În noaptea cenușie a unei toamne ploieștene, focul a mistuit nu doar acoperișul unui hotel ridicat în disprețul legii, ci și ultimele clipe de viață ale două tinere nepaleze. Carbonizate în propria cameră, transformate în cifre pe raportul oficial, aceste victime nu au ars doar în flăcările care au cuprins hotelul din Tătărani pe 29 septembrie 2025. Ele ard și astăzi, simbolic, în rușinea unor instituții care ar fi trebuit să prevină, să controleze și să protejeze.
Că hotelul nu avea autorizații de securitate la incendiu, asta o știe și gardul de la intrare. ISU Prahova a confirmat, aproape resemnat, că unitatea fusese amendată și chiar închisă. Dar, cum în România sigiliile sunt mai fragile decât o bucată de scotch, imobilul a continuat să funcționeze, transformându-se într-o capcană mortală. Dacă ISU a recunoscut public lipsurile, Inspectoratul Teritorial de Muncă Prahova a ales altă cale, adică cea a aburelilor și a cuvintelor rostite cu jumătate de gură, doar cât să acopere vinovăția unei tăceri instituționale.
Aici începe grotescul… tragedia nu a fost doar un incendiu, ci și o lecție despre cum se fabrică minciuna oficială. În timp ce trupurile celor două tinere se transformau în cenușă, din birourile ITM răsuna vocea unui inspector-șef adjunct care, în loc să vorbească despre responsabilitate și anchetă, a ales să ridice de pe umeri povara instituției, aruncând-o în neantul unei declarații scandaloase: dacă victimele nu erau în timpul programului, nu se poate vorbi de accident de muncă.
Cât cinism, câtă lipsă de profesionalism, câtă aroganță! Declarația nu doar că sfidează bunul-simț, dar calcă în picioare chiar legea pe care ITM Prahova este obligată să o aplice. Legea 319/2006 și HG 1425/2006 nu lasă loc de interpretări. Orice deces survenit în incinta locului de muncă este un eveniment și trebuie cercetat. Punct. Nu există pauză de masă, ore libere sau „în afara programului” atunci când viața se stinge între patru pereți puși la dispoziție de angajator.
Minciuna spusă de Constantin Stoica, inspectorul șef adjunct al ITM Prahova nu este doar o declarație nefericită, ci o tentativă deliberată de a dilua adevărul. Pentru că adevărul doare! ITM Prahova avea obligații. ITM trebuia să știe cum sunt angajați și unde sunt cazați muncitorii străini. ITM trebuia să verifice dacă dorm în siguranță sau într-o capcană. Dar mai comod este să arunci vina pe ceas și sp spui: nu era programul de lucru. Ca și cum flăcările ar fi trebuit să aștepte să se dea ora șapte fix, ca să ardă regulamentar.
Tragedia de la Tătărani este o oglindă cruntă pentru că în ea se reflectă lipsa de responsabilitate a unei instituții care ar trebui să apere vieți, nu să inventeze scuze. Și mai grav, arată cât de departe sunt unele autorități de la menirea lor și cât de aproape de reflexul de a-și acoperi propriile neputințe cu vorbe goale.
În final, nu doar hotelul a ars. A ars și masca Inspectoratului Teritorial de Muncă Prahova, lăsând la vedere un chip hâd, cel al indolenței instituționale și al complicității prin tăcere și minciună. Iar cenușa celor două tinere nepaleze rămâne un act de acuzare mult mai puternic decât orice raport oficial.
Declarațiile halucinante ale inspectorului șef adjunct, Constantin Stoica
Declarațiile oficialilor sunt, de regulă, menite să aducă lumină în momente de criză. În cazul incendiului de la Tătărani însă, vocea inspectorului-șef adjunct al ITM Prahova, Constantin Stoica, nu a făcut decât să arunce și mai mult fum peste un adevăr deja greu de respirat. În fața camerelor, cu un aer de funcționar grăbit să scape de întrebare, Stoica a rostit fraza care ar merita trecută în manualele despre cum se falsifică realitatea:
„Vom face și noi o cercetare, dar dacă încă nu începuse activitatea, probabil nu putem declara accident de muncă.”
