Primarul Mihai Polițeanu a ales, din nou, să se joace cu adevărul. În fața ploieștenilor, la o întâlnire publică, edilul a rostit o afirmație care, la prima vedere, ar putea părea credibilă: „Ploieștiul nu mai poate depune proiect pentru achiziția de tramvaie, pentru că am contractat deja un alt proiect.” Un mesaj rostit cu aplomb, menit să arunce pe umerii altora vina pentru lipsa de acțiune și să justifice pasivitatea administrației.
Doar că realitatea bate discursul politic. Afirmația primarului este pur și simplu falsă, iar dovada se află în chiar documentele oficiale ale Uniunii Europene. Ghidul Solicitantului pentru apelul PRSM/414/PRSM_P3/OP2/RSO2.8/PRSM_A26 – Mobilitate urbană, gestionat de ADR Sud-Muntenia, contrazice negru pe alb ceea ce Polițeanu încearcă să vândă cetățenilor drept realitate inevitabilă.
Documentul stabilește clar că apelul este deschis, necompetitiv și cu depunere continuă până în iulie 2026. Nicio literă din ghid nu spune că un municipiu care a contractat un proiect pierde dreptul de a depune altul. Dimpotrivă, regula este tocmai aceea de a încuraja orașele să aducă cât mai multe investiții în mobilitatea urbană, atâta timp cât proiectele sunt incluse în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) și respectă criteriile de eligibilitate.
Ceea ce a făcut primarul Polițeanu în acea întâlnire cu cetățenii nu a fost informare, ci manipulare. Nu a fost transparență, ci o încercare de a ascunde faptul că Ploieștiul putea și poate în continuare să obțină bani nerambursabili pentru tramvaie, în loc să îngroape orașul într-un credit uriaș, pe 25 de ani. Inadmisibil!
Ce spune ghidul oficial și ce ascunde Polițeanu
În timp ce primarul Mihai Polițeanu îi aburea pe ploieșteni cu ideea că orașul „nu mai poate depune” proiecte pentru achiziția de tramvaie, realitatea din documentele oficiale este cu totul alta. Ghidul Solicitantului pentru apelul PRSM/414/PRSM_P3/OP2/RSO2.8/PRSM_A26 – Mobilitate urbană spune negru pe alb exact contrariul.
Apelul de proiecte este deschis din 22 iulie 2024 și are termen limită 21 iulie 2026. Alocarea totală este de 116,5 milioane de euro, bani puși la dispoziția municipiilor reședință de județ din Sud-Muntenia, deci și pentru Ploiești.
Mai mult, regulile sunt simple și extrem de favorabile pentru orașe:
-
Apel necompetitiv, cu depunere continuă
„Apelul de proiecte este de tip necompetitiv, cu depunere continuă până la epuizarea bugetului alocat, în perioada de depunere prevăzută în cadrul apelului.” (pag. 6)
Tradus: Ploieștiul poate depune oricând cerere de finanțare, pe toată durata apelului. -
Contractarea proiectelor în ordinea depunerii
„Proiectele se contractează în ordinea depunerii, în limita alocării apelului de proiecte, în baza punctajului obținut (…) dar nu mai puțin de pragul minim de 50 de puncte.” (pag. 6)
Primul venit, primul servit. Niciun cuvânt despre o interdicție. -
Proiect respins? Poate fi redepus
„O cerere de finanțare respinsă poate fi redepusă în cadrul aceluiași apel, până la termenul limită de depunere (…) în măsura în care solicitantul corectează neconformitățile constatate.” (pag. 22)
Așadar, chiar și un eșec inițial poate fi reparat. -
Supracontractare de până la 150%
„ADR poate decide aprobarea spre finanțare a unor proiecte care conduc la depășirea alocării apelului, în limita a 150% din valoarea apelului de proiecte, pentru a evita riscul de neutilizare a fondurilor.” (pag. 7)
Există bani și peste plafonul alocat, dacă proiectele sunt bune. -
Eligibilitatea tramvaielor
„Cheltuieli eligibile: achiziționarea de material rulant ecologic (tramvaie, troleibuze, autobuze electrice), inclusiv dotările și infrastructura aferente acestuia.” (pag. 40)
Tramvaiele sunt eligibile fără echivoc.
Toate aceste prevederi oficiale arată limpede că afirmația primarului Polițeanu este o minciună sfruntată. Nu doar că Ploieștiul putea depune un proiect pentru tramvaie, dar cadrul financiar european este extrem de generos: finanțare nerambursabilă de până la 98%, cu o contribuție locală simbolică.
În loc să explice cetățenilor aceste oportunități, edilul preferă să le ascundă și să împingă orașul într-un credit de 200 de milioane de lei pe 25 de ani. O decizie păguboasă, justificată prin manipulare și jumătăți de adevăr.
Condiția-cheie pentru finanțarea tramvaielor. Ploieștiul o îndeplinește deja!
Când vine vorba de accesarea fondurilor europene, există o singură condiție fundamentală pe care municipiile trebuie să o îndeplinească: investițiile propuse să fie parte dintr-un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) aprobat. Este logica simplă a finanțărilor europene – banii nu se dau pe promisiuni, ci pe proiecte care fac parte dintr-o strategie coerentă de dezvoltare urbană.
Ce spune ghidul oficial?
„Solicitantul are obligația de a demonstra încadrarea investiției în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) aprobat al municipiului reședință de județ sau al Zonei Urbane Funcționale aferente, în vigoare la data depunerii cererii de finanțare.” (pag. 15)
Aceasta este singura barieră reală. Nu „contractarea altui proiect”, nu „reguli inventate”, ci simpla dovadă că proiectul cerut – în cazul nostru, achiziția de tramvaie noi – este parte din PMUD.
Or, aici vine ironia amară. Ploieștiul are deja un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă, valabil pentru perioada 2016–2030. În acest document sunt prevăzute clar măsuri pentru modernizarea transportului public, inclusiv înnoirea flotei de tramvaie. Exact ceea ce ar trebui să facă administrația Polițeanu.
Cu alte cuvinte, orașul îndeplinește condiția esențială. Nu există nicio piedică reală. Există doar lipsa de voință politică și refuzul primarului de a depune un proiect european care ar aduce tramvaie noi aproape gratis pentru ploieșteni.
Este greu să nu vezi aici un paradox: în timp ce Uniunea Europeană și statul român pun la dispoziție finanțări nerambursabile de ≈98%, primarul Polițeanu refuză această oportunitate și alege să arunce orașul într-o datorie de 200 milioane lei pe 25 de ani, la care se adaugă 70 milioane lei din bugetul local.
Dacă PMUD există, dacă ghidul confirmă eligibilitatea, dacă fondurile sunt la dispoziție până în iulie 2026, ce justificare reală mai are primarul? Răspunsul este simplu și dureros: niciuna.
Singura soluție pentru a nu mai exista atâtea minciuni la vârful primăriei este DEMISIA!