Nu stiu daca primarul Andrei Volosevici si-a dorit sa puna proprietarii apartamentelor din blocul & Etaje pe jar ori sa le dea viata peste cap, dar spun clar si raspicat, ca a reusit acest lucru. Oameni de 70-80 de ani, care zeci de ani au trait in acest imobil isi fac griji ca vor trebui sa se mute intr-o locatie despre care primarul spune ca este in spatele sediului BCR din strada Valeni, cum spune Andrei Volosevici „la 500 de metri mai incolo”. Poate nu stiti, dar acea locatie la care face referire primarul nu are in acest moment un bloc de locuinte pe ea, deci propunerea din partea edilului catre acei proprietari napastuiti de acest moft al domniei sale e ceva de genul „nu da vrabia din mana pentru cioara de pe gard” pare sa aiba sens in acest context. Modul in care se poate materializa aceasta dorinta a primarului este doar prin expropriere, dar in proportie de 99% nu se va putea obtine statutul de utilitate publica, pentru ca o esplanada nu reprezinta un interes local major. Iata ce spune legislatia, conform site-ului ionescusava.ro:
Dreptul de proprietate este garantat prin art. 44 din Constitutie, art. 555 si urm. din Codul civil, si prin Protocolul Aditional nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, unde in art. 1 se reglementeaza faptul ca „Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale.”
Exproprierea este acea operatiune juridica prin care se realizeaza trecerea fortata a unui bun imobil din proprietatea privata in proprietatea publica, in vederea executarii unor lucrari de utilitate publica, cu plata unor despagubiri.
Conform art. 44 alin. (3) din Constitutie: „Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.”
Tot in acest sens sunt si dispozitiile art. 1 din Legea nr. 33/1994: „Exproprierea de imobile, in tot sau in parte, se poate face numai pentru cauza de utilitate publica, dupa o dreapta si prealabila despagubire, prin hotarare judecatoreasca” si cele din art. 1 din Primul Protocol Aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale:„(…) Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decit pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international.”
Asadar, exproprierea se poate face numai pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, iar cel care urmeaza a fi expropriat trebuie sa primeasca, inainte, o despagubire echitabila, intrucat este lipsit de dreptul sau de proprietate.„ Prin urmare nu este vorba despre o relocare a proprietarilor ci doar de despagubiri echitabile, care ar impovara un buget local despre care toti primarii, inclusiv Andrei Volosevici, s-au plans ca este insuficient pentru investitii.
Sa vii in spatiul public cu un sondaj ce poate fi cu usurinta masluit si sa-l dai ca litera de lege cand el nu reprezinta nimic din punct de vedere legal, inseamna lipsa de empatie. Sincer, nu ma duc cu gandul spre interese financiare din partea primarului, pentru ca ar fi in constient sa asa in spatiul public spunand ca vrea sa darame blocul 7 Etaje pentru a construi o esplanada si sa vedem in acel loc o cladire de birouri, sa zicem, sau orice altceva in afara de acea esplanada. Deci asta pica.
O sa gasiti la finalul acestui material art.7 din legea 52/2003 cu privire la transparenta decizionala, care prcizeaa ce presupune consultarea cetatenilor, ca sa nu mai vorbim ca o astfel de idee ca demolarea acestui bloc implica o dezbatere publica la care sa fie invitati, in primul rand, cei care locuiesc in acel; bloc. Nu aberatia aia de sondaj, fara sens si logica juridica.
Astazi a venit la noi presedintele asociatiei Blocului 7 Etaje, d-ul Alexandru Neacsu, care ne-a spus <<clar si raspicat>> ca nimeni din bloc nu este de acord cu ideea (asumata) a primarului si vor face tot ce le sta in putinta pentru ca sa nu se produca demolarea. Chiar a depus o adresa in atentia primarului pe care o redam spre studiu celor interesati:
„In data de 05.01.2022 am audiat conferinta de presa de la Observatorul Prahovean la care primarul municipiului Ploiesti cu un dispret alarmant pleda cu toata convingerea pentru demolarea blocului 7 Etaje din centrul municipiului. Audiind pledoaria am constatat ca majoritatea argumentelor sale erau false, fie dintr-o proasta informare, fie din rea credinta.
