Cristian Vintilescu, directorul Autorităţii de Sănătate Prahova arată că este preocupat de o reformă în cadrul sistemului de sănătate prahovean. Pentru a schimba ceva, cu paşi mici, aşa cum recunoaşte şi el, a instituit zece regului de care, de la 1 iunie, trebuie să ţină cont toţi managerii de spitale din Prahova. Proiectului „nouă ne pasă” a primit şi girul Ministerului Sănătăţii şi va fi aplicabil începând cu 1 iunie 2009. „Aş fi fericit dacă s-ar aplica în 20 % dintre spitalele noatre, în prima fază. Noi sperăm să reuşim să capacităm toţi managerii pentru înţelege profunzimea, filozofia proiectului şi nu neapărat forma lui care, sigur, poate fi pusă şi într-un aspect de paradă. Profunzimea lui trebuie să vizeze interesele primordiale ale pacientului. Mă aştept la o anumită inerţie, nu neapărat reticenţă în înţelegerea lui. Dar eu cred că vom găsi până la urmă mijloacele de a lămuri pe toată lumea că nu este interesul doctorului Vintilescu sau al Autorităţii de Sănătate Publică Prahova, ci este interesul unei ţări care vrea să fie modernă, vrea să fie în Europa”, ne-a declarat Cristian Vintilescu. Iată şi decalogul:
Prin prezenta va solicitam ca pina la data de 01 iunie 2009 sa incepeti derularea la nivelul institutiei pe care o conduceti a urmatoarelor activitati in vederea imbunatatirii calitatii serviciilor medicale oferite pacientilor, sub deviza “noua ne pasa”. Prin acest program se doreste angajarea intregului personal medico-sanitar pentru cresterea gradului de satisfactie al pacientului fata de serviciile pe care le primeste.
1. TIMPUL DE ASTEPTARE AL AMBULANTELOR: reducerea la minim a timpului de asteptare al ambulantei la unitatea sanitara primitoare;
2. IMBUNATATIREA TIMPULUI DE TRIAJ: eficietizarea triajului pacientilor prezentati in vederea internarii, atat in ambulator cat si la nivelul serviciilor de primiri urgente pentru rezolvarea cit mai rapida a urgentelor medico-chirurgicale si evitarea supraaglomerarii salilor de asteptare;
3. SOLUTII DECENTE DE ASTEPTARE: dotarea salilor de asteptare cu scaune fixe si mobile precum si cu targi in scopul protejarii pacientilor cu anumite dizabilitati sau boli grave;
4. EDUCATIE MEDICALA SI INFORMARE PRIN TELEVIZIUNE INTERNA: instalarea de televizoare de dimensiuni corespunzatoare salilor de asteptare prin intermediul carora sa se transmita emisiuni cu teme medicale si sa se promoveze informatii generale despre spital (numarul si specialitatea sectiilor, tipurile de investigatii si proceduri, nivelul de specializare al personalul medical angajat, etc.);
5. INFORMATII MEDICALE – “INFO PACIENT”: amplasarea de brosuri si alte materiale informative care sa cuprinda informatiile medicale de interes general si specific unitatii medico-sanitare respective;
6. “PUNCTUL DE COLECTARE A SUGESTIILOR SI SESIZARILOR” PACIENTILOR: infiintarea unei cutii de sugestii si sesizari dotata cu formulare-chestionar concepute astfel incat pacientul sa-si poata exprima in mod obiectiv punctul de vedere legat de modul de acordare a asistentei medicale, nemultumirile si sugestiile sale pentru imbunatatirea activitatilor medicale si manageriale;
7. COMUNICARE PRIN EMPATIZARE: abordarea pacientilor intr-o maniera civilizata, prietenoasa, responsabila, de catre intreg personalul unitatii medico-sanitare;
8. CONFORT COMUNICATIONAL: comunicare de informatii prin folosirea unui limbaj accesibil nivelului de intelegere al pacientului, pe tonalitate si intensitate joasa, prietenoasa, fara deranj fonic datorat utilizarii telefoanelor mobile; folosirea acestora va fi restrictionata in spatiile de consultatii atit pentru pacienti cit si pentru personalul medico-sanitar;
9. RELATII DE COLABORARE SI SUSTINERE INTRE ANGAJATII DIVERSELOR SECTII: stabilirea unor relatii de colaborare pe principii de egalitate intre personalul medico sanitar al SAJ, UPU/CPU/ camera de garda si sectiile spitalului in vederea rezolvarii corecte si prompte a cazurilor; Recomandam managerului o mai mare preocupare fata de problemele profesionale si psihologice ale personalului medico-sanitar al unitatii prin crearea posibilitatii unei colaborari cu un cadru de specialitate, respectiv a unui psiholog.
10. ACOPERIREA MEDICO-LEGALA A DOCUMENTATIEI MEDICO-SANITARE SI ADMINISTRATIVE: intreg personalul medico-sanitar va avea in vedere completarea documentelor de lucru la toate rubricile, corect si in cel mai scurt timp posibil astfel incit verificarea acestora din diverse cauze sa nu creeze confuzii sau sa determine actiuni cu impact medico-legal.
Atragem atentia ca este de datoria conducerii unitatii sa verifice modul de inregistrare al pacientilor incepand din ambulator si serviciul de primiri urgente prin completarea tuturor rubricilor registrului de consultatii/fiselor UPU/CPU si continuand cu foile de observatie si registrele din sectie, dupa internare si, acolo unde situatiile neconforme se repeta, sa se aplice sanctiuni conform codului muncii si regulamentelor interne de ordine si al celui de organizare si functionare. Medicul are obligatia sa-si personalizeze actul medical prin semnarea si parafarea ducumentelor care privesc fiecare pacient in parte.
De asemena va rugam sa aveti in vederea organizarea arhivarii documentelor medicale si administrative in conformitate cu legislatia in vigoare.
Pentru realizarea unui material ce cuprinde toate unitatile sanitare din judet, va rugam ca in mod sintetic, de preferat pe 1-2 pagini tip A4, sa intocmiti o prezentare a unitatii pe care o conduceti care sa cuprinda: amplasarea in zona, teritoriul deservit, patologia careia va adresati, numarul de sectii si specialitatile medicale, tipuri de investigatii si proceduri, servicii de performanta si inalta performanta pe care le puteti oferi pacientilor precum si orice alta informatie care considerati necesar a fi cunoscuta de cetatenii judetului nostru si nu numai.
Datele solicitate precum si modul de solutionare a aspectelor expuse mai sus le veti depune la secretariatul DSP Prahova din str. Tache Ionescu nr. 13 pana la data de 15.05.2009 ora 12.00, urmand ca aplicarea programului sa inceapa la data de 01 iunie 2009.
Cu stima,
DIRECTOR EXECUTIV
DR. Cristian Anton VINTILESCU
Eu spun că intenţia e bună. Să vedem dacă acest proiect va avea rezonanţa necesară în mintea şi profesionalismul managerilor de spitale. Baftă domn director!