Cea mai mare realizare a mea prin acest proiect?” spune dl. Răsvan Petrescu, profesor la Grupul Şcolar Industrial Râşnov, jud. Braşov, „Am adus copiii la şcoală! Anul trecut am implementat programul într-o clasă cu probleme, şi am reuşit, din 4-5 elevi, câţi veneau la curs, să îi aduc pe toţi la clasă! Elevii au fost pur şi simplu încântaţi, mai ales pentru că, urmare a proiectului, am conceput un produs – un panou de escaladă – cu mare succes la tineri, şi care deja a înregistrat vânzări pe piaţa locală. ”
Dl. George Atănăsoaie, profesor la Grupul Şcolar Ioan Bojor din Reghin, jud. Mureş, participă pentru prima oară la acest training. “Am vorbit deja cu elevii, sunt foarte încântaţi, mă zoresc toţi să îl începem cât mai repede, pentru că au nevoie de un program şcolar interesant, care să-i captiveze şi să-i motiveze. Ne-am gândit chiar şi la un produs pe care să îl promovăm – renumita ceramică locală, realizată la roata artizanală.”
Profesorul Silviu Roman de la Colegiul Naţional “Gib Mihăescu” din Drăgăşani, judeţul Vâlcea, are deja o experienţă bogată în programele Junior Achievement: echipa de elevi coordonata de el a câştigat premiul Company of the Year 2010 – Secţiunea Turism, cu o afacere care exploatează potenţialul turismului viticol în zona Drăgăşani. “Elevii sunt încântaţi! În sfârşit, pot realiza ceva practic, pot învăţa cum să-şi deschidă o afacere, cum să-şi folosească resursele intelectuale în modul cel mai benefic.”
Pe termen lung, organizatorii îşi propun ca acest program să devină o soluţie curentă la problemele de integrare a tinerilor din mediul mic urban şi rural şi să contribuie la dezvoltarea economică a comunităţilor în care locuiesc aceşti tineri, generând stabilitate economică pe plan local prin crearea de mici afaceri locale şi locuri de muncă.
Notă pentru editori:
Despre Romanian American Foundation
Având un capital de aproximativ 150 de milioane de dolari, Romanian-American Foundation (RAF) îşi propune să deschidă noi oportunităţi tuturor segmentelor populaţiei din România prin finanţarea de programe pe trei direcţii: antreprenoriat, educaţie şi dezvoltare comunitară. Constituirea capitalului RAF a fost posibilă prin investiţiile de succes realizate în sectorul privat de către Romanian-American Enterprise Fund (RAEF) în cei peste 15 ani de prezenţă activă în România. Guvernul SUA a luat hotărârea ca, din sumele care s-au obţinut şi se vor obţine în viitor din fructificarea portofoliului de investiţii al RAEF, aproximativ 150 milioane dolari SUA să fie reorientaţi către România ca patrimoniu al Romanian-American Foundation. Pentru început, finanţările RAF vor fi acordate doar pe bază de invitaţie. Vor fi selectate pentru evaluare programe care susţin creşterea economică şi accesul la oportunităţi, vizând cu predilecţie oraşele mici şi zonele rurale. Pentru detalii accesaţi www.RAFonline.org
Despre Junior Achievement România
JA România, organizaţie non-profit, a fost fondată în anul 1993 şi este parte a Junior Achievement Worldwide®, USA şi Junior Achievement-Young Enterprise, Europe. În România, programele JA de tip „learning by doing” sunt urmate anual de peste 325.000 de elevi din 1.200 de instituţii de învăţământ şi se desfăşoară local în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, instituţiile de învăţământ şi comunitatea de afaceri. Pentru detalii accesaţi www.jaromania.org.