Afirmatia precum ca locatarii se tem ca blocul pica pe ei este nu numai falsa, dar si tenentioasa.
Daca primarul nu stie, il informam noica la proiectul de constructie a blocului, subsolul acestuia, a fost proiectat ca adapost antiaerian, fapt pentru care fundatia si intreaga structura de rezistenta s-a realizat la parametri tehnici foarte ridicati.
Dovada este demonstrata de cele doua mari seisme din 1977 si 1986 in urma carora structura de rezistenta nu a fost afectata deloc, aparand doar mici fisuri la peretii de caramida, care nu au reprezentat niciun pericol.
Sunteti constient de faptul, d-le primar, ca acest moft al dv va duce la mari pierderi materiale pentru locatarii( n.r- proprietarii) care vor a vanda sau sa inchiereze apartamente?
V-ati gandit d-le primar ca marele dvs proiect va declansa din partea unor „baieti buni la toate” actiuni cu caracter agresiv impotriva locatarilor?https://ionescusava.ro/despre-exproprieri-si-despagubiri Si ca exemplu va dau ziua de 06.01.2022 la ora 11.00 dimineata cand un grup de trei „baieti” strigau si amenintau in parcarea blocului ” va demolam securistilor, politistilor, comunistilor” in conditiile in care din cei aproximativ 200 de locatari si chiriasi daca mai sunt 5% cu varsta peste 70 de ani. Asta nu isneamna instigare la ura si invrajbire? Aveti vreun amestec d-voastra?
Realizati d-le primar ce cosmar si ce stres le-ati facut cadou locatarilor din bloc la inceput de an, din cauza inconstientei cu care ati abordat aceasta problema?
Va amintiti d-le primar ca la sedinta cu reprezentantii asociatiilor de proprietari din vara anului trecut cand v-am spus ca am semnat 3 contracte cu primaria Ploiesti prin care solicitam reabilitarea termica a blocului din fonduri europene, ne-ati promis ca in mandatul dvs se va realiza acest proiect? A fost o minciuna? Noi credem ca da, din moment ce acum vreti sa ne demolati.
Si sa stiti d-le primar ca blocul nostru nu a avut niciodata bulina rosie.
Locatarii si-au pust intrebarea: CE FACEM? Si am hotarat ca trebuie sa ne facem dreptate apeland la tote mijloacele legale.”
Aceste nemultumiri ale oamenilor pe care ii reprezinta le-a transmis Alexandru Neacsu primarului ANdrei Volosevici.
Iar eu, Eugen Cristescu, presedintele Uniunii Asociatiilor de Proprietari Prahova si jurnalist la aceasta publicatie Intransigent, va rog sa va opriti cu acest demers, cu incapatanarea de a demola un bloc si a tine cont de un sondaj mincinos. Intuitia imi spune ca daca nu veti inceta si nu va veti revizui atitudinea in legatura cu aceasta demolare, sondajul dvs la reprezenta inceputul declinului politic al lui Andrei Volosevici si nimic nu va va mai putea ajuta, nici macar prietenii adevarati, nu cei falsi care va pupa in fund si va spun cat de frumos si destept sunteti, din diverse interese. E alegerea dvs ce faceti in continuare, dar bine ar fi sa reflectati in acest weekend si iesiti luni public si sa spuneti ca ati gresit. E omeneste si oameni vor intelege, sunt sigur de asta.
Legea 52/2003
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii privind participarea la procesul de elaborare a actelor normative
ART. 7
(1) În cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea
administraţiei publice are obligaţia să publice un anunţ referitor la această acţiune în site-ul
propriu, să-l afişeze la sediul propriu, într-un spaţiu accesibil publicului, şi să-l transmită
către mass-media centrală sau locală, după caz. Autoritatea administraţiei publice va
transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru
primirea acestor informaţii.
