Transparența administrației publice a devenit o glumă proastă la Primăria Ploiești, unde primarul Mihai Polițeanu demonstrează că respectul față de lege este selectiv și aplicabil doar atunci când îi convine. În timp ce refuză să ofere informații clare despre consilierii personali pe care i-a angajat după criterii cel puțin discutabile, blochează și dreptul la muncă al unui jurnalist INTRANSIGENT, respectiv Eugen Cristescu , punând interesele personale mai presus de legalitate.
Protecția „echipei de casă” și refuzul transparenței
Pe 12 noiembrie 2024, am adresat o solicitare oficială către Primăria Ploiești, în baza Legii 544/2001, cerând detalii despre domeniile de activitate, atribuțiile, veniturile și CV-urile consilierilor personali ai primarului și ai administratorului public. În loc să ofere răspunsuri clare și concrete, primăria a livrat un refuz mascat în birocrație și paragrafe copiate din legislație, aruncând vina pe GDPR și trimițându-mă să caut informațiile pe Facebook și pe site-ul instituției.
Mai clar spus, Polițeanu și administrația sa refuză să dezvăluie cine sunt acești consilieri personali și ce îi recomandă pentru pozițiile pe care le ocupă. Singura certitudine este că mulți dintre ei sunt plătiți din bani publici și că primarul îi ține la secret, evitând orice formă reală de transparență.
De ce un primar care s-a autointitulat „reformator” și „luptător pentru corectitudine” refuză să spună public cine sunt cu adevărat oamenii care îl sfătuiesc pe bani publici? Probabil pentru că angajările nu s-au făcut pe criterii de competență, ci pe prietenii și relații personale, într-un stil tipic clientelei politice pe care, ipocrit, o denunța când era activist civic.
Dublu standard: protejarea clientelei și blocarea unui contract legal
Mai grav este că Polițeanu nu se limitează la a ascunde informații, ci îngrădește în mod abuziv dreptul la muncă al celor pe care îi consideră intransigenți. Am fost numit consilier personal al viceprimarului Alexandru Săraru, iar contractul meu de muncă a fost legal încheiat. Mai exact a fost semnat de viceprimar pe 12 martie, iar pe 13 martie când am fost să semnez contractul mi s-a spus că primarul nu a emis dispoziția. Cu toate acestea, primarul refuză să semneze dispoziția necesară pentru ca acest contract să producă efecte, blocând astfel exercitarea unei funcții perfect legale.
Motivele invocate incalcă flagrant Codul Muncii și Constituția și nu au legătură cu o evaluare(vezi foto), de care oricum consilierii săi personali nu au avut parte. Pentru primar și toți trepădușii care comentează că de ce să fiu remunerat pentru expertiza mea, după ce de ani de zile m-am implicat voluntat, le las aici două link-uri în care pot găsi activitatea mea de activist civic, alături de entitățile pe care le conduc, respective Uniunea Asociațiilor de Proprietari și Alianța pentru Drepturile Omului din România:
https://uapph.ro/raport-de-activitate-al-presedintelui-uap-in-2016/
https://ador.org.ro/activitate/
Pe scurt, Mihai Polițeanu a decis că are drept de veto asupra cui poate și cui nu poate să i se permită să muncească în Primăria Ploiești, sfidând principiile de bază ale legalității și drepturilor fundamentale. Este o decizie arbitrară, abuzivă și cu iz clar de vendetă politică.
Legea este pentru fraieri, nu pentru Mihai Polițeanu și gașca lui
Acest episod arată clar că pentru primarul Ploieștiului, legea este doar un instrument pe care îl folosește după bunul plac: o aplică rigid atunci când are interesul să blocheze pe cineva, dar o ignoră complet când vine vorba de transparența propriilor angajări.
Refuzul de a furniza informațiile publice despre consilierii săi și administratorul public este o sfidare directă la adresa cetățenilor care plătesc salariile acestor oameni, dar nu au dreptul să știe cine sunt și ce fac.
Refuzul de a semna dispoziția de primar care să permită intrarea în vigoare a contractului meu de muncă este o decizie abuzivă care demonstrează că Polițeanu conduce după criterii personale, nu după lege.
Ce urmează?
Dacă primarul continuă să blocheze accesul la informațiile de interes public, va trebui să răspundă în fața instanțelor pentru încălcarea Legii 544/2001. Dacă va insista să refuze semnarea dispoziției de primar pentru punerea în aplicare a contractului de muncă, va trebui să explice instanței de ce își permite să decidă discreționar cine poate și cine nu poate lucra într-o instituție publică.
Mihai Polițeanu s-a prezentat în fața electoratului ca fiind un om al schimbării, al integrității și al transparenței. În realitate, el a devenit exact ceea ce a criticat: un politician care își angajează apropiații în funcții publice, ascunde informațiile de interes public și abuzează de funcția sa pentru a bloca pe cei care nu-i sunt loiali.
Acesta este adevăratul „reformator” al Ploieștiului.
Vă las mai jos solicitările conform Legii 544/2001, cu privire la accesul liber la informațiile publice:
- Domeniile de activitate ale consilierilor:
Vă rugăm să ne comunicați domeniile specifice în care au fost numiți fiecare dintre consilierii din echipa dumneavoastră, în vederea clarificării ariilor de competență și a obiectivelor aferente fiecărei poziții.
- Informații detaliate privind atribuțiile consilierilor și administratorului public:
Vă solicităm să ne puneți la dispoziție detalii referitoare la atribuțiile specifice ale echipei de consilieri și ale administratorului public instalat prin decizie. Aceste informații sunt de interes public, în conformitate cu Art. 6, alin. (1) din Legea 544/2001, deoarece se referă la organizarea și funcționarea instituției publice.
- Veniturile încasate de consilieri și administratorul public:
Solicităm comunicarea cuantumului veniturilor brute lunare ale consilierilor și ale administratorului public, inclusiv orice sporuri, indemnizații sau alte beneficii financiare asociate funcțiilor acestora, în conformitate cu Art. 5, alin. (2) lit. b) din Legea 544/2001 și Art. 33 din Legea 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Având în vedere că aceste persoane sunt remunerate din fonduri publice, aceste informații sunt de interes public.
- CV-urile consilierilor și administratorului public:
Vă solicităm să ne puneți la dispoziție CV-urile persoanelor menționate, pentru a înțelege competențele și experiența profesională a acestora în raport cu atribuțiile asumate. Menționăm că Art. 2 din Legea 544/2001 definește informațiile de interes public ca fiind orice informații care privesc activitățile și actele unei autorități publice, iar publicarea CV-urilor este uzuală pentru funcționarii și personalul de conducere din administrația publică, conform practicilor de transparență.