Ieri, 17 martie 2022, primarul Andrei Volosevici a sustinut o confernita de presa in care a tinut sa arunce anatema pe Consiliul Judetean Prahova, pe acea parte a presei care nu ii vede calitatile deosebite pe care le are si pe care nu le mai scoate odata la iveala.
Lasand gluma la o parte, preocuparea pe care o arat acum primarul, este tardiva, asa cum este si licitatia pe care a facut-o ADI Termo Prahova si care s-a incheiat pe 14 martie la orele 23.00 si la fel ca si neimplicarea Consiliului Judetean. Toate sunt tardive si pornesc de la interpretarea actului additional nr. 4 din 25.04.2019, prin care s-a prelungit contractual de delegare a concesiunii serviciului de productie, transport si distributie a energiei termice in Ploiesti nr. 2776/5246/29.04.2004.
Se stia, atat la Consiliul Judetean cat si la Consiliul Local inca de la semnarea actului additional mentionat, adica din 25.04.2019 ca acesta a fost facut pe o perioada atat de scurta pentru ca sa fie timpul necesar pentru organziarea unei licitatii. Pentru identificarea unei solutii viabile pentru functionarea continua a productiei, transportului si distributiei energiei termice si a furnizarii apei calde in Ploiesti.
Ce presupune sa stii de trei ani ca ai de facut o licitatie, ca ai de constituit o noua entitate sit u sa dormi in papusoi, oricine ai fi dintre cei mentionati, si sa nu pregatesti nimic din timp. Consilierii Locali ploiesteni, care sunt cei mai interesati ca sa nu se ajunga aici, nu au zis nimic, nu au initiat dezbateri cu CJ Prahova sau invers. S-au trezit toti pe ultima suta de metri sa se dea de ceasul mortii ca nu vom mai avea pa calda.
Nu intereseaza pe nimeni ca Volosevici Andrei nu se intelege cu Iulian Dumitrescu, asa cum nu se intelege nici cu el insusi probabil, sau decat cu cativa care ii canta in struna cat de frumos si destept este. Acest mod de lucru va inceta, cu siguranta atunci cand vor fi trasi la raspundere decidentii care aveau ca atributii pentru identificarea solutiilor organizatorice a serviciului de termie incepand cu expirarea actului aditional nr.4. Societatea civila trebuie sa reactioneze la astfel de practici, daca presa doar consemneaza existenta lor.
Lalaiala primariei Ploiesti si fata mare numita Consiliul Judetean Prahova
Cu chiu cu vai, in 25.04.2019 se semna actul aditional nr. 4 de catre Veolia Energie Prahova, Municipiul Ploiesti, prin primarul Adrian Dobre si Consiliul Judetean Prahova, prin Bogdan Toader. E tardiv sa discutam despre negocierile care au avut loc si inutil, de altfel. Cert este, asa cum spuneam, ca s-a negociat prost si s-a consemnat o clauza, cel putin, grosolan de prost interpretata din lege.
Iata despre ce este vorba:
Conform art. 3.1.2 din actul aditional nr. 4, modifica art. 23.2 Tarif facturat la utilizatori din contractul initial, dupa cum urmeaza “ Pe durata de valabilitate a reglementarilor ce stabilesc preturi diferentiate de achizitie a gazelor naturale, Concesionarul va practica preturi differentiate pe utilizator- utilizatori casnici si rspectiv non casnici- avizate de ANRE si aprobate de Concedent, prin Hotarare a Consiliului Local al Municipiului Ploiesti in termenul legal de 30 de zile de la solicitare”.
Termenul legal de 30 de zile, este trunchiat din art;. 33 alin 2 din Legea 51/2006, a serviciilor comunitare de utilităţi publice, pentru ca cele 30 de zile pentru a fi respectate in aprobarea tarifilui atat de repede are trei conditii, pe care le vedeti mai jos si niciuna nu putea fi invocate in solicitarea de reziliere inainte de termen a actului additional nr.4 din 25.04.2019.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale adoptă în maximum 30 de zile hotărârile necesare pentru asigurarea furnizării/prestării serviciilor/activităţilor de utilităţi publice în oricare dintre următoarele situaţii:
a) revocarea, abrogarea, anularea sau încetarea în orice alt mod a efectelor hotărârii de dare în administrare;
b) încetarea înainte de termen a contractului de delegare a gestiunii;
c) neacordarea, retragerea sau încetarea valabilităţii licenţei.
