Primăria Municipiului Ploiești a anunțat, prin bugetul aprobat pentru finalul anului 2025, alocarea sumei de 301.000 lei pentru organizarea Târgului de Crăciun. În paralel, pe surse, am aflat că o firmă privată, Autentic Tehnology & Events SRL( Sânpetru, jud. Brașov), își promovează propriul eveniment sub denumirea „Republica lui Moș Crăciun”, declarându-se organizator în baza unui parteneriat între Consiliul Local Ploiești, Consiliul Județean Prahova și compania sa. Este aceeași firmă care și anul trecut a dat la o parte solicitanții din Ploiești care au dorit organziarea Târgului care i-a fost atribuită de către primarul Mihai Polițeanu, direct, pentru că așa au vrut mușchii lui, Mihai Polițeanu firmei din Brașov. Cu acordul tacit al președintelui Consiliului Județean Virgiliu Nanu care mimează certurile cu primarul Ploieștiului, dar îl susține pe la spate, nu în ochii lumii unde pare că îl pune la punct. Vlăduț, legătura la tine!
O întrebare legitimă este: de ce Consiliul Județean cu face parteneriate și cu celelalte localități din Prahova, adică 103 localități ci face doar cu Ploieștiul …lui Polițeanu, așa cum crede doamnia sa că este?
Conform surselor noastre, firma brașoveană care se vede deja organizator al Târgului de Crăciun, ar solicita 4.000 de euro pentru fiecare stand, o sumă mult mai mare ca cea de anul trecut. Reprezentanții Autentic Tehnology & Events SRL susțin în discuțiile pe care le au că au început înscrierile pentru perioada 28 noiembrie – 11 ianuarie, atât la Ploiești, cât și la Galați, unde organizează un eveniment similar.
SGU, împinsă încet spre margine
Până la venirea primarului Mihai Polițeanu, târgurile de iarnă erau organizate de SGU Ploiești, societate la care Consiliul Local este acționar majoritar. SGU administra și iluminatul festiv, scena, decorurile și logistica, veniturile provenind din închirierea căsuțelor și serviciile prestate.
În ultimul an, însă, sursele arată că SGU este tot mai mult marginalizată. I se retrag treptat sursele de venit, probabil că intenția “marelui strateg” să fie de externalizare a serviciilor de Crăciun, pe lângă cele de toaletare, îngrijire a spațiilor verzi și amenajare urbană în alte zone decât cea centrală așa cum s-a lăudat deja d-ul PLM. În același timp, Primăria întârzie plățile către SGU, deși acestea sunt prevăzute contractual, punând compania într-o situație financiară precară.
Modelul pare similar cu cel aplicat la TCE Ploiești, societatea de transport public local, unde refuzul administrației de a face plățile către ANAF a dus la pierderea eșalonării și la pericolul unui blocaj total.
Prin aceste decizii, pare că se conturează imaginea unei strategii deliberate de sufocare financiară a societăților subordonate Consiliului Local, în paralel cu favorizarea operatorilor privați.
Banii publici și profitul privat
În mod normal, atunci când un operator privat organizează un târg comercial, toate cheltuielile și încasările îi aparțin — își asumă riscul, dar păstrează și profitul. Când, însă, Primăria și Consiliul Județean finanțează același eveniment din bani publici, iar operatorul privat încasează sume considerabile de la comercianți, echilibrul dispare și apare o problemă gravă de transparență și legalitate.
În cazul de față, firma Autentic Events ar urma să încaseze aproximativ 120.000 de euro doar din taxele comercianților (30 de standuri × 4.000 euro/stand), în timp ce Primăria Ploiești contribuie cu 301.000 lei, adică în jur de 60.000 de euro.
Rezultatul? Un buget total estimat la peste 180.000 de euro pentru un eveniment gestionat aproape exclusiv de un operator privat, dar plătit parțial din banii ploieștenilor.
Asta înseamnă, practic, că administrația publică suportă o parte din costurile unei afaceri private — fără să existe un mecanism clar prin care orașul să beneficieze financiar de pe urma evenimentului.
Nicio prevedere publică nu arată că veniturile încasate de Autentic Events s-ar întoarce, măcar parțial, în bugetul local sau că ar exista o împărțire echitabilă a profiturilor.
Mai grav este faptul că, deși sumele sunt substanțiale, nu a fost anunțată o licitație publică, o selecție de oferte sau o justificare de oportunitate. Totul pare stabilit în spatele ușilor închise, sub eticheta vagă de „parteneriat”.
În aceste condiții, Primăria și Consiliul Județean devin sponsori ai unei afaceri private, iar „magia Crăciunului” se transformă într-o schemă de redistribuire a banului public către un beneficiar selectat netransparent.
Cum se poate transforma o tradiție într-un pretext pentru profit. Al cui, oare?
Dacă informațiile se confirmă, situația actuală nu reprezintă o premieră, ci repetarea unui tipar administrativ deja aflat în atenția organelor de cercetare penală. Și anul trecut, Târgul de Crăciun ar fi fost organizat printr-un mecanism similar, în care autoritățile locale au direcționat organizarea Târgului de Crăciun către un operator privat fără o procedură transparentă.
Această continuitate ridică suspiciuni serioase privind încălcarea legislației achizițiilor publice și utilizarea abuzivă a resurselor bugetare. Conform Legii nr. 98/2016, orice serviciu prestat pentru o instituție publică trebuie atribuit prin licitație sau altă formă de selecție competitivă. În absența acesteia, alocarea fondurilor poate fi considerată favorizare a unui agent economic, dar pare că pe Mihai Polițeanu nu-l intereseză. Foame mare, mon cher?
De asemenea, Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale stabilește că bugetele municipale pot fi folosite exclusiv pentru activități de interes public, nu pentru a acoperi costurile sau profiturile unui operator comercial.
În cazul de față, banii publici sunt investiți într-un eveniment cu venituri private, iar autoritățile nu au făcut public niciun mecanism de control financiar sau vreo justificare a interesului comunitar. La fel ca anul trecut.
Din punct de vedere economic, acest model creează un precedent periculos. El transformă instituțiile locale în finanțatori indirecți ai unor afaceri private, mascate sub forma parteneriatelor festive.
Astfel, ceea ce ar trebui să fie o manifestare culturală a comunității devine o operațiune de redistribuire a fondurilor publice, dar și a veniturilor obținute, în care „magia Crăciunului” pare să lumineze doar vitrina unei afaceri repetate și tolerată de administrație.
Sursa foto: prahovabusiness.ro


























