Se pare, dar nu bagam mana in foc, la cate orgolii sunt si se uita de interesul general, ca senatorul Iulian Badescu a gasit o solutie pentru a rezolva problema licentiatilor din anii 2008 si 2009 de la Universitatea Sipru Haret. In esenta nu este vorba numai de ei, dar ei ar fi pricipalii vizati daca propunerea lui Badescu isi va urma cursul firesc si va modifica legea invatamantului. Pentru a evita disensiunile actuale cu mult mediatizata problema a fostilor studenti care acum sunt in imposibilitatea de a profesa ca urmare a nerecunoasteriii de catre MECTS a diplomelor de licenta, din cauza formei de invatamant absolvite, Iulian Badescu le propune parlamentarilor o varianta de pre-examen care sa trieze absolbentii bine pregatiti si sa le permita sustinerea examenului de licenta la universitatile acreditate. Sa vedem acum cat de interesati sunt parlamentarii sa rezolve o problema care tergiverseaza de prea mult timp si creeaza un disconfort inutil. Cititi mai jos comunicatul senatorului Badescu si propunerea legislativa:
Comunicat de presă
Recent, senatorii PSD din cadrul Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport au colaborat cu membri ai grupului parlamentar în vederea elaborării iniţiativei legislative cu privire la finalizarea studiilor pentru absolvenţii programelor de studii/specializări, neautorizate sau neacreditate.
În conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, programele de studii organizate de universităţile de stat sau particulare se autorizează şi se acreditează pentru recunoaşterea oficială a studiilor.
Evaluarea în vederea autorizării şi, respectiv acreditării, are rolul de a verifica îndeplinirea şi respectarea standardelor privind asigurarea calităţii procesului de învăţământ.
În absenţa evaluării de către ARACIS a standardelor privind asigurarea calităţii procesului de învăţământ, evaluare în urma căreia programul de studii primeşte autorizarea de funcţionare, funcţionarea este ilegală şi, drept consecinţă, studiile atestate prin diplomă nu pot să fie recunoscute.
Rezultatele unor evaluări efectuate de MECTS în universităţi acreditate au arătat existenţa unor programe de studii care au funcţionat fără parcurgerea procesului de evaluare în vederea autorizării.
Datele evaluării efectuate de MECTS au pus în evidenţă abateri de la standardele de asigurare a calităţii precum:
– organizarea unor programe de învăţământ la distanţă în centre neautorizate;
– curriculum necorespunzător pentru forma de învăţământ la distanţă;
– absenţa elementelor specifice învăţământului la distanţă privind activităţile didactice directe;
– evaluarea semestrială fără participarea cadrelor didactice;
– documentele privind şcolaritatea neconforme normativelor în vigoare;
– datele de înregistrare matricolă nu sunt prezentate conform normativelor.
Având în vedere cele de mai sus, se impune o iniţiativă legislativă care să ofere posibilitatea celor aflaţi în situaţia de a fi urmat un program de studii/specializare organizate într-o formă de învăţământ neautorizată sau neacreditată să îşi finalizeze studiile prin participarea lor la un examen de selecţie care să le confere şi dreptul de înscriere la examenul de licenţă într-o universitate acreditată, alta decât aceea în care au urmat respectivul program de studii/specializare.
Anexat, regăsiţi textul propus.
Birou Parlamentar Iulian Bădescu
Septembrie, 2010
Propunere
„LEGE
privind finalizarea studiilor pentru absolvenţii programelor de studii/specializări, neautorizate sau neacreditate
Art.1. Absolvenţii programelor de studii/specializări, organizate în forme de învăţământ neautorizate sau neacreditate, pot să-şi finalizeze studiile parcurgând un examen de selecţie alcătuit din cinci probe.
Art.2. Promovarea examenului de selecţie prevăzut la art.1 îi dă dreptul absolventului să se înscrie la examenul de licenţă.
Art.3. Examenele de selecţie şi de licenţă se susţin într-o universitate acreditată pentru un domeniu şi formă de învăţământ din care face parte programul de studii/specializarea, alta decât universitatea în care absolventul a urmat studiile.
Art.4 Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului elaborează o metodologie generală de desfăşurare a examenului de selecţie, iar universităţile metodologia proprie privind criteriile şi procedurile de desfăşurare.
Art.5 Termenul pentru finalizarea studiilor, în condiţiile prezentei legi, este de cinci ani de la data intrării în vigoare a acesteia.”