Departajmentul juridic al primariei a tacut cand trebuia sa vorbeasca…si invers
Dupa cum ati vazut mai sus, aprobarea ajustarii(majorarii) tarifelor la gigacalorie in 30 mde zile se poate face doar in anumite conditii, care nici macar la momentul invocarii de catre Veolia Energie Prahova a cererii de reziliere a contractului nu era valabila, adica pe 26.10.2021. De ce? Pentru ca, de drept, contractual expira in 15 mai 2022 si nu se regasea in niciuna din situatiile prevazute la lit a),b) si c) ale art. 33 alin 2, decat fortand litera b, fara nicio acoperire.
Numai ca Departamentul Juridic nu a sesizat ca este fortata cererea Veolia, asa cum nu a sesizat ca modificarea rt. 23.2 mentionata anterior nu se impunea si nu trebuia prevazuta in textul actului aditional nr. 4/25.04.2022, in forma in care a fost trecut textul. Pentru ca se4 induce o obligativitate generala de aprobare in 30 de zile a unei majorari, in conditiile in care aceasta nu poate fi pusa in aplicare decat in trei situatii asa cum am mentionat.
Practic, Veolia s-ar fi putut afla in situatia de a invoca cele 30 de zile, numai in situatia in care s-ar fi aflat in situatia prevazuta de art. 33, alin 2 lit. b), adica daca era in procedura de rezilere a contractului inainte de termen, nu pentru a provoca rezilierea contractului inainte de termen, pentru ca onor Consiliul Local Ploiesti nu a aprobat …in 30 de zile…majorarea solicitata.
Nimeni din Departamentul Juridic nu a vazut aceste aspect importante in economia situatiei, care par a fi falsuri in inscrisuri oficiale.
Situatia actuala si legatura ei cu incompetenta celor care ne conduc
E usor sad ai din gura, sa-ti acoperi neputinta aruncand cu cacat in altii, cand de fapt sit u esti la fel de vinovat, pentru ca ai fost incapabil sa-ti impui punctul de vedere si sa determine partenerul, recte Consiliul Judetean, sa se implice.
Din pacate, Andrei Volosevici, nu a facut decat sa caute aliati in societatea civila, in randul administratorilor si presedintilor de asociatii de proprietari, fie ca sunt de la UAP Prahova sau nu, carora le-a indus idea inca de anul trecut ca el vrea, ca el face, dar ca nu poate pentru ca nu este sustinut de CJ Prahova. Pana la un punct este de inteles, probabil ca s-au intamplat lucurri nepermise intre el si presedintele CJ Prahova, Iulian Dumitrescu, dar si unul si celalalt sunt platiti ca sa resolve in timp util si far discinfort problemele celor pe care ii reprezinta, ale cetatenilor. Sa trecem peste nuantele de proasta comunicare intre cei doi si sa ajungem, din nou, la legalitatea actelor si actiunilor intreprinse, pentru a nu ajunge ploiesteanul sa nu aiba caldura in apartamente, decat prin vointa Domnului care incalzeste atmosfera si apa calda deloc.
Statutul A.D.I Termo Prahova exista! Va rugam sa-l semnati cat de repede puteti, domnilor
Incepem cu tariful nou la gigacalorie, precum si sumele aprobate ca ratrapaj( adica acele sume de bani cheltuite de Veolia Energie Prahova pentru gazul cu care a produs agentul termic) pe care il recupereaza, din pacate, printr-o clauza in contract.
Pentru cei care nu stiu deja, pe data de 10 februarie, un numar semnificiativ de consiglieri locali au aprobat tariful nou la gigacalorie, in suma de 605,22 lei fara TVA, pana la 31 martie 2022, cand se termina sezonul rece, subventionat cu diferenta de la 222,49 cu TVA. Pe langa aceasta, consilierii locali ploiesteni au aprobat si ratrapajul, care insumeaza 723,53 lei, dupa cum vedeti in facsimil.
