„ANCOM a amendat RCS & RDS cu 300.000 de lei pentru ca nu si-a notificat abonatii in mod individual cu privire la introducerea, pentru serviciul de telefonie fixa, a unei taxe de mentenanta, in valoare de 5 lei si pentru ca nu a modificat contractul-cadru, astfel incat sa fie asigurat dreptul abonatilor de a fi informati in mod individual cu privire la modificarile contractuale. Daca, pana la data de 29 octombrie 2010, RCS & RDS nu-si va notifica clientii cu privire la introducerea acestei taxe, cu mentiunea expresa in cuprinsul notificarii ca utilizatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul in termen de 30 de zile de la primirea notificarii, fara plata niciunei despagubiri, si nu-si va modifica contractul-cadru pana la data de 19 septembrie 2010, va plati amenda pentru fiecare zi de intarziere. Furnizorii de servicii de comunicatii electronice trebuie sa inteleaga ca au anumite obligatii in relatia cu utilizatorii si sa isi asume responsabilitatile ce le revin”, a declarat presedintele ANCOM, Catalin Marinescu, cu ocazia Reuniunii Regionale de la Cluj , la care au fost prezenti peste 150 de furnizori de servicii si retele de comunicatii electronice si servicii postale din judetele Cluj, Alba, Bihor, Bistrita-Nasaud, Maramures, Mures, Satu-Mare si Salaj.
Din momentul primirii notificarii din partea RCS & RDS, utilizatorii finali abonati ai companiei vor avea la dispozitie 30 de zile pentru a alege intre renuntarea la contractul incheiat cu furnizorul, fara a plati nicio despagubire sau ramanerea in contract. RCS & RDS are obligatia de a restitui integral utilizatorilor care, ulterior primirii notificarii, doresc sa denunte unilateral contractul, sumele corespunzatoare taxei de mentenanta percepute de RCS & RDS in perioada scursa intre data introducerii taxei si data rezilierii contractului. Termenul maxim de restituire este de cel mult 30 de zile de la data rezilierii contractului.
Masurile aplicate de ANCOM sunt luate in urma primirii unei serii de sesizari de la utilizatorii finali prin care acestia reclamau introducerea, incepand cu luna iunie 2010, a noului tarif, in conditiile in care acesta nu se regasea in contractele incheiate cu RCS & RDS.
ANCOM a analizat documentele transmise de petenti din care reiesea ca, intr-adevar, acest tarif nu este mentionat in cuprinsul contractelor incheiate cu RCS & RDS, ci doar in facturile emise petentilor. ANCOM a constatat ca furnizorul nu si-a indeplinit obligatia de a-si notifica clientii cu privire la acest lucru prin mijloace care sa asigure informarea fiecarui utilizator in parte (servicii postale, fax, e-mail, SMS etc.). ANCOM considera ca utilizarea in mod exclusiv a unor modalitati de informare cu caracter general, public (de exemplu, pagina de internet a furnizorului sau canalul TV propriu) nu este de natura sa asigure informarea corespunzatoare a tuturor utilizatorilor cu privire la modificarea tarifelor agreate la semnarea contractului.
Astfel, in data de 28 iunie 2010, ANCOM a transmis RCS & RDS o notificare privind intentia aplicarii sanctiunii, solicitand ca, in termen de 45 de zile, compania sa-si notifice toti abonatii cu privire la introducerea noului tarif, cu mentiunea ca utilizatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul fara plata de penalitati, precum si sa modifice contractul-cadru, astfel incat sa fie transpuse corespunzator prevederile art. 19 alin. (4) din Legea nr. 304/2003. In data de 25 august 2010, ANCOM a efectuat un control la RCS & RDS in urma caruia a constatat ca furnizorul nu a pus in practica masurile solicitate de ANCOM prin notificare si a decis aplicarea sanctiunii contraventionale.
Legea nu interzice modificarea unilaterala a clauzelor contractuale de catre furnizori, insa acestia au obligatia sa-si informeze clientii atat despre modificari, cu cel putin 30 de zile inainte de intrarea in vigoare a acestora, cat si despre posibilitatea utilizatorilor de a renunta la continuarea relatiei contractuale daca nu sunt de acord cu modificarile propuse, fara plata vreunei despagubiri.