Dacă tăcea, filozof rămânea – este un proverb care i se potrivește de minune primarului Polițeanu Laurențiu Mihai, care, deși bravează că este implicat și rezolvă probleme, ceea ce face este de o ilegalitate fără margini. Plecând de la Târgul de Crăciun, trecând prin aprobarea majorării tarifului la gigacalorie fără respectarea procedurilor impuse de Legea transparenței decizionale, și ajungând la ieșirea din ADI Deșeuri și neregulile semnalate de Intransigent la CSM Ploiești, ilegalitățile sunt evidente.
Astăzi, 23 ianuarie, va avea loc o altă încercare de a încălca legislația în vigoare. Cum? Simplu: primarul își creează premisele de a masca neregulile în spatele unor prevederi legale.
În 12 decembrie 2024, Polițeanu, cu ajutorul consilierilor locali PSD, AUR, Forța Dreptei, Mișcarea, Noi Ploieștenii și PMP, a decis ca municipiul Ploiești să iasă din ADI Deșeuri. De atunci, până la data de 23 ianuarie, nu a făcut niciun demers conform statutului pentru a implementa decizia consilierilor locali. Nepăsarea față de proceduri, care îi este caracteristică, a creat o situație în care timpul trece, iar primarul invocă măsuri „strict necesare” conform art. 104 alin. 1 lit. c) din Legea 98/2016, pe care îl regăsiți la finalul articolului.
În acest timp, primarul nu a organizat licitație. De când este în funcție, Polițeanu pare să evite licitațiile, preferând să creeze „premise filozofice” pentru atribuirea directă, după bunul său plac. Mai trist este că există consilieri care îi urmează jocul, oferindu-i voturi care pot atrage ulterior răspundere penală.
Premisele unei atribuirii directe ilegale
Dacă ne uităm la documentația supusă votului, vedem următoarea formulare: „Se aprobă delegarea serviciului public de salubrizare pentru activitatea de colectare separată și transport separat al deșeurilor în municipiul Ploiești, în scopul asigurării continuității serviciului, prin procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, conform…”
Cum vine asta, domnule Polițeanu și doamnă secretar al municipiului, Mihaela Lucia Constantin? Ați „dormit ca boul pe coadă” o lună și jumătate, ați creat premisele unei atribuiri directe și vorbiți despre continuitate, deși aceasta este garantată de Legea 51/2006, pe o perioadă de 90 de zile de la terminarea contractului, niciodată la începutul lui? În plus, contractul dintre ADI Deșeuri și UWS (fosta Rosal) s-a încheiat pe 31 decembrie și se află în perioada de continuitate, care durează până la 31 martie 2025. În acest timp, puteați organiza licitație, dar aceasta pare să fie o procedură care „miroase urât” pentru Polițeanu.
Mai mult, în Hotărârea de Consiliu Local supusă aprobării astăzi, la art. 3 alin. (1), se menționează că durata contractului va fi de 24 de luni. Totuși, art. 104 alin. 4 din Legea 98/2016 spune clar că, în cazul procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț, durata contractului nu poate depăși perioada necesară pentru a face față situației neprevăzute care a determinat aplicarea procedurii.
Deci, ce faceți voi? Stabiliți o perioadă inventată de 24 de luni, încălcând flagrant legea, în condițiile în care continuitatea este deja asigurată prin contractul existent și ați avut timp și aveți în continuare, să nu vă puneți în situația unei atribuiri directe..
Întrebări fără răspuns pentru Polițeanu
- Cum încasează UWS bani de la clienți din 12 decembrie 2024 până în prezent, dacă nu mai există un contract între ADI Deșeuri și UWS, mergând pe premisa retragerii cu care se laudă primarul?
- De ce utilizați prezentarea Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor din Județul Prahova, deși caietul de sarcini nu vizează acest sistem?
Plângerea penală este inevitabilă
Închei prin a menționa că documentația proiectului încalcă Legea 52/2003 privind transparența decizională și Codul Administrativ. Referatele comisiilor de specialitate sunt goale, iar expunerea de motive a primarului este irelevantă din punct de vedere legal.
Din partea mea, puteți vota orice doriți, dar vă asigur că plângerea penală va urma după aprobarea acestui proiect. A se studia atent și art 93 nu doar 94 din HG 395/2016 de mai jos.
Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice
ART. 104
(1) Autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare pentru atribuirea contractelor de achiziţii publice/acordurilor-cadru de lucrări, de produse sau de servicii într-unul din următoarele cazuri:
- c) ca o măsură strict necesară, atunci când perioadele de aplicare a procedurilor de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă, negociere competitivă sau procedură simplificată nu pot fi respectate din motive de extremă urgenţă, determinate de evenimente imprevizibile şi care nu se datorează sub nicio formă unei acţiuni sau inacţiuni a autorităţii contractante.
(4) În cazul prevăzut la alin. (1) lit. c), autoritatea contractantă nu are dreptul de a stabili în documentele achiziţiei durata contractului pe o perioadă mai mare decât cea necesară pentru a face faţă situaţiei neprevăzute care a determinat aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare.
HG 395/2016 NORME METODOLOGICE din 2 iunie 2016
de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice
Negocierea fără publicare prealabilă
ART. 93
(1) Înainte de iniţierea procedurii de negociere fără publicare prealabilă, autoritatea contractantă are obligaţia de a verifica întrunirea condiţiilor prevăzute la art. 104 din Lege şi să justifice încadrarea într-una din situaţiile respective.
(2) Abrogat.
(la 19-04-2023 Alineatul (2) din Articolul 93 , Paragraful 6 , Sectiunea a 5-a , Capitolul III a fost abrogat de Punctul 32, Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 336 din 12 aprilie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 328 din 19 aprilie 2023)
(3) Abrogat.
(la 19-04-2023 Alineatul (3) din Articolul 93 , Paragraful 6 , Sectiunea a 5-a , Capitolul III a fost abrogat de Punctul 32, Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 336 din 12 aprilie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 328 din 19 aprilie 2023)
(4) În situaţii în care se impune intervenţia imediată, procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare prevăzută la art. 104 alin. (1) lit. c) din Lege poate fi aplicată chiar dacă se desfăşoară în paralel cu altă procedură de atribuire prevăzută de Lege.
(la 22-03-2022 Articolul 93 din Paragraful 6 , Sectiunea a 5-a , Capitolul III a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 375 din 18 martie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 277 din 22 martie 2022)
ART. 94
Iniţierea procedurii de negociere fără publicare prealabilă se realizează prin transmiterea unei invitaţii de participare la negocieri, însoţită de documentaţia de atribuire, către unul sau, ori de câte ori este posibil, către mai mulţi operatori economici.