Tot pentru cei ccare nu stiu inca, Uniunea Asociatiilor de Proprietari Prahova a initiat o serie de demersuri juridice pentru suspendarea si anularea HCL 60/10.02.2022, cu privire la majorarea tarifului, in primul rand. Avand in vedere ca nici consilierii locali, nici primarul sau viceprimarii nu inteleg ce impact poate avea asupra cetatenilor cu venituri mici, care exced cu putin celor prevazute de legea consumatorului vulnerabil, mai ales ca primarul a lasa de inteles si in conferinta de ieri ca din sezonul rece nu se va mai acorda subventie. Asa ca chestia ca se acorda subventie chiar daca se mareste tariful si cetatenul nu va simti majorarea de tarif, este o gogomanie si atat timp cat nu este o certitudine, preturile trebuie mentinute la o cota suprtabila pentru cetateanul ploiestean. Pe langa procedurile de contencios administrativ, UAP Prahova a initiat si plangeri penale consilierilor locali care au aprobat majorararea tariful prin HCL 60/2022.
Lipsa de solidaritate a CJ Prahova la plata ratrapajului catre Veolia, in parte justificata
Observand atent ce se intampla in aceste zile, mi-am dat seama ca sunt cateva lucruri in neregula, pe care nu le observasem pana acum.
Primul si cel mai important este faptul, ca desi a fost parte in contractul cu Veolia Energie Prahova si primea redeventa ca si Consiliul Local( 100.000 de doalri fiecare), Consiliul Judetean, nu a fost niciodata solidar la plata ratrapajului. Veolia a supt doar de la bugetul local al PLoiestiului in toti acesti ani, din 2004 incoace.
Practic, cerata actuala a lui Volsoevici cu consilierii sai locali si Consiliul Judetean vine de la faptul ca onor Consiliul Judetean nu recunoaste sumele antamate prin HCL 60/2022, care adunate reprezinta cateva milioane de euro catre Veolia. Avocatul Volosevici Andrei, fara sa imbrace roba si sa reprezinta Veolia Energie Prahova a alegat in fata presei a carei singura intrebare a fost daca vor ramane ploiestenii fara caldura de la 1 aprilie, pe aceasta tema a datoriilor catre operator.
In timp ce Consiliul Judetean nu a fost interesat, prin reprezenantii sai, decat de prelungirea termenului de la care se incheie( abuziv, am spune) inainte de termen contractul pe 31 martie 2022, cu 90 de zile, fara sumele pentru care a pornit razboiul cu toata lumea primarul Ploiestiului.
Trebuie mentionat ca, in actul aditional nr. 4/2019, se face referire la art. 2 Investitii, la pcuntul 2.1.1 la suma de 9.612.00 euro, care reprezinta investitii asumate de Veolia Energie Prahova, pentru suma de 25.074.000 euro pe care o avea de investit din 2004. Din pacate, nimeni din primarie nu a fost interesat la momentul semnarii actului aditional nr. 4/2019, sa vada unde s-au dus cele 9.612.000 euro si ce reprezentantivitate au ca investitii conform contractului. Dar asta esste o alta discutie si nu mai este atat de importanta, pentru ca Veolia a renuntat la recuperarea ei.
Nu ne pierdem in cifrele invocate de avocatul Veoliei, d-ul Andrei Volsoevici, foarte sigur pe el ca operatorul va actiona ijn instanta municipalitatea pentru recuperarea ratrapajului, aprobat cu multa usurinta de fiecare data de consilierii locali. Care acum a ajuns la 723,53 lei pe luna inca vreo 30 de luni de acum incolo, din bugetul local, in timp ce CJ Prahova nu va da niciun leu, neconsiderandu-se solidar, desi Bogdan Toader a semnat si el actul aditional nr. 4.
Concluzii? Sa-si dea demisia tot departamentul juridic si sa se gaseasca solutii pe termenu lung, nu de compromis si de …interes
O sa dezvoltam o Ancheta jurnalistica mai amanuntita, dar pentru moment informatiile care va sunt puse la dispozitie consideram ca sunt suficiente pentru a va face o idee asupra incompetentei generalizate la nivelul municipiului Ploiesti, care ste pe punctul sa ne lase fara apa calda si caldura in apartamente. Cumva aceasta trebuie sa inceteze si acest lucru se va intampla daca factorii responsabili vor fi trasi la raspundere.