(2) Anunţul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoştinţa
publicului, în condiţiile alin. (1), cu cel puţin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre
avizare de către autorităţile publice. Anunţul va cuprinde: data afişării, o notă de
fundamentare, o expunere de motive, un referat de aprobare privind necesitatea adoptării
actului normativ propus, un studiu de impact şi/sau de fezabilitate, după caz, textul complet
al proiectului actului respectiv, precum şi termenul-limită, locul şi modalitatea în care cei
interesaţi pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind
proiectul de act normativ.
(3) Anunţul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanţă asupra
mediului de afaceri se transmite de către iniţiator asociaţiilor de afaceri şi altor asociaţii legal
constituite, pe domenii specifice de activitate, în termenul prevăzut la alin. (2).
(4) La publicarea anunţului, autoritatea administraţiei publice va stabili o perioadă de cel
puţin 10 zile calendaristice pentru proiectele de acte normative prevăzute la alin. (2), pentru a
primi în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus
dezbaterii publice.
(5) Propunerile, sugestiile sau opiniile cu privire la proiectul de act normativ supus
dezbaterii publice se vor consemna într-un registru, menţionându-se data primirii, persoana
şi datele de contact de la care s-a primit propunerea, opinia sau recomandarea.
(6) Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau
opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice vor specifica articolul
sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi
datele de contact ale expeditorului.
(7) Conducătorul autorităţii publice va desemna o persoană din cadrul instituţiei,
responsabilă pentru relaţia cu societatea civilă, care să primească propunerile, sugestiile şi
opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectul de act normativ propus.
(8) Proiectul de act normativ se transmite spre analiză şi avizare autorităţilor publice
interesate numai după definitivare, pe baza observaţiilor şi propunerilor formulate potrivit
alin. (4).
(9) Autoritatea publică în cauză este obligată să decidă organizarea unei întâlniri în care să
se dezbată public proiectul de act normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o
asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate publică.
(10) Dezbaterile publice se vor desfăşura după următoarele reguli:
a) autoritatea publică responsabilă, prin persoana desemnată conform alin. (7), va organiza
întâlnirea, va publica pe site-ul propriu şi va afişa la sediul propriu, alături de documentele
menţionate la alin. (2), şi modalitatea de colectare a recomandărilor, modalitatea de înscriere
şi luare a cuvântului, timpul alocat luării cuvântului şi orice alte detalii de desfăşurare a
dezbaterii publice prin care se asigură dreptul la libera exprimare al oricărui cetăţean
interesat;
b) dezbaterea publică se va încheia în momentul în care toţi solicitanţii înscrişi la cuvânt
şi-au exprimat recomandările cu referire concretă doar la proiectul de act normativ în
discuţie;
c) la dezbaterea publică vor participa obligatoriu iniţiatorul şi/sau iniţiatorii proiectului de
act normativ din cadrul instituţiei sau autorităţii publice locale, experţii şi/sau specialiştii
care au participat la elaborarea notei de fundamentare, a expunerii de motive, a referatului de
aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, a studiului de impact şi/sau
de fezabilitate, după caz, şi a proiectului de act normativ;
d) în termen de 10 zile calendaristice de la încheierea dezbaterii publice se asigură accesul
public, pe site-ul şi la sediul autorităţii publice responsabile, la următoarele documente:
minuta dezbaterii publice, recomandările scrise colectate, versiunile îmbunătăţite ale
proiectului de act normativ în diverse etape ale elaborării, rapoartele de avizare, precum şi
versiunea finală adoptată a actului normativ.
(11) Toate documentele prevăzute la alin. (2) şi alin. (10) lit. a) şi d) vor fi păstrate pe siteul autorităţii publice responsabile într-o secţiune dedicată transparenţei decizionale. Toate
actualizările în site vor menţiona obligatoriu data afişării.
(12) În toate cazurile în care se organizează dezbateri publice, acestea trebuie să se
desfăşoare în cel mult 10 zile calendaristice de la publicarea datei şi locului unde urmează să
fie organizate. Autoritatea publică în cauză trebuie să analizeze toate recomandările
referitoare la proiectul de act normativ în discuţie.
(13) În cazul reglementării unei situaţii care, din cauza circumstanţelor sale excepţionale,
impune adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului
public, proiectele de acte normative se supun adoptării în procedura de urgenţă prevăzută de
reglementările în vigoare