Sambata noaptea am primit multi dintre ploiesteni in sitemul Ro-Alert o…aleta de urs, adica in Ploiesti a fost vazut un urs. Luni dimineata pe la 3.00 o alta alerta in care eram anuntati ca ursul e inca in Ploiesti, daca nu cumva or fi mai multi care se plimbau de pe strada Gageni spre strada Valeni.
Am putea face glume pe tema asta, dar pentru Intransigent e o problema serioasa, daca intr-un municipiu, destul de departe de paduri, apare din senin un urs care se plimba prin Ploiesti si autoritatile nu au reusit sa-l prinda de aproape doua zile.
Am mers pe fir si vreau sa spun ca, din nou, se dovedeste ca suntem ai nimanui, cel putin la nivel de comunicare, pentru ca nu stim daca se actioneaza in teritoriu.
Initial, am contactat purtatorul de cuvant de pe site-ul ISU, care s-a dovedit a fi o voce suava a …unei purtatoare de cuvant desi pe site-ul mentionat era trecut un nume de barbat. Mi s-a spus ca ISU nu are atributii de prindere sau alingare a ursului ci doar de interventie in caz ca au loc incidente care ar necesita interventiile angajatilor acestei institutii.
Am mers mai departe catre Jandarmerie pentru a afla care e situatia si ce se face in sensul eliminarii problemei, adica a a ursului. Nimic nou, pentru ca Jandarmeria era in teritoriu, dar ursul nu era la vedere, pana la ora la care am vorbit, undeva in jur de 9.00.
Din aproape in aproape am aflat ca exista legislatie pe tema capturarii sau alungarii ursilor din localitati, respectiv OUG 81/2021, pe care am studiat-o ca sa vad cine are obligatia sa rezolve problema aceasta cu ursul, care pe fondul atacurilor rusilor cu drone in apropiere de Galati, pare a cadea in derizoriu, dar nu e chiar asa.
Iata ce spune art 2 alin 3 din OUG 81/2021 cu pivire la echipa de interventie:
(3) Echipa de intervenţie este formată din:
a) primarul/viceprimarul unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia s-a produs evenimentul, desemnat în comitetul local de situaţii de urgenţă potrivit prevederilor art. 12 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare;
b) personalul structurilor de jandarmi competente teritorial, aflat în serviciu în zona unde a fost semnalată prezenţa exemplarului de urs;
c) personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului care a încheiat contract de prestări servicii de permanenţă/ intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun cu unitatea administrativ-teritorială pentru asigurarea serviciilor de specialitate prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, în zona unde s-a produs evenimentul;
d) medicul veterinar.
(4) Conducătorul echipei de intervenţie este primarul unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia s-a produs evenimentul sau, după caz, viceprimarul, în calitatea sa de conducător al comitetului local pentru situaţii de urgenţă.
Din cate am inteles, Daniel Nicodim, viceprimarul municipiului Ploiesti este persoana desemnata sa reprezinte si sa coordoneze activitatea de prindere a ursului. Pe el l-am contactat ultimul, dar nu a raspuns!
Dupa ISU si Jandarmerie, am sunat la Garda Forestiera care se presupune ca este gestionarul fondului forestier de unde ar fi putut veni ursul. Am discutat cu o doamna, cautandu-l pe inspectorul sef Mihalcioiu Viorel care era in Bucuresti. Din cate se pare a fost o minciuna si pe surse am aflat ca d-ul Mihalcioiu a dat din umeri cand i s-a cerut sa se semneze contractul de prestari servicii/ interventie in calitate de gestionar al fondului forestier trimitand autoritatile catre Agentia Judetean a Vanatorilor si Pescarilor Prahova pentru semnarea contractului, desi nu e atributia acestei organizatii private sa semneze acest contract. Se pare ca motivul acestui refuz al inspectorului sef al Garzii Forestiere este ca nu are oameni care sa asigure respectarea contracutului, ceea ce spune multe despre aceasta institutie.
Apoi am sunat la Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor pentru a afla cine este medicul veterianr de libera practica pe care l-au desemnat in echipa de interventie si mi s-a promis ca voi fi contactat inapoi de prutatorul de cuvant in doua minute si a tercut o ora acum cand scriu, fara sa primesc un raspuns.
As fi vrut sa sun si la Agentia pentru Protectia Mediului Prahova, dar deja m-am plicitsit pentru ca vad ca e o indolenta de la un capat la altul al institutiilor, in conditiile in care exista prevederi legale care spun foarte clar ce are fiecare de facut in situatii ca cea prezenta in care unul sau mai multi ursi sunt in Ploiesti si se pitesc de autoritati. Cat de tare sa fie un urs daca e in stare sa se fereasca de doua zile de autoritati?
„Situatia e ca a fost semnalata prezenta ursului si in noaptea trecuta pe la orele 3.00. E vorba despre un punct pe str. Valeni intr-o zona care este in afara Ploiestiului chiar langa gardul Rafinariei Bega, la limita cu Blejoi. Politia Locala, Politia Nationala si Jandarmeria monitorizeaza zona in care se presupune ca se afla ursul, respectiv in zona de camp de circa 500 de sute de hectare care are ca limita VEGA, Spitalul Judetean, Localitatea Blejoi si centura municipiului Ploiesti”, ne-a spus Daniel Niciodim.
Am auzit expresia ca acesti ursi sunt maidanezi, nu ursi adevarati care nu pleaca din padure niciodata. Acesti maidanezi au crescut pe langa tomberoane si s-au hranit din ele, sunt obisnuiti cu prezenta omului. Defrisarile padurilor sunt si ele o cauza a acestor deplasari ale ursilor in comunitatile locuite de oameni, dar avand in vedere ca Garda Forsteiera se vaita ca nu are oameni atunci isneamna ca fondul forestier este lasat la voia intalmplarii si riscurile sunt din ce in ce mai mari.
Ca titlu informativ, iincheiem cu ce spune OUG 81/2021 cu privire la metodele de interventie care ar trebui sa rezolve problema:
Metodele de intervenţie
ART. 4
(1) Intervenţia imediată asupra exemplarelor de urs se efectuează gradual prin următoarele metode:
(la 09-07-2022 Partea introductivă a Alineatului (1) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 6, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022)
a) alungare prin diverse mijloace;
b) tranchilizare şi relocare;
c) extragere prin eutanasiere sau împuşcare.