O afirmație care, la prima vedere, pare tehnică, „de specialitate”. În realitate, este o minciună ambalată birocratic, o manipulare prin omisiune care contrazice flagrant legislația în vigoare. Unele publicații i-au greșit chiar și numele, vorbind despre un anume „Constantin Soare” în dreptul inspectoruluim șef adjunct al ITM Prahova. O confuzie minoră, dar relevantăn pentru că atenția a fost deturnată de la fondul problemei – faptul că opinia publică a fost intoxicată cu o gogoașă oficială.
Și aici e miezul scandalului. Legea 319/2006 și HG 1425/2006 nu fac rabat. Orice deces produs în incinta locului de muncă constituie eveniment și trebuie cercetat. Cercetarea nu este opțională, nu depinde de ceas, nu se suspendă pentru că angajatul „nu începuse activitatea”. Încadrarea juridică – accident de muncă sau accident în afara muncii – se stabilește doar după anchetă, nu înainte, și cu atât mai puțin în fața presei, ca verdict pripit menit să acopere o instituție care n-a văzut, n-a auzit și n-a știut nimic.
Declarația lui Stoica este simptomatică pentru felul în care funcționează instituțiile românești de control…atunci când ar trebui să răspundă cu transparență, preferă să arunce o fumigenă. Din păcate, fumigena aceasta nu ascunde doar un incendiu stins, ci și o vină colectivă a instituțiilor care ar fi trebuit să vegheze la respectarea legii.
Într-o țară normală, o asemenea declarație ar fi urmată de demisie sau de sancțiuni disciplinare, ceea ce aștaptă și Intransigent de la conducerea ITM Prahova, care este o insitituție care la vărful ei lasă de dorit, ca să nu spunem mai mult. Deocamdată!
În România, însă, riscă să rămână doar încă o vorbă aruncată în vânt, peste cenușa a două vieți pierdute. Poate că a venit timpul să oprim aceste practici instituționale.
Ce spune legea, negru pe alb
Legea nu minte, nu se ferește după perdea și nu se joacă de-a cuvintele. Spre deosebire de unii inspectori care își caută scuze în fața camerelor, legea vorbește limpede și fără echivoc. Articolul 5 lit. s din Legea nr. 319/2006 este clar ca lumina zilei:
„evenimentul” înseamnă accidentul care a provocat decesul, invaliditatea sau incapacitatea temporară de muncă, accident colectiv, incident periculos ori caz de boală profesională.
Nu există asterisc, nu există notă de subsol care să spună „numai dacă e în program” sau „numai dacă a sunat sirena schimbului”. În momentul în care o viață se stinge în incinta locului de muncă, indiferent că e ora șapte dimineața, pauză de prânz sau miez de noapte, vorbim despre eveniment. Iar evenimentul, prin definiție legală, trebuie cercetat.
Normele metodologice, adică HG nr. 1425/2006, nu lasă nici ele loc de scăpare:
-
Art. 118 alin. (2): „Evenimentele care au produs decesul sau invaliditatea se cercetează de inspectoratele teritoriale de muncă.”
-
Art. 121 alin. (1): „Evenimentele mortale se cercetează de inspectoratele teritoriale de muncă de pe raza teritorială unde acestea s-au produs.”
-
Art. 3 lit. d): chiar și „accidentul mortal în afara muncii” – adică acele situații în care nu se confirmă legătura cu activitatea – trebuie consemnat prin proces-verbal, cu măsuri de prevenire.
Traducere liberă, ITM-ul nu are voie să închidă ochii, nici să ridice din umeri. Are obligația legală să cerceteze, să documenteze și să stabilească încadrarea. Chiar și atunci când rezultatul cercetării este „accident mortal în afara muncii”, tot ITM trebuie să scrie, să semneze și să dispună măsuri.
Declarația lui Stoica, conform căreia „dacă nu începuse activitatea, probabil nu putem declara accident de muncă”, este nu doar o abatere de la adevăr, ci și un afront la adresa textului de lege. Nu există în legislație excepția de program. Nu există „pauză de competență”. În cel mai blând scenariu, avem de-a face cu o dezinformare grosolană a inspectorului șef adjunct care ar trebui să răspundă cu funcția sa. În cel mai grav, cu o încercare conștientă de a acoperi pasivitatea instituției de-a lungul timpului.