Adrian Dobre, fostul primar a semnat actul adtional atat de mentionat, in 2019, exact ca primarul, lasand in interiorul lui, acea prevedere trunchiata, care a permis in 26.10.2021 Veoliei Energie Prahova sa solicitate rezilierea inainte de termen a contractului. Tot ce se intampla acum cu aceste trageri de timp, cu aceste rugaminti fierbinti, in genunchi, ale primarului actual, au la baza acele imense greseli comise de cei care trebuia sa isi dea seama ca prevederile contractuale mentionate nu sunt viabile ci chiar false, motiv pentru care se impunea scoaterea lor din actul aditional. Poate ca ar trebui facuta o evaluare profesionista a cunostintelor lor juridice si mentinuti cei care chiar le au.
Pe principiul ca nu exista atatea probleme cate solutii sunt, chiar daca figuristii care conduc Ploeistiul si Judetul au ridicat ziduri in jurul lor, ori au distrus podurile de comunicare, am putea gasi cateva. Dar si niste dileme.
Incepem cu dilemele. Una ar fi ca Volosevici tine cont de raporul de specialitate atunci cand ii convine si il neaga atunci cand nu ii convine. La HCL adoptat in data de 16 martie in sedinta comuna cu CJ Prahova, avizul departamentului juridic era nefavorabil, pentru ca s-a considerat ca sumele pentru care plange edilul cu lacrimi de crocodile, trebuie platite sub orice forma catre Veolia, in timp ce votul era doar pentru a se aproba solicitarea catre operator de a prelungi furnizarea serviciilor catre populatie cu inca 90 de zile.
Induiosatoare pledoaria primarului, direct proportionala cu sila pentru qaroganta sa, dar ne intoarcem de unde am plecat. Adica structura ADI Termo Prahova trebuia implementata inca de la inceputul anului 2021, nu la sfarsitul anului, cand stiai ca se incheie contractual de drept pe 15 mai 2022 si ai aflat intre timp ca se incheie inainte de termen, pe 31 martie. Preocuparea tuturor a fost, in primul rand, sa se aprobe majorarea tarifului la 605,22 lei fata TVA per gigacaorie, dupa care s-au impartit taberele. Una pare a fi pentru Veolia Energie Prahova, pentru ca aceasta sa-si recupereze banii, iar alta pentru crearea cadrului proprice pentru eventualul castigator al licitatiei organizata cu mare intarziere de ADI Termo Prahova, in sensul ca desi pretul stabilit prin caietul de sarcini, respectiv 362, 58 lei gigacaloria fara TVA, a urcat far probarea CJ Prahova, la 605,22 lei fara TVA, dup ace a fost aprobat prin HCL 60/2022.
O sa revenim si cu un articol despre firmele asociate care au fost singurele care au participat la licitatia organizata de ADI Termo Prahova.
Revenind, o alta dlema ar fi cea legata de preluarea angajatilor Veolia Enegie Prahova, carora din informatiile noastre li s-au desfacut contractele de munca prin disponibilizare colectiva. Adica cine ii preia, pentru ca normal ar fi ca ADI TERMO PRAHOVA sa faca acest lucru pentru ca s-a substituit CJ Prahova si CL Ploiesti, care au devenit asociati in cadrul acestei entitati catre care s-a concesionat serviciul
Au trecut patru zile de la finalziarea lictatiei si nu avem informatii ca ADI Termo Prahova, condusa de fostul primar al Campinei, Horia Tiseanu, ar fi preluat angajatii Veolia.
De aici se ridica si o potentiala solutie. Aceea ca cee ace preda Veolia ca bunuri de retur, retele secundare si principare, patrimonial, tot absolut sa fie preluat de catre ADI si sa poata functiona asa cum functiona odinioara Regia Autonoma de Termie sau cum senumea. Asta in caz ca nu ii pute munca lui Horia Tiseanu sau nu exista vreun interes aparte cu viitorul operator. Desemnat fie prin licitatie, fie prin atribuire directa.
O alta solutie, in cazul in care ar exista un department juridic competent, ca sa atace notivicarea Veolia Energie Prahova de rezilere inainte de termen din 26.10.2021, in contencios pentru ca nu au trecut 6 luni sau in civil, pentru ca temeiul legal invocat este fals.
Si ma opresc aici pentru ca nu sunt platit sa ofer consultanta celor care sunt platiti sa ne respecte drepturile si interesele.
Voi reveni cu mai multe lucuri care tin de acest moment al pericolului de a ramane fara apa calda si energie termica, pe final de sezon rece 2021-2022…