Târgul de Crăciun din Ploiești: festivități pentru cetățeni sau o orchestrare a ilegalităților?
Într-un oraș care se zbate să recâștige încrederea cetățenilor, administrația condusă de primarul Mihai Polițeanu și președintele Consiliului Județean Prahova, Virgiliu Nanu, reușește să livreze exact opusul: opacitate, nerespectarea legislației și practici administrative cel puțin discutabile.
Ploieștiul are nevoie de lideri care să inspire încredere și să respecte principiile bunei guvernări, nu de decizii luate în umbra opacității și a intereselor discutabile. Administrația locală condusă de Mihai Polițeanu și Virgiliu Nanu trebuie să dea socoteală pentru acțiunile sale. Este momentul ca cetățenii să ceară mai multă responsabilitate și ca instituțiile abilitate să investigheze aceste practici pentru a restabili respectul față de lege și față de interesul public.
HCL 546/2024 – Debutul controverselor
Prima hotărâre, HCL 546/14.11.2024, a fost gândită să ofere cadrul necesar organizării Târgului de Crăciun, însă a ridicat din start semne de întrebare. Încheiată cu SC Autentic Technology & Events SRL printr-un „protocol de colaborare,” hotărârea masca, în realitate, o concesiune ilegală a domeniului public. Documentele asociate nu au fost făcute publice la momentul adoptării, încălcând flagrant Legea 100/2016 privind concesiunile și Legea 52/2003 privind transparența decizională.
Această lipsă de respect față de cadrul legal a deschis calea pentru un precedent periculos: utilizarea bunurilor publice fără o licitație corectă și transparentă, cu un operator economic ales discreționar.
HCL 599/2024 – O încercare eșuată de acoperire
Pentru a diminua scandalul iscat, administrația ploieșteană a încercat să spele urmele prin adoptarea unei noi hotărâri de Consiliu Local. HCL 599/2024, aprobată recent, prevede asocierea Municipiului Ploiești cu Județul Prahova pentru finanțarea unor servicii publice conexe sărbătorilor de iarnă. Sumele alocate? 10.000 lei din partea municipiului și 150.000 lei din partea județului.
Deși aparent legală, această hotărâre perpetuează problemele vechii HCL 546/2024. În lipsa unui cadru competitiv și a unui mecanism de atribuire transparent, fondurile publice continuă să fie distribuite arbitrar, netransparent și într-o manieră care sfidează principiile bunei guvernări. Mai mult, nu știm a cui este Caruselul dispus foarte prost în apropierea blocurilor din centru, al cui este patinoarul ambulant de langa Palatul Culturii, casutele amplasate toate pe domeniul public. Practic, Consiliul Local si Consiliul judetean aproba un parteneriat pentru cheltuieli dupa bugetul fiecaruia și anulează HCL 546/2024, pe care Intransigent a semnalat-o ca fiind ilegală, dar nu apare nicăieri firma care fost desemnată direct, cu încălcarea Legii 100/2016. Toate sunt ampasate pe domeniul public si noi nu știm cine e proprietarul „comediilor” aduse și ale căsușelor și cine încasează banii pe ele. Dac[ spun c[ este penal ce se ]nt\mpl[ ;i principalii vinova’i sunt primarul municipiului, sercretarul primariei si departamentul jurdic care au permis aceste doua HCL ilegale, ar fi un pleonasm.
Problemele cheie identificate în cele două hotărâri
- Folosirea domeniului public fără respectarea Legii 100/2016: Ambele hotărâri ignoră procedura obligatorie de licitație pentru utilizarea economică a bunurilor publice, ceea ce face ca organizarea Târgului de Crăciun să fie lipsită de fundament legal.
- Lipsa transparenței decizionale: În ambele cazuri, documentele justificative care ar fi trebuit să stea la baza hotărârilor nu au fost făcute publice în termenii impuși de Legea 52/2003 .
- Atribuirea discreționară a fondurilor: Contractele încheiate sub umbrela acestor hotărâri ridică suspiciuni de favorizare a unor operatori economici sau de alocare incorectă a resurselor publice.
Ce înseamnă aceste practici?
Dincolo de festivitățile de iarnă, problema reală o reprezintă compromiterea încrederii cetățenilor în administrația locală. Dacă primarul Polițeanu și președintele CJ Prahova, Virgiliu Nanu, susțin că urmăresc interesele comunității, atunci de ce încalcă reguli esențiale pentru transparență și legalitate? O astfel de abordare transformă sărbătorile într-un spectacol de opacitate administrativă, în care spiritul civic este sacrificat pe altarul intereselor obscure.
Elemente posibile de infracțiune
Există motive rezonabile să se considere că aceste practici ar putea constitui abuz în serviciu, conform Codului Penal. În special:
- Folosirea abuzivă a funcției pentru a aproba hotărâri contrare legii.
- Favorizarea anumitor entități economice prin eludarea cadrului legal privind achizițiile și concesiunile.
Ce urmează?
La Intransigent, ne angajăm să aducem la lumină fiecare detaliu al acestor practici administrative, pentru că ni s-a promis transparență. Vom depune toate eforturile pentru a semnala aceste nereguli autorităților competente, iar justiția va avea ultimul cuvânt.
Ploieștiul merită mai mult decât jocuri de culise. Merită legalitate, transparență și respect pentru cetățeni!