Și atunci, întrebarea devine inevitabilă: când legea vorbește clar, dar funcționarul minte cu seninătate, cine ar trebui cercetat mai întâi – hotelul ilegal sau instituția care își bate joc de propriile obligații?
Întrebările care dor
Sunt momente în care tăcerea unei instituții devine mai grea decât plumbul. În cazul incendiului de la Tătărani, Inspectoratul Teritorial de Muncă Prahova a preferat să joace la cacealma, aruncând pe piață o jumătate de adevăr cu iz de manipulare. Dar tocmai aici apar întrebările care dor, cele pe care niciun inspector nu vrea să le audă, dar pe care opinia publică are dreptul să le pună.
De ce nu spune ITM Prahova limpede și răspicat că are obligația legală să cerceteze cazul, indiferent de ora producerii tragediei? Legea nu vorbește de „program de lucru”, nici de „începutul activității”. Legea cere acțiune, nu comentarii. Și totuși, în loc de acțiune, am primit o declarație șubredă, care mai degrabă spăla imaginea instituției decât scotea adevărul la iveală.
De ce se încearcă inducerea ideii că victimele nu ar fi fost protejate de lege doar pentru că „nu începuse activitatea”? Oare viața muncitorilor străini valorează ceva doar după ce trec prin poarta halei sau când semnează pontajul? Oare moartea în incinta locului de muncă devine mai puțin moarte dacă survine cu cinci minute „înainte de program”? Dacă da, atunci avem o tragedie dublă, cea a victimelor și cea a cinismului instituțional.
Și mai ales… ce a făcut ITM înainte de această catastrofă? Ce controale a derulat la acest operator economic care adăpostea muncitori nepalezi? Ce măsuri a dispus pentru condițiile de muncă și cazare? Sau, mai bine spus, de ce nu a făcut nimic? Pentru că dacă inspectorii ar fi verificat serios, dacă ar fi deschis ochii și ar fi consemnat realitatea, poate că astăzi două tinere n-ar mai fi fost doar un paragraf într-un raport de incendiu.
Acestea sunt întrebările care dor. Și până când ITM Prahova nu le va răspunde cu probe și documente, răspunsul rămâne unul singur, respectiv complicitate prin tăcere.
Legea veghează, chiar dacă ITM doarme
Tragedia de la Tătărani nu este doar povestea unui hotel care a funcționat fără autorizație ISU, ci și a unor instituții care și-au făcut un obicei din a se spăla pe mâini atunci când ar trebui să acționeze. ISU Prahova, cel puțin, a recunoscut problema: a aplicat amenzi, a dispus închiderea unității, a consemnat neregulile. Că acestea nu au fost respectate, e o altă dramă, dar instituția și-a lăsat urmele pe hârtie.
Inspectoratul Teritorial de Muncă Prahova, în schimb, s-a refugiat în paravanul declarațiilor mincinoase. A preferat să arunce în spațiul public teoria că „nu era program” și, deci, că ar exista un motiv să nu se cerceteze cazul ca accident de muncă. O aberație juridică și o insultă morală adusă memoriei victimelor.
Legea nu lasă loc de interpretări: Legea 319/2006 și HG 1425/2006 obligă ITM să cerceteze evenimentul și să stabilească încadrarea: accident de muncă sau accident mortal în afara muncii. Cercetarea nu este un moft, nu este facultativă și nu se declanșează după bunul plac al inspectorului de serviciu. Este o obligație legală.
Faptul că inspectorul Stopica a ieșit public să afirme contrariul nu înseamnă doar o inducere în eroare a opiniei publice. Înseamnă o încălcare a responsabilității profesionale. Înseamnă că, în loc să ofere garanția aplicării legii, ITM Prahova preferă să ridice perdele de fum.
Iar până când conducerea ITM Prahova va răspunde limpede la întrebările legitime, rămâne suspendată în aer întrebarea fundamentală, care nu se stinge niciodată: cine răspunde pentru moartea celor două tinere nepaleze, arse de vii într-un hotel care n-ar fi trebuit să funcționeze niciodată?
Pentru că legea veghează, chiar dacă ITM doarme. Și oricât de groase ar fi perdelele de fum aruncate de inspectori, adevărul rămâne scris negru pe alb în litera legii.
Sursa foto cu inspectorul șef adjunct: facebook
Sursa foto cu incendiul de la Tătărani: prahova.info