București, 21 ianuarie 2013 – Ministrul Guvernului din Alberta (Canada) pentru Relaţii Internaţionale, Cal Dallas, va avea astăzi o serie de întâlniri cu reprezentanți ai Guvernului României, cu scopul de a face un lobby favorabil exploatării ţiţeiului de şişt.
Cal Dallas se va întâlni cu ministrul Mediului, Rovana Plumb şi ministrul Economiei, Varujan Vosganian în încercarea de a influenţa votul acestora din luna martie 2013, din Consiliul de Miniştri ai mediului şi energiei, asupra revizuirii Directivei privind calitatea carburanţilor.
În condițiile în care Canada este unul dintre cele mai bogate state în zăcăminte de șist, reprezentanții guvernelor canadiene vizitează în această perioadă unele țări din Uniunea Europeană în încercarea de a influenţa votul Consiliului de Miniştri ai Mediului şi Energiei.
În propunerea ce urmează a fi votată în luna martie, carburanţii obţinuţi din ţiţei de şist au o intensitate a carbonului[1] atât de mare încât nu sunt competitivi și riscă să fie excluși pe piaţa europeană.
Call Dallas to quit lobby-ing!
Pentru a opri lobby-ul organizat de autoritățile Canadiene la București, românii au la dispoziție un blog de pe care îi pot trimite mesaje reprezentantului Guvernului canadian, Cal Dallas.
”Call Dallas to quit lobby-ing!” este modul în care cetățenii se pot alătura organizaţiilor din România şi a celor europene pentru a împiedica presiunea grupurilor de interese ale companiilor petroliere şi ale statelor cu investiţii majore în sectorul nisipurilor bituminoase asupra miniştrilor din România. Blogul poate fi accesat la: http://calldallastoquitlobby.wordpress.com
România susține combustibilii curați
În luna februarie 2012, România a votat în favoarea propunerii Comisiei Europene de modificare a Directivei pentru Calitatea Carburanţilor, al cărei scop este reducerea intensităţii de carbon a combustibililor utilizaţi în transporturile rutiere cu 6%, între 2010 şi 2020. În acest mod, ţara noastră contribuie semnificativ, alături de multe alte ţări europene, la decarbonizarea sectorului de transport – singurul sector din Uniunea Europeană în care volumul emisiilor de gaze cu efect de seră a crescut şi va continua să crească, dacă nu vor fi luate măsuri imediate.
Combustibilii fosili reprezintă 95% din totalul energiei utilizate în transporturile rutiere din Uniunea Europeană. Modalităţile diferite de producere a acestor combustibili se regăsesc în diferenţele semnificative între intensitatea de carbon a acestora.
Noua Directivă va permite o clasificare a diferitelor tipuri de combustibili fosili, în funcţie de media intensităţii de carbon a acestora. Astfel, se va putea face o distincţie între combustibilii neconvenţionali obţinuţi din cărbune, gaze naturale, şisturi bituminoase şi bitum natural (sau ţiţei de şist) şi combustibilii convenţionali obţinuţi din petrol brut.